Creştere încetinită a industriei în noiembrie  

Date:

Barometrul industriei realizat de IRSOP (dr. Petre Datculescu) şi de SNSPA Facultatea de Management (conf. univ. dr. Florina Pînzaru, conf. univ. dr. Lucian Anghel) pe un eşantion de 300 de firme industriale, reprezentativ la nivelul celor 15.200 de firme industriale cu peste 9 angajaţi din România, care generează aproximativ 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie, arată că în noiembrie, „creşterea a rămas pe loc. Persistă îngrijorările legate de costurile de producţie. Preţurile la produsele firmelor par să scadă în loc să se alinieze la costuri. Pe de altă parte însă, exportatorii raportează o creştere a comenzilor pentru export”.

La nivel de indicatori, situaţia se prezintă astfel:

Producţia – „Volumul producţiei se menţine la 62 de puncte, faţă de 61 în octombrie şi 64 în septembrie. Stocurile sunt tot în faza de contracţie, deşi procesul de de-stocare pare să se fi oprit, iar indexul stocurilor a crescut uşor de la 41 la 45 de puncte. Avansul ar putea proveni de la o combinaţie de produse nevândute şi achiziţii prudenţiale de materii prime pentru perioada de iarnă”.

Cererea – „Comenzile noi au rămas şi ele pe loc: 61 în noiembrie faţă de 61 în octombrie şi 62 în septembrie. Comenzile pentru export au crescut însă de la 57 în octombrie la 65 în noiembrie. S-ar putea ca firmele exportatoare să aibă deja contracte pentru primele luni din 2018. Importurile de materii prime au stagnat la 60 de puncte versus 61 în octombrie şi 61 în septembrie, probabil pe seama plafonării comenzilor noi”.

Forţa de muncă – „Numărul de angajaţi nu creşte, dar nici nu scade. De circa 4 luni, indicatorul se menţine în jurul valorii de 50, la graniţa dintre expansiune şi contracţie. Înseamnă că ieşirile sunt compensate de intrări. Criza forţei de muncă invocată frecvent are, probabil, în industrie un caracter mai degrabă punctual decât sistemic”.

Costuri şi venituri – „Costurile de producţie au ajuns la un index de 72 de puncte, cu 14 puncte mai mare decât în iulie a.c. Firmele se confruntă cu condiţii dintre cele mai dure din ultimii ani, în special datorită costurilor mari cu energia. Preţurile încasate au scăzut la 56 în noiembrie faţă de 60 în octombrie. Ieftinirea unor produse finite asociată cu costurile mari de producţie poate crea situaţii dramatice pentru firmele implicate”.

Aşteptările – „Indexul de optimism a crescut uşor de la 59 în septembrie şi octombrie la 63 de puncte în noiembrie. Valoarea indexului rezultă din agregarea aşteptărilor distincte ale managerilor privind cererea, producţia şi încasările viitoare. De obicei, optimismul se înviorează spre sfârşitul anului şi atinge un vârf în ianuarie, după care începe să scadă. Cauzele sunt legate mai mult de euforia vacanţei şi de speranţele pe care le aduce schimbarea anilor, decât de semnale pozitive din piaţă”.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

7 avantaje ale job-urilor sezoniere

de IOANA PETREA, Managing Partner al agenției Rightfit Job-urile sezoniere...

Promelek XXI mizează pe un avans cu 25% al business-ului pe segmentul soluțiilor de energie regenerabilă

În contextul unui interes global crescut pentru soluții de...