Analiza la nivelul agenților economici este concentrată pe IMM-uri (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii) și întreprinderi mari și multinaționale din domenii de activitate diverse (servicii, industrie, comerț etc.), nivel la care se condensează cea mai importantă pondere a activităților economice, totodată având un impact semnificativ asupra performanței economiei naționale.
Calitatea și eficacitatea managementului practicat la nivel de firmă, comparativ cu managementul care predomină în Uniunea Europeană, sunt percepute de mai mult de o treime dintre respondenți (36,19%) ca fiind inferioare, în timp ce aproximativ un sfert (25,16%) le consideră ca fiind de același nivel și doar de 17,16% ca având un nivel superior.
Ca și în cazul administrației publice, calitatea managementului practicat în firmele din România este apreciat de cea mai mare parte dintre respondenți ca fiind aproximativ la același nivel comparativ cu anul precedent, atât pentru IMM-uri (42,81%), firmele mari (41,01%), cât și pentru multinaționale (39,13%). Procentul respondenților care remarcă o evoluție pozitivă este însă superior comparativ cu evaluarea de la nivelul administrației publice: 26,80% pentru IMM-uri, 24,75% în cazul firmelor mari și 23,94% pentru multinaționale.
În opinia respondenților, cele mai relevante puncte forte ale managementului la nivel de firmă sunt centrarea pe obținerea de performanțe și organizarea eficace a activităților, iar punctele slabe cel mai des menționate se referă la capacitate redusă de a motiva salariații din organizație și strategii și politici deficitare sau neexistente „de facto”.
Analiza rezultatelor acestei anchete aprofundate, precum și a evoluțiilor contextuale naționale și internaționale, permite formularea unor priorități pentru managementul la nivel microeconomic:

  •  focalizarea pe construirea unor branduri puternice de produs,
  •  identificarea de piețe țintă pentru export și concentrarea pe cele ce au o capacitate de absorbție mare,
  •  conectarea agenților economici din România la rețele și canale de distribuție internaționale,
  •  intensificarea activităților de cercetare-dezvoltare,
  •  acordarea de importanță dezvoltării durabile și sustenabilității,
  •  perfecționarea resursei umane,
  •  intensificarea inovării.

Dintre multiplele elemente prin care se pot operaționaliza prioritățile menționate, prezentăm în continuare, selectiv, pe cele pe care le considerăm esențiale pentru majoritatea agenților economici din România:

  •  realizarea unor programe de pregătire pentru crearea unui management performant de banking al produselor,
  •  promovarea produselor/serviciilor ce pot ajuta la crearea unui brand puternic românesc,
  •  integrarea firmei in platforme tehnologice,
  •  asocierea firmelor românești în rețele de firme performante,
  •  remodelarea activităților de formare și perfecționare a managerilor și specialiștilor în management,
  •  creșterea atractivității pieței muncii din România,
  •  amplificarea atractivității României pentru investitorii străini,
  •  modificarea culturii organizaționale pentru a facilita implementarea managementului bazat pe cunoștințe.