Suprafaţa totală a spațiilor comerciale livrate anul trecut (115.000 m2) a fost cu 28% mai mare decât în 2017, anunţă CBRE, lider mondial și național pe piața de consultanță imobiliară. Dintre informaţiile oferite în context, mai reţinem: au crescut faţă de anul precedent vânzările online, cu 30%; primele trei proiecte de spații comerciale ca mărime construite în 2018 sunt centrul comercial Shopping City Satu Mare (circa 29.000 m2, dezvoltat de NEPI Rockcastle), parcul de retail Value Center Baia Mare (22.500 m2, dezvoltat de Prime Kapital), parcul de retail Value Center Roman (suprafață închiriabilă 19.500 m2, dezvoltat de Prime Kapital); tendința principală a anului 2018 a fost de dezvoltare a unor proiecte mici, între 1.500 m2 și 9.000 m2, inclusiv microcentre în interiorul orașelor, operate de rețelele de hypermaketuri; interes investiţional pentru orașe regionale mai mici (Satu Mare, Baia Mare, Roman, Bistrița; 23 de mărci nou intrate pe piața locală (Hugo Boss, Tag Heuer, Miniso, KiK, Comma, Camicissima etc.), preferinţa dominantă (79%) fiind pentru magazine situate în centre comerciale; trei branduri din ieșite din România (Lancel, Armani Jeans, Gusto Dominium); pentru 2019 se anunță finalizarea a aproximativ 270.000 m2 spații comerciale (11% în București, 70% în centre comerciale); 12 proiecte comerciale în construcție, cel mai mari fiind Openville Timișoara (47.000 m2), Festival Centrum Sibiu (43.000 m2), Shopping City Târgu Mureș (32.600 m2), Târgoviște Mall (31.300 m2), DN1 Balotești (28.000 m2), extinderea Electroputere Parc Craiova (22.100 m2), extinderea Colosseum București (20.000 m2).

Carmen Ravon (foto), Head of Retail Leasing al CBRE Romania, apreciază că „2018 a fost un an bun pentru segmentul spațiilor comerciale, care traversează o perioadă fastă, sprijinită în principal de creșterea consumului. Creșterea componentei online are una dintre cele mai puternice influențe, care a impulsionat atât majorarea vânzărilor, cât și modul în care arată și funcționează magazinele. Astfel, magazinele își măresc spațiul și îl utilizează nu doar ca punct de vânzare fizică, dar și ca showroom, susținând în acest mod comerțul online. De asemenea, magazinele încearcă să ofere un mediu mai prietenos, centrat pe experiența utilizatorului, cu un accent ridicat pe serviciile oferite. O altă tendință care se manifestă de câțiva ani este numărul mare de extinderi ale centrelor sau parcurilor comerciale. Spre exemplu, 24% dintre spațiile comerciale care sunt acum în construcție și au date de livrare programate pentru 2019, reprezintă extinderi ale unor proiecte existente”.