Roboții au devenit aproape desueți în SF, numele lor generic s-a banalizat în limbajul economic, iar de la o vreme dețin „un rol major în sectorul de producție industrială”, după cum sintetizează o informare asupra sondajului PwC Global CEO Survey 2016, privind extinderea utilizării tehnologiei în cele mai variate sectoare generic numite economico-sociale.

Sondajul pornește de la statistica potrivit căreia, „în 2005, existau mai puțin de un milion de roboți. În prezent există 1,8 milioane, iar în trei ani vor ajunge până la aproximativ 2,6 milioane”, aprecierea fiind că „roboții industriali sunt în plină ascensiune”. Realizatorii sondajului consideră că „pe măsură ce roboții devin mai performanți și mai sofisticați, se așteaptă ca impactul lor să se resimtă treptat în mai multe industrii, inclusiv în sectorul serviciilor, care însumează cele mai multe locuri de muncă în economiile industrializate”, încât „liderii de afaceri iau deja în considerare aceste schimbări și le integrează în strategia lor”. O dovadă în acest sens este că 77% dintre executivii chestionați „cred că progresele tehnologice reprezintă mega tendința care va transforma cel mai mult modul în care companiile interacționează cu toate părțile interesate (stakeholders)”, potrivit datelor cercetării. În ordinea recurenței în răspunsurile sondajului, dintre tendințele estimate a avea cea mai mare influență asupra afacerilor în următorii cinci ani, progresele tehnologice dețin supremația înaintea schimbărilor demografice, precum și schimbărilor în raporturile de putere economică la nivel global.

Aprecierea de ansamblu, în marginea studiului de față, este că „tehnologia poate să reducă costurile și să crească eficiența”, exemplul în acesta fiind că „robotica poate ajuta companiile să-și utilizeze mai bine capitalul și să crească marjele”. Ca urmare, „cererea pentru forme tradiționale de investiții, cum ar fi în depozite și utilaje, ar putea la rândul ei crește. De asemenea, prețul bunurilor și serviciilor ar putea scădea sau crește într-un ritm mai lent, dacă companiile transferă aceste câștiguri de productivitate către consumatori prin prețuri mai mici, ceea ce ar și trebui să facă atâta timp cât piețele sunt competitive”.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament