Legea educației naţionale, lansată pe agenda dezbaterii publice

Date:

Ministerul Educației Naționale a lansat pe agenda publică elaborarea proiectului unei noi legi a educației, printr-un eveniment desfăşurat în Aula Magna a Academiei de Studii Economice din București sub genericul „Învățământul universitar – prezent și viitor”.

Prezent la reuniune, prim-ministrul Sorin Grindeanu, a subliniat: „Avem nevoie de o lege nouă, adaptabilă, concisă și cuprinzătoare, pentru ca reforma în domeniul educației să fie un proces adecvat unei societăți bazate pe cunoaștere, economie de piață, competiție a valorilor și stat de drept. Pentru a construi o «Românie competentă» avem nevoie de o viziune pe termen lung, până în 2030, la care să participe toate forțele societății”.

Argumentând necesitatea unei legislaţii coerente, ministrul educației naționale, Pavel Năstase (foto), a semnalat: „Din cele 365 de articole ale actualei legi, au fost modificate 152, ceea ce reprezintă 41% din ansamblul ei. De asemenea, din anumite puncte de vedere, legea a rămas în urmă față de realitățile economico-sociale actuale. Prin urmare, o nouă lege trebuie să impună responsabilitate, atât școlilor și universităților, cât și cadrelor didactice, să prevadă o mai bună și permanentă pregătire a acestora, deoarece de priceperea și ținuta lor profesională depinde în foarte mare măsură progresul elevilor și studenților”.

Calendarul pregătirii viitoarei legislaţii educaţionale cuprinde: aprilie-mai 2017 – realizarea unei sinteze a consultărilor anterioare, iunie-noiembrie 2017 – evaluarea sistemului național de educație (Starea educației), noiembrie-decembrie 2017 – asumarea opțiunilor majore ale educației, ianuarie-februarie 2018 – elaborarea proiectului noii legi a educației (sub coordonarea unui grup de lucru constituit la nivelul MEN), martie-mai 2018 – dezbateri publice, iunie-septembrie 2018 – dezbaterea proiectului de lege în Parlament.

Ministrul Pavel Năstase a accentuat: „Strategiile sectoriale ale Ministerului Educației Naționale, orientările strategice identificate prin Proiectul România Educată și viziunea Academiei Române sunt convergente către un obiectiv comun – o educație de calitate. Cele trei instituții își pot coordona eforturile, scopul fiind comun și calendarele apropiate. De asemenea, dorim să avem o amplă dezbatere publică, o largă consultare a specialiștilor, cadrelor didactice, elevilor, studenților, părinților, societății civile, sindicatelor și patronatelor, comunităților locale. Decizia finală, adică adoptarea legii, trebuie luată în forul legislativ, în Parlament, indiferent de structura lui și de alianțele constituite”.

Reuniunea a abordat de asemenea raportul de activitate al Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU), evaluarea școlilor doctorale, clasificarea universităților. ierarhizarea programelor de studii.

Evenimentul privind lansarea analizei şi fundamentarea perspectivei sistemului naţional de educaţie a beneficiat de o largă reprezentare la nivel academic (președintele Academiei Române, acad. Ionel Valentin Vlad), parlamentar (președinții comisiilor de profil, Ecaterina Andronescu și Camelia Gavrilă), al Consiliului Național al Rectorilor (preşedintele Sorin Mihai Cîmpeanu), al managementului universitar, ministerial, sindical.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY: programele de transformare au șanse de reușită de 12 ori mai mari prin concentrarea pe factorul uman 

96% dintre programele de transformare ajung în puncte de...

România, cea mai accesibilă țară est-europeană pentru imobiliare

România are cele mai accesibile prețuri la locuințe din...

ANALIZĂ XTB: Pandemia s-a încheiat, dar munca de acasă a rămas. Cum s-a transformat piața și care sunt companiile care profită?

Adevăratul impuls pentru piața software-ului pentru videoconferințe s-a dovedit...