Agenții economici caută tot mai mult lucrători cu școală

Date:

Susținerea învățământului dual trece tot mai clar de la promovare la pragmatism. Argumente și contexte aparent disparate se dovedesc de fapt convergente. „Meserie fără carte nu se poate”, remarcă prof. ec. Gabriela Petre, directorul Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, adăugând că „implicarea companiilor în procesul educațional este un garant al calității în pregătire”. Consonant, prof. ing. Felicia Stroe, directorul Colegiului „Viaceslav Harnaj” din București, consideră că pentru succesul implementării acestei forme de pregătire „trebuie să vedem dorința operatorilor economici să-și formeze angajații prin școală, nu prin cursuri de calificare de scurtă durată”. Sebastian Metz, președintele Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane (AHK România), subliniază că implicarea în susținerea învățământului dual arată dorința unor mari companii germane de a se dezvolta și de a rămâne în spațiul economic românesc. „Este o dovadă că firme importante au nevoie de forță de muncă stabilă, dedicată firmei, nu de necalificați, angajați ocazional, pe termen scurt”, conchide prof. ing. Nicoleta Gaidoș, directorul Colegiului Tehnic „Mircea cel Bătrân” din București.

Colegiul „Viaceslav Harnaj”, Foto „Ferma. Cartea de vizită a Fermierului”
Colegiul „Viaceslav Harnaj”,
Foto „Ferma. Cartea de vizită a Fermierului”

Înghesuială la învățământul dual

Destule din câte circulă în jur referitor la învățământul profesional, inclusiv la cel dual, la Colegiul „Viaceslav Harnaj” se dovedesc pe dos: lumea nu fuge de „profesională”, ci se înghesuie, încât nici vorbă să nu se poată constitui clase, dimpotrivă, se suplimentează, iar agenții economici nu strâmbă din nas, ci se asociază ca să susțină formarea elevilor. Prof. ing. Felicia Stroe spune că intenția a fost de organizare a unei clase cu 28 de locuri pentru calificarea mecanic agricol, au fost 39 de înscrieri dintr-un foc, s-a obținut suplimentare la două clase, cererea a crescut mai departe și până la urmă anul școlar l-au început 41 de elevi. Au venit elevi nu numai din București, ci și tocmai din Botoșani, ca și din Călărași, Teleorman, Ialomița, Constanța. Succesul se datorează în mare parte susținerii demersului de către Asociația Producătorilor și Importatorilor de Mașini Agricole din România (APIMAR) – președinte, Monika Puiu. Companiile membre ale APIMAR, partenere de practică ale colegiului, sunt AgroConcept Impex, Farm Tech, IPSO Agricultură, MEWI Import-Export Agrar Industrietechnik, NHR Agropartners, Titan Machinery. Au reprezentanțe în zonele de domiciliu al elevilor, unii dintre aceștia lucrând deja acasă, în fermele familiilor. De altfel, fiecare agent economic ține legătura permanent cu familiile elevilor de a căror îndrumare practică răspunde. În general, ocupația de mecanic agricol este căutată, absolvenții în domeniu putând să ajungă și la un salariu de 1500 de euro pe lună. Și în timpul școlii se câștigă: bursei de 200 de lei pe lună (pe care o primesc din bugetul de stat toți elevii din învățământul profesional), i se poate adăuga o bursă suplimentară dată de agentul economic în funcție de respectarea unor cerințe legate de prezență, note, disciplină etc. Pe deasupra, sunt asigurate cazare, masă, transport, echipament de protecție etc. Colegiul este răspunzător de pregătirea teoretică și, subliniază prof. ing. Felicia Stroe, are și o responsabilitate mare în ceea ce privește integrarea elevilor în colectivitate, în cămin, chiar în viața Capitalei, pentru că sunt mulți, veniți din multe locuri, într-o lume pe care acum o descoperă.

Practica dominantă

Practica în învățământul dual se desfășoară la companii, este îndrumată de tutori din partea agenților economici și are o pondere ascendentă în totalul programului pe durata anilor de studii: 25% – în anul I, 60% – în anul II, 75% – în anul III.

Carte aplicată la meserie

La Colegiul Tehnic „Mircea cel Bătrân” din București, calificarea prin învățământ profesional dual este de comerciant-vânzător: o clasă cu 18 elevi, pe baza unui parteneriat între Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) și companiile comerciale Hornbach, Lidl, Rewe România (Penny Market). De pregătire similară, prin programul „Școala de carte și meserii”, noutate a actualului an școlar, beneficiază în total 110 elevi din Timișoara, Sibiu, Brașov, București, Buftea. În egală măsură, ei primesc burse din partea companiilor partenere, masă, transport pe durata practicii etc. Aparenta simplitate a lucrului în domeniu se vede contrazisă de standardele la care se face pregătirea de specialitate. Prof. Stelian Fedorca, inițiatorul și promotorul învățământului dual la noi după model german, în prezent, consilier de stat în cadrul aparatului propriu de lucru al prim-ministrului, semnalează că predarea disciplinelor clasice, cum sunt matematica, biologia, chimia etc., se face prin raportarea fiecărei discipline la felul în care poate fi aplicată specificului domeniului în care vor lucra absolvenții. Esențială se dovedește elaborarea programelor de formare cu participarea agenților economici parteneri, remarcă prof. ing. Nicoleta Gaidoș, directorul Colegiului Tehnic „Mircea cel Bătrân”. Absolvenții vor primi diplomă de calificare nivel 3 recunoscută internațional și certificare suplimentară prin AHK România.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Energy Policy Group și WWF-România anunță lansarea oficială a proiectului RENewLand

Energy Policy Group (EPG) și WWF-România (Fondul Mondial pentru...

Locuri de muncă vacante

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov anunță...