Cum ne putem consolida afacerile în timpul pandemiei de coronavirus

Date:

Ultimii ani de creștere economică și-au lăsat puternic amprenta asupra vieților noastre. Imobiliarele au explodat, vacanțele în străinătate au devenit o regulă, iar bunăstarea generală, însoțită de predictibilitatea socială și economică, conturau viețile noastre fără a lăsa prea mult loc surprizelor. În ciuda ocazionalelor instabilități politice și a inechităților sociale evidente, putem spune că viața era bună.

Marii economiști europeni anunțau totuși începutul unei noi perioade de recesiune, însă nimeni nu se aștepta ca aceasta să fie declanșată de un microorganism volatil.

Spre deosebire de criza din 2008 și de reverberațiile ei, care s-au întins până în 2014, această nouă cădere economică nu mai are în centru eșecul marilor bănci sau al giganților din industrie, ci chiar imposibilitatea fizică de continuare a activităților economice. Resurse financiare și umane existau (există, încă); consumatorii erau (sunt) dispuși să cheltuiască sume considerabile pentru a-și menține stilul de viață; statul român și Uniunea Europeană asigurau (asigură) un oarecare climat prielnic mediului antreprenorial.

Totuși, majoritatea afacerilor sunt în stand by. Economia nu cunoaște un declin lent și predictibil, ci și-a dat shut down. De fapt, noi i-am dat shut down, forțați fiind să alegem între a ne menține starea de sănătate și libertatea socială și economică pe care nu ne-am imaginat că o vom mai pierde vreodată.

Deși cele două momente diferă fundamental, un lucru e sigur: la fel ca acum 12 ani, și această criză economică va afecta puternic IMM-urile, care, totuși, asigură majoritatea covârșitoare a locurilor de muncă din România (și Europa). Deja este evident faptul că o parte dintre actualii antreprenori vor avea nevoie să iasă din afacerile pe care le conduc, în timp ce alții vor căuta noi oportunități de intrare pe piață.

De ce și-ar vinde cineva afacerea tocmai acum, când nu mai știm ce ne aduce ziua de mâine, dar când încă există o plasă de siguranță țesută prin programele de suport ale statului?

Ei bine, deși pandemia de coronavirus nu ne-a legat încă fedeleș, menținerea unei afaceri poate însemna un efort considerabil. Accesarea programelor de ajutor necesită invesiții serioase de timp și nervi; măsurile de distanțare socială fac imposibilă reluarea activității multor firme; angajații pot avea sau nu răbdare până la reintrarea într-o oarecare normalitate. Fiecare antreprenor poate realiza o scurtă analiză cost-beneficiu, concluzionând astfel dacă mai rămâne în afacere sau își dorește un exit onorabil.

Cine cumpără afaceri în perioade de criză?

Investitorii strategici. Oamenii de afaceri care dispun de capital suficient. Antreprenorii dornici de extindere a portofoliului. Dincolo de faptul că economia rulează, momentan, cu frâna de mână, această perioadă este și una de respiro. Atât pentru mediul înconjurător, cât și pentru climatul de business. Acesta este momentul replanificării, reorganizării și reinventării de brand-uri. Antreprenorii sunt în pauză și, pentru prima dată după multă vreme, au timp să-și facă temele pentru semestrul viitor. Pentru categoriile de cumpărători menționate mai sus, a cumpăra o afacere acum vine la pachet cu un avantaj aproape inexistent până în martie 2020: timpul. Au timp să înțeleagă afacerile care îi interesează, au timp să cunoască angajații, industria și clienții; să analizeze trecutul și să planifice viitorul, folosindu-se de coordonatele noului normal: piețe online, clienți la distanță și fluxuri operaționale antivirale.

Cum se întâlnesc vânzătorii și cumpărătorii?

În absența mâinii invizibile a lui Adam Smith, deci, fără contribuția unei forțe nevăzute care să asigure ciocnirea în piață a ofertei și cererii, o modalitate eficientă pentru întâlnirea acestora este transferul de afaceri, facilitat, în mod ideal, de către un business broker calificat.

Transferul de afaceri este mai mult decât o simplă vânzare-cumpărare de active. Cumpărătorul nu dobândește doar o locație și echipamente, ci și un mod operațional testat, fluxuri de producție articulate, o clientelă formată, angajați experimentați, un brand și eventual, o poziție favorabilă în industrie sau pe piața locală.

Chiar dacă nu este neapărat o regulă, afacerile care se tranzacționează sunt funcționale și profitabile, însă trebuie să notăm aici faptul că orice afacere are o valoare intrinsecă pentru antreprenorul potrivit. Astfel, există și afaceri de vânzare care au mici probleme financiare sau operaționale, însă care aduc un plus de valoare unei societăți care le achiziționează strategic sau pentru un antreprenor aflat la început de drum, care dorește și poate să dezvolte o astfel de afacere.

În plus, evaluarea performanțelor unei societăți, pe baza activității din ultimele luni, nu mai este un indicator de încredere, din pricina contextului socio-economic atipic. Astfel, un cumpărător serios și informat va analiza cu atenție performanța viitoarei sale investiții de-a lungul întregului istoric al acesteia, fără a pune prea mare preț pe stagnarea sau scăderea din ultimele două luni. Așadar, valoarea IMM-urilor nu ar trebui să fie influențată de contextul economic actual, întrucât o afacere funcțională până acum două luni are mari șanse de a reintra pe făgașul normalității.

Deși piața de M&A din România este încă în stadiu embrionar, există un cadru legal care reglementează transferul afacerii de la vânzător la cumpărător (cu reglementări fiscale și juridice bine definite), consultanți specializați (brokeri de afaceri) și precedente semnificative. Spre exemplu, acest site reprezintă o veritabilă sursă de informare atât pentru vânzătorii de afaceri, cât și pentru cumpărători, care pot accesa nu doar informații practice despre transferul de afaceri, ci au posibilitatea de a lista propriile lor anunțuri sau de a naviga printre zecile de oferte active.

Probabil că cel mai important aspect este faptul că atât vânzătorii, cât și cumpărătorii de afaceri pot apela la servicii de consiliere specializată, beneficiind astfel de know how-ul specialiștilor cu experiență, a căror formare continuă permanent prin acest curs, acreditat chiar de către Asociația Internațională a Business Brokerilor, în vederea extinderii rețelei de suport la nivelul tuturor județelor țării. Deci, sprijinul mediului de afaceri din România nu vine doar pe cale birocratică (șomaj tehnic, programul IMM Invest, etc.), ci există posibilitatea reală ca antreprenorii care au nevoie să-și transfere afacerile să o facă în condiții cât mai sigure și avantajoase.

Intuim că această nevoie va fi tot mai pregnantă în următoarea perioadă. Criza socio-economică declanșată pe fondul pandemiei de coronavirus nu trebuie tratată cu tehnici distructive, ci cu reziliență și gândire tactică, adaptată noii situații economice. Astfel, în contextul macroeconomic și social, transferul de afaceri devine o soluție viabilă pentru toate părțile implicate, inclusiv pentru statul român, pentru care sănătatea IMM-urilor echivalează cu performanța economiei.

În fine, bătălia umanitate versus economie pe care suntem forțați să o ducem acum nu este un joc cu sumă nulă, deși, la prima vedere, pare că suntem puși în fața unei alegeri ingrate. Trebuie să nu uităm că supraviețuitorii sunt întotdeauna cei capabili să se adapteze noilor contexte, iar planificarea momentului prielnic ieșirii sau intrării dintr-o sau într-o afacere se dovedesc acum cruciale, mai mult ca niciodată.

Distribuie:

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Analiză Claudiu Cazacu, XTB: Precedent în „uber-izarea prețurilor”. Cum pot cartofii prăjiți să influențeze valoarea acțiunilor

Prețurile stabilite dinamic fac parte dintr-o strategie utilizată frecvent...

Economia informală în România: context, cauze și efecte

| de Prof. univ. dr. Cristian PĂUN, Academia de Studii Economice din București și Prof. univ. dr. Radu MUȘETESCU, Academia de Studii Economice din București

ASIGURĂRI. POLITICI PREZENTE ȘI VIITOARE

În cadrul conferinței „Asigurări. Politici prezente și viitoare” organizată...