Studiu Coface: Veniturile din sectorul de comerț cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate au crescut cu aproximativ 8% în 2019 față de anul precedent

Date:

În 2019, românii au alocat 5% din veniturile lunare pentru achiziția de medicamente

Puncte forte:

  • Mai mult de jumătate din companii (56%) au înregistrat o creștere a rezultatului net, în timp ce mai mult de trei sferturi au înregistrat profit net (76%)
  • Gradul de îndatorare la nivelul sectorului de 72% este în scădere față de anii anteriori
  • Durata medie de colectare a creanțelor a scăzut de la 92 de zile, nivelul înregistrat în  2018, la 75 zile în 2019, sub media națională

Vulnerabilități:

  • 47% dintre companii înregistrează un grad de îndatorare mai mare de 80%
  • Aproape jumătate din companii (48%) au înregistrat o scădere a veniturilor la sfârșitul anului 2019
  • Autonomie în situații de forță majoră de 92 zile, în scădere de la 146 zile, valoare înregistrată în 2018

Un nou studiu realizat de Coface România privind sectorul de „Comerț cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate” (CAEN 4773) indică o evoluție pozitivă a veniturilor în 2019 acestea crescând cu aproximativ 8% față de 2018, profitabilitatea aflându-se într-o ușoară creștere. Studiul a agregatdatele a 3.999 de companii care au depus datele financiare pentru anul 2019 (la nivelul lunii septembrie 2020) și care au generat o cifră de afaceri consolidată de 20,6miliarde RON. Ponderea cotei de piață cumulate deținute de cei mai importanți 10 jucători este de 33%, ceea ce relevă un grad scăzut de concentrare.

Companiile care activează în acest sector au înregistrat o lichiditate curentă de 1,12 pe parcursul anului 2019, capitalul de lucru având un nivel redus, fiind relativ expus unor șocuri negative și volatilității (scăderea veniturilor sau neîncasarea creanțelor). Durata medie de colectare a creanțelor înregistrată a crescut de la 62 de zile, nivelul înregistrat în anul 2015, la 75 zile în 2019, în timp ce media la nivel național în aceeași perioadă a scăzut de la 98 de zile până la 89 zile.

„Luând în calcul tendințele de consum din 2020, există premise de creștere a veniturilor pentru companiile din sector și pentru anul ce tocmai s-a încheiat. Acest aspect este confirmat și de datele INS cu privire la indicii cifrei de afaceri pentru acest domeniu, în ușoară creștere în 2020 față de 2019. Lichiditatea ar putea crea dificultăți în evoluția companiilor, la nivel consolidat, capitalul de lucru, deși pozitiv, este destul de scăzut și poate fi expus riscurilor de neîncasare a creanțelor”, a declarat Nicoleta Marin, Senior Financial Analyst, Coface România.

Potrivit INSSE, cheltuielile medii lunare alocate pentru cumpărarea de medicamente de uz uman au crescut cu 14% în primele două trimestre din 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019. De exemplu, dacă în T1 2019, un român aloca aproximativ 76 de lei lunar pentru achiziția de medicamente, suma a crescut la 88 de lei în T1 2020.

Din perspectiva unităților farmaceutice, cel mai mare număr de farmacii (1.236 ~ 15%) se regăsea în 2019 în Regiunea Nord – Est (Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui). La polul opus se afla Regiunea Vest cu 684 de farmacii. Balanța comercială pentru produsele farmaceutice este negativă, valoarea importurilor fiind de peste patru ori mai mare decât cea a exporturilor. Ambele au fost în ușoară creștere în ultimii trei ani, principalul partener atât pentru exporturi, cât și pentru importuri fiind Uniunea Europeană cu 71% din valoarea exporturilor, respectiv 91% din valoarea importurilor având destinație/sursă țările din UE.

„În ciuda scăderii vâzărilor de medicamente și produse farmaceutice din perioada stării de urgență cauzată de pandemia Covid-19, dinamica retailului din farma pentru întreg anul 2020 a fost pozitivă, înregistrând o creștere anualizată de aproape 10%. Continuarea trendului crescător a vânzărilor a compensat reducerea marjelor din piața și capitalul de lucru vulnerabil. Astfel, farmacia independentă reprezintă o afacere cu un grad ridicat de atractivitate pentru antreprenori, generând un randament al capitalurilor de aproape 30%, de două ori peste media națională”, a adăugat Iancu Guda, Services Director, Coface România.

Distribuie:

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

ASIGURĂRI. POLITICI PREZENTE ȘI VIITOARE

În cadrul conferinței „Asigurări. Politici prezente și viitoare” organizată...