Interviu cu Marius Ștefan – fondator Autonom Rent à Car

Care este coloana vertebrală a culturii de companie pe care Marius Ștefan a reușit s-o construiască împreună cu colegii?
Mulțumesc mult pentru invitație. Ai dreptate, când ne-am văzut am povestit un pic despre cum am început compania și sunt câteva amănunte acolo foarte interesante. Dar, ca să îți răspund întrebării tale, noi îi spunem un fir roșu în tot ceea ce facem. Și firul roșu – și cumva este pornit de la mine și de la fratele meu – este o afacere de familie autonomă, suntem amândoi asociați în acest business. Ca să îți explici cumva de unde a venit lucrul acesta este o poveste destul de personală. A venit din familie, de la mama noastră. Mama noastră opera la vremea respectivă singurul anticariat din județul Neamț. Pe vremea respectivă nu erau bone – sau nu aveam noi – nu aveam bunici care să stea cu noi, și atunci după școală sau după liceu cumva ne petreceam după-amiezile în anticariatul mamei și eram înconjurați de cărți, de oameni pasionați de cărți. Ne-am creat în timp un obicei de a citi zilnic destul de mult și obiceiul acesta nu ne-a părăsit până în prezent. Cred că îl vom avea toată viața atât eu, cât și Dan. Ne-a ajutat foarte mult în viață cititul; și cumva o consecință a cititului a fost curiozitatea. Curiozitatea te face să înțelegi cum funcționează lucrurile pe lumea aceasta.

Dincolo de pasiunea pentru carte, dincolo de cititul ca ocupație a timpului liber, ca ocupație chiar și profesională, cum regăsim cititul și cartea în mecanismul unui business de închiriere de autoturisme?
Când vorbesc cu colegii mei de subiectul acesta le spun că noi am plecat ca orice business și noi am ajuns accidental în businessul de mașini. Noi credem că este mult mai important cum facem lucrurile decât ce facem. Și asta este legat cumva și de obiectivele noastre personale în business. Businessul a crescut în fiecare an de când l-am înființat cu două cifre; și cumva acestea sunt planurile și pe următorii ani. Dar creșterea este o consecință a cum facem lucrurile. Ca să îți răspund întrebării, noi credem că preocuparea de a învăța, de a afla mai mult te duce și la preocuparea de a înțelege ceea ce faci, de a iniția proiecte care să dezvolte ceea ce faci și fundamental noi încercăm să insuflăm și să încurajăm toți colegii noștri să ajute. Noi avem destul de mulți clienți. Avem câteva zeci de mii de clienți. În momentul în care chiar îți pasă și chiar încerci să îl ajuți pe clientul tău, discuți cu el ce ai putea să faci mai mult fără nici o foarte mare filozofie, pur și simplu asta duce la o relație foarte bună și la o dezvoltare a businessului cu clientul respectiv.

Îmi destăinuiai că există chiar un regulament intern: fiecare coleg, fiecare angajat al companiei are obligația prin contract să citească în fiecare lună o carte nouă. Nu doar să o citească, ci și să vină să împărtășească valorile descoperite în cartea respectivă.
Da. Aceasta a fost o inițiativă de-a noastră. Nu știam dacă o să reușim să insuflăm lucrul acesta și acum 8-9 ani am vorbit cu colegii. Eram o echipă mult mai mică atunci. Am zis: „cum ar fi dacă fiecare dintre noi am citi o carte de afaceri, căci din zona asta ne interesează, în fiecare lună?” Și am zis hai să testăm, pentru că unul din avantajele sau din privilegiile de a fi antreprenor este că dacă ai o idee poți destul de repede să o încerci. Și tot la fel de repede poți să o și oprești. Și, spre surpriza mea – asta este o chestie picantă din interior – cea mai mare rezistență internă nu am avut-o de la colegii care de abia veniseră în firmă – pentru că ei au venit, au zis că poate așa se întâmplă lucrurile pe aici și nu este nici o problemă. În schimb, de unde am avut-o? De la manageri. De la cei mai vechi care mi-au spus foarte onest – onestitatea este una din valorile noastre: „Marius, eu cred că știu tot ce am nevoie ca să pot să îmi desfășor activitatea, așa că nu mai am nevoie să mai aflu lucruri noi și în stilul acesta.” Adică așa de mult. O carte pe lună. Și am zis că măcar să încercăm câțiva ani și să vedem ce se întâmplă.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament