Horváth & Partners: Costurile materiilor prime pentru lactate, creștere cu 5-10% pe durata pandemiei

Date:

Compania internațională independentă de consultanță în management Horváth & Partners estimează că până la sfârșitul anului în curs, prețul materiilor prime în industria lactatelor va crește cu peste 5% conform prognozelor, în timp ce costul producției de mezeluri va scădea cu aproximativ 2%. Estimările rezultă din studiul realizat de Horváth & Partners în perioada mai-iulie 2020. Cauzele sunt identificate în creșterea materiilor prime generale (carne și lapte crud) și în schimbările de comportament al consumatorilor români și în modificarea costurilor de producție, pe fondul vulnerabilităților structurale ale pieței de profil. Studiul arată că de la începutul lui martie până în iulie, costurile materiilor prime au scăzut cu aproximativ 10% pentru carnea crudă și au crescut cu peste 4% pentru laptele crud. Noile măsuri de igienă și siguranță în condițiile pandemiei vor duce la creșterea costului unitar de producție în industria mezelurilor și în cea a lactatelor cu 1-2%.

Studiul arată că „prețul cărnii crude va rezista mai bine, având în vedere disponibilitatea mai mare a producției locale. Astfel, pentru prețul cărnii crude de porc este estimată o scădere de aproximativ 2%, în timp ce prețul cărnii crude de pui se va diminua cu mai puțin de 2%. Întregul sector agricol este, în general, afectat de slaba pregătire teoretică a fermierilor. În 2018, doar 14% din terenul agricol era folosit de fermieri cu o pregătire teoretică deplină. Din cauza acestui fapt, atât producția agricolă per capita/per hectar cât și calitatea acesteia sunt afectate negativ, ceea ce limitează considerabil competitivitatea pieței”. 

Vlad Gheorghe (foto), Senior Project Manager al Horváth & Partners România, subliniază: „Aceste evoluții ale costurilor de producție survin pe fondul unor deficiențe structurale majore. Referitor la piața de lapte, România ocupă primul loc din Uniunea Europeană ca pondere a fermelor cu mai puțin de zece capete de vaci de lapte, cu 72%, urmată de Lituania cu 26%. De asemenea, vedem o preferință mare pentru rasa locală de vaci de lapte, Bălțata Românească, chiar dacă aceasta are un randament al lactației considerabil mai mic, de 15-18 litri/ zi, comparativ cu alte rase consacrate de vaci de lapte, cum este Holsten, 32-38 litri/zi. Competitivitatea pieței de lapte crud, și în consecință a pieței de lactate, este semnificativ redusă de aceste aspecte”.

În privința cererii, observația sa este că experții „s-au arătat convinși că viitorul mezelurilor și al lactatelor, cel puțin pe termen mediu, este al segmentelor marcă proprie, private label, sau economice, economy, în special ca urmare a scăderii economice așteptate. Practic, segmentul de mid-market va dispărea aproape complet, fiind înlocuit în cea mai mare măsură de aceste segmente. Mai mult, pe toată perioada pandemiei, românii reîntorși în țară vor crește semnificativ cererea pentru produsele private label și economy. Astfel, piața producătorilor de lactate și mezeluri va deveni o piață a capacității de producție în care vor avea de câștigat în special companiile cu capacitate mare de producție”.

Referitor la preconizata conversie a consumului HoReCa în consum casnic, Vlad Gheorghe semnalează: „Ipoteza noastră inițială a fost că o mare parte din consumul din HoReCa, care a scăzut drastic ca urmare a măsurilor de distanțare socială, va fi compensată de creșterea consumului casnic de lactate și mezeluri datorită descoperirii sau redescoperirii gătitului acasă de către români. Totuși, pe baza discuțiilor avute cu experții, am realizat că rata de conversie a consumului HoReCa în consum casnic este subunitară, în special din cauza diferențelor rețetelor și a tipurilor diferite de mezeluri sau lactate între cele două categorii de consum”.

Studiul de față, realizat de Horváth & Partners pentru susținerea producătorilor locali de lactate și mezeluri în depășirea efectelor pandemiei Covid-19, a fost elaborat prin metoda Delphi (apel la experți pentru realizarea obiectivului studiului pe bază de chestionar), obiectivul fiind determinarea impactului pandemiei asupra producătorilor de lactate și mezeluri. Experții participanți la cercetare sunt consacrați pe piața relevantă, cu experiență semnificativă pe toate segmentele lanțului valoric. Detaliile studiului, concluziile, metodologia: https://www.horvath-partners.com/ro/publicatii/studii/viitorul-industriei-de-lactate-si-mezeluri-in-romania/.

Distribuie:

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY: programele de transformare au șanse de reușită de 12 ori mai mari prin concentrarea pe factorul uman 

96% dintre programele de transformare ajung în puncte de...

România, cea mai accesibilă țară est-europeană pentru imobiliare

România are cele mai accesibile prețuri la locuințe din...

ANALIZĂ XTB: Pandemia s-a încheiat, dar munca de acasă a rămas. Cum s-a transformat piața și care sunt companiile care profită?

Adevăratul impuls pentru piața software-ului pentru videoconferințe s-a dovedit...