CBRE: privire spre piaţa spaţiilor de birouri

Date:

Suprafaţa de spații de birouri moderne a crescut anul trecut cu 15% față de 2017 (atinge în total 2,91 milioane mp) şi va mai creşte, pentru că în acest an vor mai începe 15 proiecte (peste 304.000 mp), anunţă CBRE, lider mondial și național pe piața de consultanță imobiliară, semnalând în acelaşi timp că „piața resimte lipsa mai multor proiecte, nivelul cererii fiind în continuare peste oferta existentă”.

Din bilanţul oferit de CBRE, este de reţinut şi că în 2018 „cererile de închiriere au însumat 325.000 mp, iar 81% dintre spațiile tranzacționate sunt situate în clădiri de birouri de clasă A”. În ordine, cele mai multe solicitări de închirieri în Bucureşti au fost în partea de vest (36% din totalul tranzacțiilor), în centru și în nord (câte 17%), în Pipera (14%), CBD – Piața Victoriei, Piața Charles de Gaulle (13%). Tipologic, tranzacțiile dominante au fost contracte de preînchiere (35%), renegocieri (26%), relocări (20%), cereri noi sau extinderi ale unor spații existente (19%). Pentru 2019, zona de vest se dovedeşte cea mai activă, acolo găsindu-se 48% dintre proiectele noi; urmează 24% în nord, 10% în zona CBD, 9% în zona centrală, 8% în Pipera.  Tendința este „de creare a unor noi poli, cum este zona Timpuri Noi, situată în partea de centru-sud a capitalei”.

În ansamblu, Mihai Păduroiu (foto), Head of Advisory & Transaction Services al CBRE Romania, apreciază că „2018 a fost un an extrem de bun, iar conform analizelor noastre, în 2019 piața spațiilor de birouri va tura și mai mult motoarele. Cu toate acestea, nevoia unor noi proiecte de clasă A rămâne la cote ridicate, mai ales în contextul intrării unor noi jucători pe piață, așa cum se prefigurează. Timpul de așteptare pentru găsirea unor birouri de calitate și bine amplasate se situează între 12 și 24 de luni. Pentru ca această nișă să își continue creșterea și pentru ca România să ajungă la nivelul piețelor mari din regiune, cred că dezvoltatorii și companiile de consultanță trebuie să devină din ce în ce mai creativi și dispuși să investească în inovație”.

 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Top 10 motive pentru care totul electric este o idee proastă

Politicienii și oficialii guvernamentali de la fiecare nivel par...

Boeing pierde teren în fața Airbus, dar transportul aerian își revine

După pandemie, sectorul transportului aerian a revenit în forță,...