Interviu cu Dan Manolescu – Președintele Camerei Consultanților Fiscali (CCF)

Cum trebuie dezvoltat acest concept al respectului unui program de guvernare față de cetățeni?
Acest respect este într-adevăr foarte important din perspectiva modului în care are loc dialogul între cele două părți, între guvern, pe de o parte, și reprezentanții mediului de afaceri, pe de altă parte, vorbind așa, generic. Cred că acest proces de consultare este deosebit de important și este baza realizării unei legislații așezate și corecte. Până la urmă toate aceste modificări făcute peste noapte sunt ceea ce deranjează. Faptul că se modifică anumite lucruri, nu cred că cineva se așteaptă ca lucrurile să rămână neschimbate ani de zile. Problema este modalitatea în care se modifică lucrurile, în sensul că această consultare este de foarte multe ori formală și, din punct de vedere al rezultatului, actul normativ care rezultă în urma unei astfel de proceduri simpliste este un act normativ care necesită ulterior corecții și îmbunătățiri pentru că nu reușește să capteze toate aspectele pe care o dezbatere mai amplă cu siguranță le-ar fi scos în evidență. Cred că aici ar trebui să se lucreze și acest respect să vină din seriozitatea cu care se discută și se dezbat anumite aspecte și se ține cont până la urmă de ceea ce propune și mediul economic care până la urmă aplică toate acele reglementări.

Apropo de modificări, de schimbări legislative. Anul trecut guvernul a reușit o performanță, aceea de a reuni într-o singură voce tabere altfel adverse: au venit la un loc și au spus „Se impun corecții”! E de așteptat să se aplice corecții?
Eu cred că unele sunt de așteptat, iar în alte zone trebuie să avem grijă ce ne dorim. Adică în zona de Split TVA sunt convins că se vor corecta anumite lucruri; deja au fost corectate anumite aspecte – dacă ne uităm în forma inițială a guvernului, s-a mai așezat un pic. În continuare, sunt o serie de probleme. Rămâne de văzut ce se va întâmpla. Este loc de corectat. În ceea ce privește mutarea de contribuții, cred că nu trebuie să ne jucăm cu focul, adică este un pas mult prea mare acesta care s-a făcut de mutare dintr-o zonă în alta a contribuțiilor sociale pentru a fi inversat. Nu ne putem juca cu așa ceva. Adică sunt lucruri care, odată schimbate, ne duc către un proces care nu ar trebui să fie inversat deoarece consecințele pot fi dezastruoase. Sunt în continuare societăți care n-au mutat integral, în sensul de a crește salariul brut, tocmai din această neclaritate a ceea ce urmează, dar sunt și societăți care au făcut acest pas și au crescut salariile brute. Și-au asumat asta considerând că până la urmă este un act normativ asumat de către guvern, trecut în programul de guvernare. Pentru că de acolo își avea originile. A se inversa un astfel de proces, cred eu că nu este un lucru bun. Că se mai așază anumite aspecte care țin de aplicarea anumitor contribuții sociale la alte tipuri de venituri, toată această discuție legată de Formularul 600 de fapt își are originea tot în acele modificări din Ordonanța 79, nu în formular în sine. Formularul este o declarație. Codul fiscal s-a schimbat în noiembrie prin Ordonanța 79, a mutat acele contribuții din sarcina angajatorului în sarcina angajatului și a schimbat și regulile aplicabile contribuțiilor sociale datorate de persoane care obțineau și alte venituri în afară de salariu. Că de fapt despre asta este vorba. Toată această schimbare a necesitat modificarea formularului, nu formularul este cauza. Formularul este un act de procedură.

Oamenii au invocat că principiul este incorect, anume acela de a-ți fi luate niște contribuții pentru venituri pe care încă nu le realizezi.
Exact. Aici este de așteptat să apară niște corecții. Am văzut că deja au fost declarații în sensul că s-a prelungit termenul de depunere a Formularului 600, tocmai pentru a se modifica Codul fiscal și de a reașeza un pic toată această idee a modului în care se plătesc contribuțiile. Cred eu că timpul este foarte scurt, perioada anunțată ar fi de o lună de zile, adică s-a decalat termenul până la 1 martie, să nu uităm totuși că februarie este o lună scurtă. Modificările respective înțelegem că sunt substanțiale, ar trebui cunoscute de către contribuabili. Adică pentru a putea toți contribuabilii să depună la 1 martie – termen limită – ar trebui să știe cum stau lucrurile până undeva la 15 februarie. Nu cred că Ministerul de Finanțe are timp să reașeze toate aceste lucruri.

Varianta integrală a articolului este disponibilă doar pe bază de abonament