Schimbarea climatică poartă blugi

Date:

Atunci când cumperi o pereche de blugi, când o speli, când o usuci, nu ai crede că aceste lucruri au un impact masiv asupra mediului, contribuind și la încălzirea globală. Însă de fiecare dată când cumperi o nouă pereche de blugi, este ca și cum ai porni dușul și ai lăsa apa să curgă în gol timp de 21 de ore.  Și în fiecare an se cumpără peste două miliarde de perechi în întreaga lume. 

Acum 170 de ani situația era diferită. Denimul provine din orașul francez Nimes, de unde, în anii 1850, țesătura a fost exportată în Statele Unite, de aici și numele „de Nimes”.  Era văzută ca o țesătură rezistentă pentru mineri, dar Jacob Davis și Levi Strauss au văzut în ea mai mult. În 1873 au inventat blugii. În ciuda faptului că folosesc denim, blugii sunt numiți după orașul Genova din Italia, un loc care producea o țesătură similară din bumbac, numită fie jean, fie jeane. 

Astăzi, Levi’s (LEVI) este marca numărul unu la nivel mondial în ceea ce privește îmbrăcămintea de blugi (măsurată în funcție de vânzările totale cu amănuntul). În 2019, firma a avut vânzări nete la nivel mondial de peste 5,7 miliarde de dolari. Pandemia le-a redus cifra la 4,45 miliarde de dolari, dar compania este pe cale să revină la peste 5 miliarde în acest an. Conform rezultatelor financiare pentru trimestrul 3 din 2021, publicate miercuri, Levi’s și-a crescut veniturile nete cu 41% față de T3 2020 și cu 3% față de trimestrul similar din 2019  dinaintea pandemiei. Iar profitul diluat pe acțiune (EPS) a crescut la 0,47 de dolari față de 0,07 anul trecut. 

Aceste rezultate bune se datorează, de asemenea, uneia dintre cele mai importante decizii pe care Levi’s le-a luat înainte de pandemie. Compania și-a dispersat facilitățile de producție în 24 de țări și, spre deosebire de Nike (NKE), suferă acum un impact mai redus al crizei lanțurilor de aprovizionare. Încrezătoare în viitor, compania a autorizat o răscumpărare de acțiuni în valoare de 200 de milioane de dolari și a îmbunătățit perspectivele pentru sfârșitul anului. 

Producția de blugi a intrat însă sub reflector în ultima vreme pentru că vine cu o mulțime de provocări pentru mediu. „Bumbacul este pur și simplu o plantă foarte însetată”, spune Katrin Ley, director general al Fashion for Good, o organizație care își propune să facă moda mai sustenabilă. Numai cultivarea plantei reprezintă 68% din consumul total de apă a blugilor, adaugă ea. Iar problemele nu se termină aici. Pentru că moda cere acum o țesătură denim mai moale, cu aspect de epocă, asemănătoare cu cea uzată, acest lucru se obține prin utilizarea de substanțe chimice pe țesătura brută. Potrivit lui Mostafiz Uddin, CEO al Bangladesh Denim Expo, „nu este vorba doar de cantitatea mare de apă folosită – procesul de decolorare a denimului consumă, de asemenea, substanțe chimice care sunt dăunătoare pentru muncitori, dar și pentru mediu”. Potrivit unui studiu al Levi’s (LEVI), durata de viață a fiecărei perechi de blugi poate echivala cu 33,4 kg de CO2 și peste 3700 de litri de apă. Cea mai mare parte a acestui consum, 77%, se face în timpul fazei de producție.  

Dar mărcile încep să ia măsuri împotriva problemelor de mediu pe care le generează produsele lor. AG Jeans, o companie specializată în blugi, a lansat anul acesta o colecție cu blugi 100% biodegradabili, realizați din bumbac organic și amestecați cu cânepă – o cultură cu randament ridicat care produce semnificativ mai multă fibră pe hectar decât bumbacul și are un impact mai mic asupra emisiilor de CO2. Prada a folosit, de asemenea, bumbac organic pentru colecția de blugi din acest an. Companiile au început să folosească lasere în loc de substanțe chimice pentru a îmbătrâni și a deteriora țesătura. Re/Done lansează o piață second-hand, unde clienții pot cumpăra și vinde blugii, tricourile, blazerele și altele, într-un efort de a reduce deșeurile și de a trece la un model circular de creștere a duratei de viață a produsului.

Levi’s este liderul industriei cu planul său de reducere cu 90% a emisiilor până în 2025. Într-un raport publicat la sfârșitul lunii septembrie, compania arată că este pe drumul cel bun pentru a-și atinge obiectivele. Aceasta a redus deja cu 55% emisiile de gaze cu efect de seră și utilizează 76% din energia electrică din surse regenerabile. Levi’s impune același standard ridicat în întregul său lanț de aprovizionare. 

Cu toate acestea, 21% din consumul total de apă pe durata de viață a blugilor se datorează utilizării acestora. Un raport recent al Societății Industriei Chimice a sugerat că mulți oameni își spală hainele prea des sau aproape în fiecare zi, folosind mașini de spălat, ceea ce are un impact uriaș asupra mediului. Raportul afirmă că blugii ar trebui spălați doar o dată pe lună și nu mai mult de atât. O idee care, cel puțin la noi, în România, odată cu creșterea prețurilor la energia electrică ar putea să câștige teren. 

_

Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în zona de Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.

 

Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Sectorul turistic se așteaptă la un 2024 puternic 

Turismul internațional este așteptat să recupereze în 2024 pe...

HIDROELECTRICA: Barajului Izvorul Muntelui – în perfectă siguranță după seism

În data de 28 martie 2024, în regiunea Moldova,...

Prevenirea fraudei: investiție-cheie pentru succesul businessului

de Denisa Simion (foto), Manager, Consultanță Financiară, Servicii Corporate...

OMNIASIG a plătit daune în baza polițelor de sănătate aproximativ  47 milioane de lei în 2023

OMNIASIG Vienna Insurance Group a plătit pentru cele aproximativ...