În calitate de coordonator al grupului de lucru româno-german pentru promovarea învățământului profesional prin acordul dintre România și landul Baden-Württemberg, prof. Stelian Fedorca, inspector general adjunct al Inspectoratului Școlar al Municipiului București, evidențiază specificul pregătirii profesionale în sistem dual și etapele de parcurs pentru implementare:

Domnule profesor, cine inițiază o școală profesională în sistem dual?
Agentul economic este cu inițiativa. Un agent economic care dorește să școlarizeze elevi în învățământ profesional dual, adică nivel de calificare 3 – școală profesională de minimum trei ani, se adresează inspectoratului școlar. Inspectoratul îl pune în legătură cu unitatea de învățământ care ar putea să pregătească elevii la disciplinele teoretice. Numai că un singur agent economic nu va avea această posibilitate, pentru că el poate să califice un număr mic de elevi, insuficient ca să formeze o clasă. Prin urmare, agenții economici interesați într-un domeniu de calificare se adună într-o asociație. Asociația solicită inspectoratului o clasă, două, trei – câte au nevoie agenții economici. Învățământ dual există în măsura în care vrea agentul economic.Deci inițiativa diferențiază sistemul dual de școala profesională clasică?
Da. În sistemul dual, agentul economic solicită organizarea, selectează elevii, încheie contract individual cu fiecare elev. Contractul companie-elev e primul pas. Următorul e companie-școală. În învățământul profesional clasic, procesul e invers – elevii merg întâi la școală și școala îi duce la întreprindere.Cine poate fi elev la învățământ dual?
Trebuie să fie absolvent de opt clase. Poate să fie și elev în clasa a IX-a, să renunțe și să se înscrie la învățământ dual, numai să nu împlinească 18 ani până în momentul înscrierii.

Atunci cum rămâne cu organizarea care se discută, ca tot învățământul profesional să devină dual, ba să fie și o salvare pentru cei fără bacalaureat?
Nu are cum. Sistemul dual este sistemul german de formare. Asigură doar nivelul 3 de pregătire, după opt clase și numai la solicitarea agentului economic. E drept că Legea educației naționale nr. 1/2011 modificată prin OUG nr. 94/2014 spune că sistemul dual începe după clasa a X-a, însă aceasta a provocat discuții în mediul economic, pentru că agenții economici nu au fost consultați. Din 2014, de când e ordonanța, nu a existat nici măcar o cerere, din partea unui singur agent economic, pentru școlarizare după clasa a X-a. Legea de aprobare a ordonanței nu există nici la această oră, pentru că învățământ dual nu poate să existe după clasa a X-a.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament