La un an de la debutul pandemiei, este util sÄ analizÄm efectul acesteia asupra sectorului energetic, pentru a determina ariile de impact negativ, dar Či oportunitÄČile noi ce se contureazÄ.
Ăn sectorul de producČie a electricitÄČii, pandemia s-a suprapus peste câteva procese de restructurare nefinalizate, mai ales la Complexele Energetice Hunedoara Či Oltenia, accentuând dificultÄČile financiare ale celor douÄ societÄČi. ScÄderea temporarÄ a consumului Či reducerea preČului pe piaČa zilei urmÄtoare sub pragul de 50 euro/ MWh au pus presiune semnificativÄ pe veniturile companiilor din sector. Ăn acelaČi timp, diminuarea costurilor cu certificatele de CO2 a fost doar temporarÄ, iar preČul acestora a revenit relativ rapid, depÄČind, ĂŽn premierÄ, pragul de 40 euro / tona de CO2.
AceastÄ creČtere a condus la creČterea accentuatÄ a presiunii pe costurile de operare, mai ales ĂŽn sectorul carbonifer, unde emisiile de CO2 rezultate din procesul de producČie sunt importante. Din aceastÄ perspectivÄ, continuarea Či accelerarea discuČiilor cu Comisia EuropeanÄ vizavi de restructurarea Complexului Energetic Oltenia reprezintÄ o decizie pozitivÄ.
Ăn acest segment de producČie a electricitÄČii, câČtigÄtori ĂŽn perioada de pandemie au fost, cu siguranČÄ, producÄtorii de energie din surse regenerabile, mai ales energie eolianÄ Či energie solarÄ. Parcurile de producČie sunt operate, ĂŽn cea mai mare parte a timpului, de la distanČÄ, cu intervenČie redusÄ de personal la faČa locului. Majoritatea acestora au instalat senzori care transmit date ĂŽn flux continuu cÄtre centre specializate de mentenanČÄ, permiČând remedierea eventualelor defecte dar Či efectuarea de predicČii cu privire la performanČa tehnicÄ viitoare Či la necesarul de intervenČii. Ăn ciuda caracterului intermitent al producČiei, care rÄmâne un neajuns important, âregenerabileleâ au trecut cu bine testul pandemiei.
Este explicabilÄ, ĂŽn acest context, revenirea la cote ridicate a interesului investitorilor pentru achiziČia de capacitÄČi de producČie a energiei din surse regenerabile, atât parcuri operaČionale cât Či proiecte aflate ĂŽn stadiu avansat de dezvoltare. NotabilÄ este, spre exemplu, tranzacČia iniČiatÄ de compania de stat Hidroelectrica pentru achiziČia parcului de 108 MW al societÄČii germane STEAG, la finalul anului 2020. Este cert cÄ drumul deschis de Hidroelectrica va fi urmat Či alČi actori din piaČÄ, cu strategii de business adaptate din timp pentru un nou context de piaČÄ, postpandemic.
Ultimul an ne-a arÄtat cu prisosinČÄ cÄ digitalizarea sectorului energetic este nesatisfÄcÄtoare. Pe de o parte, avem nevoie de capacitate crescutÄ de a opera ĂŽn siguranČÄ de la distanČÄ infrastructura criticÄ, iar pe de alta, trebuie sÄ accelerÄm implementarea tehnologiilor inovative la nivelul consumatorului final. Din nefericire, lipsa digitalizÄrii a impactat dureros procesul de liberalizare a preČului electricitÄČii ĂŽn segmentul consumatorului casnic, demarat la ĂŽnceputul acestui an. Nu numai lipsa de informare a determinat sute de oameni sÄ se aČeze la cozi ĂŽn faČa centrelor de relaČii cu publicul a principalilor furnizori de energie electricÄ pentru a-Či modifica contractele de furnizare. Lipsa de infrastructurÄ IT Či de diseminare pe scarÄ largÄ a competenČelor digitale ĂŽn rândul personalului a lÄsat furnizorii descoperiČi complet: fÄrÄ capacitate realÄ de a procesa digital un numÄr mare de cereri de schimbare a contractelor, iar ĂŽn multe cazuri, fÄrÄ posibilitatea de a citi de la distanČÄ, ĂŽn condiČii de siguranČÄ, consumul casnic. Či exemplele pot continua. Din aceastÄ perspectivÄ, legea care a amânat termenul de instalare a contoarelor inteligente dupÄ 2030 se dovedeČte a fi o eroare. La fel, pare a fi fost o eroare insistenČa autoritÄČii naČionale de reglementare de a nu recunoaČte ĂŽn tarif, mai ales ĂŽn ultimii ani, investiČiile ĂŽn retehnologizarea digitalÄ a reČelelor de transport Či distribuČie a energiei ĂŽn general.
Pandemia pare, totodatÄ, sÄ fi acreditat o aparentÄ relaČie de tip cauzÄ – efect ĂŽntre schimbÄrile climatice Či poluare pe de o parte Či vulnerabilitÄČi epidemiologice pe de altÄ parte. Devine larg ĂŽmpÄrtÄČitÄ ideea cÄ emisiile poluante Či schimbÄrile climatice potenČeazÄ, cel puČin ĂŽn parte, fenomenele pandemice. Pe cale de consecinČÄ, reacČia politicÄ imediatÄ a Comisiei Europene Či a Consiliului European, unde sunt grupaČi Čefii de stat Či de guvern ai Uniunii Europene, a fost sÄ promoveze decarbonarea Či combaterea schimbÄrilor climatice ca motor al relansÄrii economice Či al depÄČirii actualei crize generate de COVID-19. Este deja o realitate corelarea alocÄrii de fonduri europene cu atingerea obiectivului de neutralitate a emisiilor de carbon ĂŽn UE la nivelul 2050. Spre exemplu, Comisia EuropeanÄ a indicat clar faptul cÄ planurile naČionale de redresare Či rezilienČÄ trebuie sÄ aibÄ o componentÄ âverdeâ majorÄ, lucru care pare a nu fi cu totul ĂŽnČeles ĂŽn capitalele tuturor statelor membre. Negocierile care urmeazÄ ĂŽn perioada imediat urmÄtoare vor supune la test voinČa Či capacitatea executivului european de a-Či impune anunČata strategiei pe termen lung.
Gazul natural Či energia nuclearÄ riscÄ ĂŽnsÄ sÄ devinÄ cei mai mari perdanČi ai iniČiativei de decarbonare acceleratÄ la nivel european. Din exces de zel, mânaČi de bune intenČii sau de interese partizane, sau pur Či simplu din naivitate, o seamÄ de experČi comunitari avanseazÄ ideea cÄ producČia de electricitate din cele douÄ surse de energie nu ar trebui sÄ ĂŽČi gÄseascÄ loc ĂŽntre activitÄČile considerate sustenabile din punctul de vedere al combaterii schimbÄrilor climatice. Acest sistem de clasificare a activitÄČilor sustenabile (taxonomie) urmeazÄ a fi folosit pe scarÄ largÄ de sistemul bancar european pentru a stimula investiČiile cu precÄdere ĂŽn decarbonare. Excluderea gazului natural Či a energiei nucleare, dacÄ se va materializa, ar lÄsa România fÄrÄ accesul facil pe termen lung la douÄ resurse primare care sunt disponibile pe teritoriul naČional, generând nevoia unei regândiri profunde a arhitecturii de securitate energeticÄ pe termen lung. Desigur, este prematur pentru a trage o concluzie definitivÄ pe acest dosar, dar nu este prematur pentru a trage un semnal de alarmÄ cu privire la eventualele consecinČe ale unor decizii pripite.
DouÄ ar putea fi consecinČele eliminÄrii gazului natural din scurt din mixul energetic al României, fie Či prin restricČionarea drasticÄ a finanČÄrilor disponibile. O datÄ, s-ar pune ĂŽn discuČie viabilitatea proiectelor de exploatare a gazelor naturale ĂŽn platoul continental al MÄrii Negre Či rolul României de principalÄ piaČÄ de valorificare a acestei resurse. Este cert totuČi faptul cÄ, ĂŽn condiČiile creČterii progresive a preČului certificatelor de carbon, cu valori aČteptate sÄ tindÄ spre pragul de 80-100 euro / tona de CO2 pe termen lung, utilizarea gazului natural ĂŽČi va pierde din atractivitate pânÄ la jumÄtatea acestui secol. Eliminarea gazului natural ĂŽnainte de anul 2030 pune ĂŽnsÄ ĂŽn pericol procesul de decarbonare a sectorului energetic românesc deoarece nu va permite ĂŽnlocuirea actualelor capacitÄČi de producČie de la CEO, care utilizeazÄ cÄrbune, cu centrale noi care folosesc gazul natural. Ăn acest context, eČuarea restructurÄrii sectorului carbonifer din România dar Či din ČÄrile ĂŽnvecinate (Bulgaria sau Grecia, spre exemplu) poate genera un sentiment eurosceptic justificat Či poate lipsi de credibilitate conceptul european de politici âverziâ.
DispariČia sectorului nuclear din avangarda decarbonÄrii economiei europene ar lÄsa România fÄrÄ o componentÄ cheie a independenČei energetice, respectiv avantajul dat de utilizarea unei tehnologii nord-americane, ĂŽn contextul ĂŽn care, ĂŽn regiunea Europei Centrale Či de Est, sectorul nuclear este dominat de Rusia. Alternativa României constÄ ĂŽn ranforsarea, ĂŽn continuare, a parteneriatului transatlantic, ca singurÄ garanČie pentru atenuarea efectelor unor politici nerealiste la nivel european.
Utilizarea hidrogenului pe scarÄ largÄ pare a fi âcopilul minuneâ al noii generaČii de politici âverziâ ale UE. Promisiunea de alocare a unor resurse financiare importante din banii cetÄČenilor europeni, ĂŽnainte de a exista un model economic viabil din puncte de vedere comercial pentru utilizarea pe scarÄ largÄ a acestui combustibil, stimuleazÄ interesul deopotrivÄ al mediului de afaceri privat sau generatorilor de politici publice. Problema majorÄ a hidrogenului nu este faptul cÄ acesta nu poate fi utilizat ĂŽn siguranČÄ la producerea electricitÄČii sau pentru propulsarea vehiculelor. Acest aspect este deja dovedit prin aplicaČii practice de cel puČin douÄ decenii.
Dar ĂŽn faČa utilizÄrii hidrogenului stau douÄ provocÄri majore. Prima se referÄ la gestionarea costului Či a cantitÄČii de energie necesarÄ pentru a obČine hidrogen prin procesele de electrolizÄ, pirolizÄ, reformare a metanului Či captare a carbonului pentru utilizare sau stocare. CealaltÄ provocare majorÄ se referÄ la managementul producČiei, transportului pe distanČe lungi Či al stocÄrii ĂŽn siguranČÄ a unor cantitÄČi suficient de mari de hidrogen care sÄ permitÄ ĂŽnlocuirea la scarÄ largÄ a actualelor surse de energie poluante, iar ĂŽn acest moment nu cunoaČtem ĂŽncÄ principalii parametri tehnico-economici necesari. FÄrÄ aceste date, este dificil de estimat potenČialul de piaČÄ pe termen scurt.
Un ultim aspect care a atras atenČia ĂŽn ultimul an este legat de dezvoltarea infrastructurii de transport gaze naturale. România a reputat un succes cert ĂŽn ceea ce priveČte finalizarea construcČiei gazoductului BRUA. S-a lucrat ĂŽn timp de pandemie, ĂŽn condiČii tehnice dificile, iar rezultatul demonstreazÄ cÄ Transgaz, operatorul naČional de transport Či sistem, este pregÄtitÄ sÄ ĂŽČi asume un rol de lider ĂŽn aceastÄ regiune, fapt demonstrat Či de finalizarea gazoductului Ungheni â ChiČinÄu, care conferÄ o opČiune realÄ pentru independenČa energeticÄ a Republicii Moldova pe termen mediu Či lung.
Ăn acelaČi timp, construcČia gazoductului Nord Stream II a continuat, ĂŽn ciuda presiunilor politice Či a sancČiunilor economice anunČate de SUA. Interesul Germaniei pentru un nou coridor de transport al gazelor naturale care sÄ ĂŽntÄreascÄ economia naČionalÄ Či sÄ potenČeze rolul geopolitic cheie al Berlinului este neschimbat. Pragmatismul Ostpolitik, probat de dezvÄluirea ĂŽn presÄ a ofertei financiare pe care diplomaČia germanÄ a ĂŽnaintat-o administraČiei Trump pentru a soluČiona favorabil dosarul Nord Stream II (investiČii de 1 miliard de dolari), este evident, dacÄ cineva mai avea vreun dubiu.
Actorii sectorului energetic au fÄcut prea puČin pentru a strânge rândurile, ĂŽn ciuda efectelor dureroase ale pandemiei de COVID-19; mai degrabÄ, diviziunea ĂŽntre susČinÄtorii tehnologiilor mature ale secolului trecut Či noua generaČie convinsÄ de necesitatea combaterii schimbÄrilor climatice s-a accentuat. Mizele sunt mai mari ca niciodatÄ, atât cele economice, cât Či cele politice, potenČate de mirajul unui nou salt tehnologic, mai degrabÄ programat ĂŽn laboratoarele de politici publice din cancelariile europene, decât rezultând din ecosistemul tehnic al sectorului energetic. n