Criza semiconductorilor și blocarea canalului Suez destabilizează piețele

Date:

Ionuț Paulenco, analist al platformei de investiții eToro face o analiză a ultimelor evoluții din zona piețelor financiare și a problemelor apărute în ultima perioadă.

Întârzieri, întreruperi și prețuri mai mari: lipsa semiconductoarelor perturbă producția în întreaga lume – de la console de jocuri la mașini; Blocarea Canalului Suez a destabilizat și ea piețele

Blocarea Canalului Suez săptămâna trecută de către nava container Ever Given a provocat fluctuații ale prețului petrolului. După o săptămână volatilă, prețul petrolului a ajuns vineri la 61 de dolari barilul.  Acțiunile din industria petrolului și combustibililor, cum ar fi Exxon Mobil sau BP, au evoluat similar cu petrolul, scăzând marți și joi înainte de recuperarea pierderilor vineri. Aceste fluctuații pe termen scurt ale prețului petrolului nu sunt transmise prețurilor la pompă, deoarece în România plătim acum peste 5,30 RON pe litrul de benzină.

Criza de semiconductori

Producătorii de petrol și derivate nu sunt singurii care se confruntă cu probleme de aprovizionare. Multe companii care folosesc microcipuri suferă, de asemenea, de un deficit grav, care s-au înrăutățit în ultimele luni. Acest lucru nu afectează doar producătorii de electronice – de la telefoane mobile la console de jocuri – ci și producătorii de mașini.

Deficitul se datorează în mare măsură întreruperilor producției cauzate de coronavirus. Mulți producători de cipuri au reluat deja producția completă, dar întârzierile sunt greu de recuperat, mai ales că cererea de procesoare a crescut în timpul pandemiei. Toate aceste probleme afectează vânzările companiilor. De exemplu, Sony, producătorul PlayStation 5, nu poate satisface cererea pentru noile sale console. În 2020, a vândut 5,21 milioane de console pentru aproximativ 2,6 miliarde de dolari, iar cererea de pe piață a fost chiar de peste două ori mai mare.

Producătorii auto, de la giganți precum GM, Ford, Toyota, până la Nio opresc producția. Dacia anunță întârzieri.

Lipsa de cipuri provoacă întreruperi masive de producție pentru producătorii de autoturisme, care sperau să valorifice creșterea post-pandemie, să profite de ratele scăzute ale dobânzii și de fondurile de stimulare economică. Unul câte unul, de la giganți precum GM, Toyota și Ford, la Volvo și Honda  până la noii veniți, cum ar fi producătorul chinez de vehicule electrice Nio, au anunțat oprirea producției, deoarece vehiculele de astăzi au nevoie de foarte multe cipuri, iar aprovizionarea este deficitară. Acțiunile producătorilor de mașini au scăzut în ultimele zile, deoarece nicio soluție rapidă nu pare să se întrevadă, în ciuda ordinelor executive ale administrației Biden menite să rezolve criza.

Dacia a început să primească comenzi pentru noul său model electric Dacia Spring săptămâna trecută. În ciuda cererii uriașe care a condus la prăbușirea platformei sale de comenzi online, compania românească a trebuit „să verse apă rece” peste așteptările clienților, anunțând că, din cauza crizei mondiale de cipuri, va putea începe să livreze mașinile abia în șase luni, iar unii dintre clienți își vor primi mașinile abia în 2022.

Copiii mai au de așteptat pentru noile console

Deși se pare că deblocarea Canalului Suez este aproape completă, ar putea dura săptămâni sau luni până când transportul internațional să revină la normal. Fiecare zi de blocaj a adus perturbări din ce în ce mai grave în lanțurile de aprovizionare de bunuri de pe piețele europene, inclusiv în România. Mărfuri în valoare de 9,6 miliarde de dolari sunt transportate în fiecare zi prin canal. În afară de microcipuri, materii prime și componente industriale, aceste containere transportă, de asemenea, pachete cu comenzi de pe site-ul chinez Aliexpress și cele mai recente console de jocuri, care sunt așteptate cu nerăbdare de copii.

_________________

Despre eToro

eToro a fost fondată în 2007 cu misiunea de a deschide piețele globale pentru ca toți cei interesați să poată tranzacționa și investi într-un mod simplu și transparent. Platforma eToro permite tuturor să investească în activele pe care și le doresc, de la acțiuni la mărfuri până la active cripto. Suntem o comunitate globală cu peste 20 milioane de utilizatori înregistrați care își împărtășesc strategiile de investiții; oricine poate copia tranzacțiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorită simplității platformei, utilizatorii pot cumpăra, deține sau vinde active, pot să își monitorizeze portofoliul în timp real, și pot tranzacționa oricând doresc.

Distribuie:

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Relația românilor cu băncile în ultimii opt ani 

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar...

Mihai Daraban: C.E. trebuie să se implice în uniformizarea modului de funcționare a camerelor de comerț europene

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR),...

Misiune economică România-Spania la Barcelona și în Insulele Baleare

Platforma Repatriot, care conectează românii din afara granițelor cu...

Concurs european de educație financiară organizat de Asociația Română a Băncilor

  Asociația Română a Băncilor, în parteneriat cu Banca Naţională...