BCR, rezultate financiare în Semestrul I 2020: deschiși pentru business prin susținerea de companii care creează peste 200.000 de locuri de muncă, soluții digitale rapide și focus pe educație financiară

Rezumat[1] :

  • Sprijin pentru clienți în contextul pandemiei:
    • Circa 38.000 de cereri de amânare a ratelor au fost implementate pentru persoane fizice, din care 15.500 mai sunt încă active, majoritatea selectând opțiunea BCR de 3 luni
    • Companii care creează peste 200.000 de locuri de muncă au fost susținute în primul semestru prin amânări de rate, credite noi, credite prin programul IMM Invest sau prelungiri ale liniilor de credit
  • Digitalizare accelerată:
    • George a ajuns la 900.000 de utilizatori, în creștere cu 70% față de S1 2019
    • Numărul de tranzacții prin George a crescut cu 130% an pe an în S1 2020
    • 93% din totalul conturilor de economii deschise în S1 2020 au fost prin George
    • 14.000 de credite acordate 100% digital, 28% din numărul total de credite de nevoi personale
  • Deschiși pentru business:
    • Portofoliul total de credite nete acordate clienților de Banca Comercială Română (BCR) a crescut cu 7,3% an pe an la data de 30 iunie 2020, susținut atât de segmentul retail, cât si de corporate
    • Credite nou acordate în valoare de 3,7 miliarde de lei în S1 2020 către segmentul Retail – persoane fizice (credite ipotecare și de consum) și microîntreprinderi
    • Finanțări nou acordate segmentului Corporate de peste 3,2 miliarde lei în S1 2020, dintre care 33% reprezintă credite de investiții
    • Sprijin pentru antreprenori, stocul de finanțări acordate sectorului IMM în creștere cu 9% an pe an la 30 iunie 2020
  • BCR a înregistrat un profit net de 498,9 milioane de lei (103,6 milioane de euro) în S1 2020, față de o pierdere netă de 20,8 milioane de lei (4,4 milioane de euro) în S1 2019, ca urmare a constituirii unui provizion excepțional legat de activitatea BCR Banca pentru Locuințe în T2 2019.

„Principala noastră prioritate, până acum, în 2020, a fost să asigurăm echipei și clienților noștri condițiile optime de siguranță și sănătate, prin toate mijloacele necesare. În prima jumătate a anului, am devenit mai puternici, mai uniți și mai hotărâți decât am fost vreodată. Echipa noastră a acționat concertat, ca un singur organism, și le mulțumesc tuturor colegilor pentru munca depusă și pentru implicare. În ultimele luni, am sfătuit sute de mii de oameni; am acționat rapid, cu soluții digitale accelerate. Majoritatea operațiunilor bancare din sucursale pot fi realizate acum 100% online.

Pentru a veni în sprijinul clienților, am făcut multă muncă de consultanță, om-la-om, continuând eforturile noastre de educație financiară și antreprenorială. Credem că avem oportunitatea de a crește, în ciuda volatilității vremurilor actuale, atât timp cât clienții sunt informați în mod corect, complet și corespunzător. Prin măsurile luate pentru susținerea creditării companiilor și prin soluțiile de amânare a plăților, am asistat și sprijinit companii care creează peste 200.000 de locuri de muncă. Rămânem deschiși pentru business, iar obiectivul nostru este să fim, în continuare, un partener financiar de încredere, pe termen lung, pentru toți clienții noștri”, a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română (foto).

Măsuri luate în contextul Covid-19

  • Circa 38.000 de cereri de amânare a ratelor pentru persoane fizice au fost implementate, din care 15.500 de cereri mai sunt încă active, două treimi selectând opțiunea BCR de amânare pentru trei luni. Peste 3.000 cereri de amânare de plată au fost realizate 100% online, prin platforma George.
  • În prezent, amânările la plata creditelor reprezintă 7% din portofoliul total de credite persoane fizice, respectiv 12% din portofoliul total de credite acordate companiilor nefinanciare.
  • Numărul total de credite de consum acordate prin George s-a ridicat la 14.000 de la începutul anului, reprezentând 28% din creditele noi de nevoi personale.
  • 85% din colegii din sediile centrale lucrează de acasă, în timp ce colegii din rețeaua de retail sunt prezenți în schimburi 50%-50%, păstrând toate sucursalele deschise.
  • Măsuri de siguranță pentru angajați și clienți: au fost achiziționate peste 310.000 de măști, 800.000 de mănuși, 1.800 de panouri de protecție din plexiglas, 20.000 de litri de dezinfectanți și 30.500 de sticle de alcool sanitar.

Impactul BCR în economie

În activitatea de creditare retail, BCR a acordat credite noi în monedă locală pentru persoane fizice și microîntreprinderi de 3,7 miliarde de lei în S1 2020 în principal datorită creditelor ipotecare. Vânzările de credite de nevoi personale au scăzut cu 9,3% an pe an, influențate în T2 2020 de consumul scăzut și incertitudinile crescute în contextul pandemiei. Vânzările de credite ipotecare au crescut cu 25% an pe an în H1 2020 mai ales datorită creșterii produsului ipotecar standard. Creditele noi pentru microîntreprinderi au crescut cu 24% an pe an în S1 2020.

În activitatea de creditare corporate, BCR (doar banca) a aprobat credite corporate noi în valoare de 3,2 miliarde de lei în S1 2020. Stocul de finanțări acordate sectorului IMM (incl. prin subsidiara BCR Leasing) a crescut cu 9% an pe an, atingând valoarea de 6,3 miliarde de lei (1,3 miliarde de euro) la data de 30 iunie 2020, ca urmare a unei concentrări mai mari pe afacerile noi și pe dezvoltarea sectorului de leasing. Finanțarea Sectorului Public a crescut cu 16,1% an pe an. Segmentul de Real Estate a crescut puternic cu 20,9% an pe an, ca urmare a tragerilor de fonduri în cadrul proiectelor de birouri și spații comerciale finanțate în ultimul an.

Platforma inteligentă de banking George a ajuns la 900.000 de utilizatori, în creștere cu 70% față de S1 2019. Numărul de tranzacții prin George a crescut cu 130% în S1 2020 comparativ cu aceeași perioadă din 2019. De asemenea, a fost înregistată o creștere de peste 150% la accesarea de produse bancare în mediul digital, cel mai mare apetit fiind pentru contul George 100% online, care a ajuns la o pondere de 52% din totalul conturilor curente deschise în 2020.

Platforma online Casa Mea App, care gestionează fluxul de documente pentru creditele ipotecare standard, a fost deja utilizată pentru 44% din creditele ipotecare nou acordate.

Programul Școala de Bani a ajuns în primul semestru la circa 13.000 de adulți și copii, fiind organizate sesiuni online de educație financiară și ateliere pentru copii.

Platforma de educație antreprenorială Școala de Business (www.bcrscoaladebusiness.ro) a ajuns la peste 7.500 de utilizatori și a lansat un nou modul cu sfaturi utile pentru finanțare, ce cuprinde informații despre cum pot IMM-urile și microîntreprinderile să își optimizeze capitalul de lucru și să identifice oportunitățile de investiții.

Acceleratorul BCR-INNOVX a selectat în prima jumătate a anului 44 de start-up-uri din tehnologie din Iași, Cluj și București în programele de incubare dedicate grupelor Start-ups, cu cifre de afaceri între 100.000 și un milion de euro, și Grinders, cu cifre de afaceri de până în 100.000 de euro. Dintre acestea, 30 de start-up-uri au intrat în programul de accelerare, care durează șase săptămâni.

Performanța financiară a BCR în Semestrul 1 2020

BCR a înregistrat un profit net de 498,9 milioane de lei (103,6 milioane de euro) în S1 2020, față de o pierdere netă de 20,8 milioane de lei (4,4 milioane de euro) în S1 2019, înregistrată ca urmare a constituirii unui provizion excepțional legat de activitatea BCR Banca pentru Locuințe în T2 2019.

Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 9,3% până la 898,2 milioane de lei (186,5 milioane de euro) în S1 2020, de la 822,0 milioane de lei (173,3 milioane de euro) în S1 2019, pe fondul unor venituri operaționale mai mari și al unor cheltuieli operaționale mai reduse.

Venitul net din dobânzi a crescut cu 7,0% până la 1.187,8 milioane de lei (246,6 milioane de euro) în S1 2020, de la 1.110,2 milioane de lei (234,1 milioane de euro) în S1 2019, favorizat de volume mai mari de credite atât pe segmentul de clienți de retail, cât și pe cel corporate.

Venitul net din comisioane a scăzut cu 14,3% până la 316,2 milioane de lei (65,6 milioane de euro) în S1 2020, de la 368,9 milioane de lei (77,8 milioane de euro) în S1 2019, determinat de activitatea de business mai redusă și de măsurile implementate în vederea sprijinirii clienților în contextul pandemiei.

Rezultatul net din tranzacționare a scăzut cu 12,3% până la 142,9 milioane de lei (29,7 milioane de euro) în S1 2020, de la 162,9 milioane de lei (34,4 milioane de euro) în S1 2019, în principal datorită unei activități de tranzacționare mai reduse.

Venitul operațional a crescut ușor cu 0,8% până la 1.703,5 milioane de lei (353,6 milioane de euro) în S1 2020, de la 1.690,2 milioane de lei (356,4 milioane de euro) în S1 2019, determinat de venitul net din dobânzi mai mare, parțial compensat de venitul net din comisioane și venitul net din tranzacționare mai mici.

Cheltuielile administrative generale au înregistrat valoarea de 805,3 milioane de lei (167,2 milioane de euro) în S1 2020, în scădere cu 7,2% în comparație cu 868,2 milioane de lei (183,1 milioane de euro) în S1 2019, mai ales ca urmare a contribuției anuale mai mici la fondul de garantare a depozitelor în 2020 versus 2019 și a deprecierii mai scăzute, parțial compensate de cheltuielile cu personalul legate de pandemie din trimestrul al doilea din acest an.

Astfel, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit la 47,3% în S1 2020, față de 51,4% în S1 2019.

Costurile de risc și calitatea activelor

Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a înregistrat o alocare de 169,9 milioane de lei (35,3 milioane de euro) în S1 2020, comparativ cu o eliberare de provizion de 88,8 milioane de lei (18,7 milioane de euro) în S1 2019. Acest rezultat a fost influențat în principal de actualizarea parametrilor de risc pentru a reflecta scăderea economică, precum și de implementarea unor reguli mai stricte privind clasificarea din punct de vedere al riscului de credit conform IFRS 9, aplicabile expunerilor către clienți afectați de situația curentă.

Rata creditelor neperformante a ajuns la 4,5% în iunie 2020, ușor mai ridicată față de 4,1% în decembrie 2019. Această evoluție reflectă efectul unui eveniment singular constand intr-o expunere de valoare mare a unui client corporate, devenita neperformanta, după o lungă perioadă cu aproape nicio acumulare de noi credite neperformante și pe fondul continuării recuperărilor. În același timp, gradul de acoperire al creditelor neperformante cu provizioane a rămas relativ stabil la 117,4% în iunie 2020.

Capitalizare și finanțare

Rata de solvabilitate a BCR în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), doar banca, se afla în mai  2020 la nivelul de 19,6%, semnificativ peste cerinţele Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 17,9% (Grup BCR) în martie 2020 arată clar puternica adecvare a capitalului BCR şi susţinerea sa continuă de către Erste Group. În acest sens, BCR se bucură mai departe de una din cele mai solide poziţii de capital şi finanţare dintre băncile româneşti.

Creditele și avansurile acordate clienților au crescut cu 1,2% până la  40.532,1 milioane de lei (8.374,9 milioane de euro) la data de 30 iunie 2020 de la 40.049,0 milioane de lei (8.373,2 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2019, susținute de creșterea creditării în retail (+2,7% față de decembrie 2019).

Depozitele de la clienți au crescut cu 3,1% până la 59.555,9 milioane de lei (12.305,7 milioane de euro) la data de 30 iunie 2020 de la 57.791,8 milioane de lei (12.082,8 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2019, susținute de creșterea depozitelor în retail (+5,1% față de decembrie 2019).

***

BCR oferă o gamă completă de produse și servicii financiare, printr-o rețea de 19 centre de afaceri și 16 birouri mobile dedicate companiilor și 429 de unități retail situate în majoritatea orașelor din țară cu peste 10.000 de locuitori. BCR este banca nr.1 în România pe piața tranzacțiilor bancare, clienții BCR dispunând de cea mai mare rețea națională de ATM-uri și mașini multifuncționale – aproape 2.000 de echipamente, aproximativ 14.000 POS-uri și servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking și E-commerce.

Profit sau pierdere
În milioane RON 30 Iun 2020 30 Iun 2019
Venituri nete din dobânzi 1.187,8                    1.110,2
Venituri nete din taxe și comisioane 316,2                    368,9
Venituri nete din tranzacționare și câștiguri/pierderi evaluate la valoare justă prin profit sau pierdere 142,9                      162,9
Venit operațional 1.703,5                    1.690,2
Cheltuială operațională (805,3)                   (868,2)
Rezultatul operațional 898,2                    822,0
Rezultat net din deprecierea instrumentelor financiare (169,9)                      88,8
Alte rezultate operaționale                             (56,6)                (769,5)
Rezultat înainte de impozitare din activități continue 671,7                    111,3
Rezultat net atribuibil acționarilor societății mamă 498,9 (20,8)
 
Situația poziției financiare
În milioane RON 30 iun 2020 31 Dec 2019
Numerar și echivalente de numerar               10.572,6                 9.006,5
Active financiare deținute pentru tranzacționare               21.732,0               22.372,7
Credite și avansuri acordate băncilor                    438,7                    661,4
Credite și avansuri acordate clienților               40.532,1               40.049,0
Imobilizări necorporale                    347,7                    359,1
Active diverse                 2.585,7                 2.489,6
Total active 76.208,8 74.938,4
     
Datorii financiare deținute în vederea tranzacționării                      51,0                      73,5
Depozite de la instituții bancare                 3.547,4                 4.439,2
Depozite de la clienți               59.555,9               57.791,8
Titluri de datorie emise                    660,4                    784,4
Diverse datorii                 3.422,5                 3.377,8
Total capitaluri proprii                 8.971,6                 8.471,7
Total datorii și capitaluri proprii 76.208,8 74.938,4

[1] Toate datele financiare de mai jos constituie rezultate consolidate neauditate ale Grupului Banca Comercială Română (BCR) pentru S1 2020, potrivit IFRS. Cu excepția cazului în care se specifică altfel, rezultatele financiare pentru S1 2020 sunt comparate cu rezultatele financiare pentru S1 2019. De asemenea, cu excepția cazului în care se specifică altfel, cursurile de schimb valutar utilizate pentru conversia cifrelor în euro sunt cele furnizate de Banca Centrală Europeană. Contul de profit și pierdere este convertit folosind cursul mediu de schimb valutar pentru S1 2020 de 4,8173 RON/EUR atunci când se referă la rezultatele pentru S1 2020 și folosind cursul mediu de schimb pentru S1 2019 de 4,7422 RON/EUR atunci când se referă la rezultatele obținute în S1 2019. Bilanțurile la 30 iunie 2020 și la 31 decembrie 2019 sunt convertite utilizând cursurile de schimb de închidere la datele respectiv (4,8397 RON/EUR la 30 iunie 2020 și 4,7830 RON/EUR la 31 decembrie 2019). Toate modificările procentuale se referă la cifrele exprimate în lei.  

DISTRIBUIȚI