Sistemul SUMAL 2.0 de urmărire a traseului lemnului a intrat în funcțiune

Date:

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a pus în funcțiuneSistemul Informaţional Integrat de Urmărire a Materialului Lemnos – SUMAL 2.0. Reacții din mediul profesioniștilor în domeniul forestier și informații ministeriale prezentăm în cele ce urmează.

83% dintre operatorii economici estimează blocaje majore în activitate

Asociația Industriei Lemnului – Prolemn informează că „a derulat, cu suportul de comunicare al Fordaq – Comunitatea Forestierilor, un sondaj de opinie în sectorul forestier și industria lemnului prin care să colecteze feedback-ul utilizatorilor confruntați cu implementarea iminentă a SUMAL 2.0. La chestionar au răspuns 339 de profesioniști ai lemnului de pe întregul lanț valoric: ocoale silvice (32%), operatori din sectorul de exploatare forestieră (27%), industria de prelucrare a lemnului (24%), transportatori (3%), operatori din lanțul de comercializare și utilizatori de materiale lemnoase (14%).Răspunsurile conturează o imagine destul de sumbră pentru această fază a implementării sistemului SUMAL 2.0: acesta nu funcționează optim din punctul de vedere al arhitecturii și infrastructurii, iar opinia larg răspândită este că va conduce la blocaje în sector cel puțin pe termen mediu, de câteva luni. Prin numărul mare de respondenți și acoperirea întregului lanț valoric al lemnului, considerăm sondajul ca fiind foarte relevant.

Între răspunsurile dominante ale sondajului menționăm:

  • 75% dintre respondenți consideră că extinderea controlului prin SUMAL 2.0 pe întreg lanțul de industrializare și comercializare este o orientare greșită a controlului și o risipire a resurselor. Controlul eficient este la prima punere pe piață, de la pădure  la  primul  depozit.
  • 79% dintre respondenți consideră că pregătirea implementării este haotică, în lipsa metodologiei de populare a bazelor de date și de instruire a utilizatorilor.
  • 60% dintre respondenți evaluează aplicațiile SUMAL Avize și SUMAL Registru Electronic inaplicabile în puncte esențiale, prin lipsa recepțiilor, a neclarității completării avizelor pentru cherestea, lipsa stabilității aplicațiilor și resetarea frecventă cu pierderea datelor.
  • 83% dintre operatori spun că vor avea blocaje semnificative în activitate: 49% dintre respondenți estimează o afectare a activității în proporție de 10-50% pe 1-3 luni, 34% estimează o afectare a activității de peste 50% și blocaje pe termen lung cu efecte sistemice asupra industriei lemnului.

Întrebările și răspunsurile sunt prezentate pe larg în anexă și pe site-ul Prolemn”.

Cătălin Tobescu, președintele AIL – Prolemn: „Răspunsurile conturează o realitate simplă și nefardată, pe care Ministerul de resort refuză să o vadă. Astfel de evaluări simple de impact ar trebui să însoțească fiecare măsură legislativă cu un impact atât de mare asupra unui întreg sector economic. Din păcate suntem obligați să mergem înainte cu această implementare forțată în virtutea inerției, împotriva tuturor evaluărilor de orientare greșită a dezvoltărilor, împotriva evidenței lipsei de pregătire a implementării și a funcționalității aplicațiilor, împotriva evaluărilor de impact economic și social negativ prin blocajele induse”.

Asociația Industriei Lemnului – Prolemn, Fordaq – Comunitatea Forestierilor și alte organizații independente din sector anunță că „încearcă să ofere suport pentru operatorii economici în implementarea SUMAL 2.0:

  • AIL – Prolemn a organizat un seminar public de instruire, distribuit pe larg între profesioniștii din sector, și menține o pagină de resurse utile operatorilor din sector.
  • Fordaq – Comunitatea Forestierilor a lansat un forum de suport pentru implementarea SUMAL 2.0, care sistematizează informațiile și instrumentele  de suport existente, dar care poate de asemenea ajuta utilizatorii mai experimentați să împărtășească celorlalți utilizatori din experiența lor, regăsindu-se astfel răspunsuri la întrebările frecvente”.

Callcenter la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor

Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor anunță că „toate informațiile de care au nevoie utilizatorii se regăsesc la următorul link: http://www.mmediu.ro/categorie/sumal-2-0/321. De asemenea, pentru a veni în sprijinul utilizatorilor Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor pune la dispoziţie și un Callcenter, la numărul de telefon 0314337799.

Implementarea noului SUMAL descurajează tăierile ilegale de lemn şi aduce beneficii multiple pentru întreg sectorul silvic. Pe lângă îmbunătățirile semnificative în ceea ce privește urmărirea trasabilității lemnului, noul sistem informatic include un amplu proces de debirocratizare a sectorului, prin eliminarea mai multor registre și documente, precum și prin automatizarea fluxurilor de date care, până acum, se realizau manual. Astfel, pentru administratorii de păduri – ocoalele silvice de stat și private (de regim) au fost înlocuite registrul ”Marcări” și cel al ”dispozitivelor de marcat”. Începând din 31 ianuarie, administratorii vor utiliza varianta lor electronică din noul SUMAL. De asemenea,  au fost înlocuite fișele de marcare de mână, precum și centralizările aferente. Odată cu implementarea SUMAL 2.0, toate marcările se vor realiza electronic în teren, iar volumele se calculează și se transmit automat. De menţionat este faptul că noul SUMAL are capacitatea de a descoperi automat eventuale erori din culegerea datelor dendrometice, astfel încât acestea să poată fi corectate în timp util. Pentru operatorii economici – transportatori și procesatori:

•        Se elimină toate documentele de transport pe hârtie între persoanele juridice. Toate avizele și documentele conexe se vor realiza automat, exclusiv în format digital;

•        Va fi eliminată procedura de depunere a avizelor la Garda Forestieră. Până acum, transportatorii erau obligați, lunar, să se prezinte la sediile județene ale gărzilor forestiere pentru a depune avizele de transport în format tipărit. Prin SUMAL 2.0 acest proces se va realiza automat, fără să fie necesară deplasarea;

•        Au fost eliminate registrele la depozite. Prin noul SUMAL, se realizează transferul automat al cantităților de la transportator.

Pentru ca toate modulele să fie funcționale la parametrii optimi, toți utilizatorii sistemului silvic trebuie să respecte pașii de utilizare a celui mai inovator sistem care descurajează tăierile ilegale de lemn și îmbunătățește activitatea angajaților.

Paşii de urmat pentru efectuarea corecta a transferului avizului de însoțire a mărfii de la emitent la transportator:

  • Transportatorul activează funcția Bluetooth a dispozitivului mobil, accesează secţiunea Preluarea aviz pentru transport și apasă butonul Preluare;
  • Emitentul va accesa secțiunea Avize proprii, selectează avizul, apasă butonul Predă, și selectează din lista dispozitivelor vizibile Bluetooth, dispozitivul transportatorului;
  • Foarte important – pentru a găsi în listă dispozitivul conectat prin Bluetooth, se recomandă redenumirea numelui dispozitivului mobil cu denumirea transportatorului;
  • După transferul avizului pe dispozitivul mobil al transportatorului, transportatorul efectuează cele 4 fotografii și apasă butonul Start transport;
  • Recomandăm verificarea foarte bine a informaţiilor introduse deoarece operaţiunea de confirmare este ireversibilă!
  • În cazul în care solicitantul a greșit adresa de email pe care a indicat-o pentru primirea credențialelor (respectiv a userului și a parolei), corectarea se va face doar de angajații gărzii forestiere din raza teritorială a solicitantului. Odată ce s-a primit userul și parola, nu se mai pot face modificări în câmpului utilizatorului.
  • Foarte important: la momentul încărcării stocurilor, utilizatorii nu trebuie să finalizeze operațiunea până nu au introdus absolut toate stocurile aferente.

Menţionăm că, în situațiile în care activitatea se desfășoară în zone fără accesbilitatea GSM, pentru funcționarea corectă a aplicaţiilor mobile -android SUMAL 2.0 Avize şi SUMAL 2.0 Marcare, utilizatorii au obligația de a apăsa butonul „Sincronizează” în zona unde beneficiază de acoperire GSM sau conexiune la internet prin Wi-Fi.

După data de 31 ianuarie 2021, SUMAL1.0 rămâne disponibil pentru consultare, fără a putea fi operate modificări. SUMAL1.0 Agent îşi încetează aplicabilitatea, operatorii economici nemaifiind obligaţi să raporteze lunar situaţia stocurilor. Toate avizele emise în SUMAL versiunea 1.0 vor trebui recepţionate la destinaţie până astăzi, 30 ianuarie 2021, ora 24:00, după această dată fiind obligatorii avizele emise în versiunea 2.0. Se mai pot aproba ulterior APV-urile constituite dar nepreluate până la data limită. Acestea se vor prelua manual în SUMAL 2.0”.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Energy Policy Group și WWF-România anunță lansarea oficială a proiectului RENewLand

Energy Policy Group (EPG) și WWF-România (Fondul Mondial pentru...

Locuri de muncă vacante

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov anunță...