QUO Vadis turismul românesc

Date:

Potrivit experților, turismul mondial va crește anul acesta cu 4% față de cifra de afaceri realizată anul trecut. Europa a încasat în 2018 circa 540 miliarde de dolari: pe primele locuri în turismul european s-au situat Spania (74 mld. USD), Franța (67 mld. USD) și Marea Britanie (52 mld. USD). La coada clasamentului european se află Bulgaria – cu 5 mld. dolari – și ultima, din păcate, România, cu doar 3 miliarde de dolari încasări din turism. Dacă aruncăm o privire asupra structurii turiștilor din România, aflăm că majoritatea celor care „caută” țara noastră este dată de turiștii autohtoni: 76% turiști români, doar 24% străini. România a fost vizitată de aproximativ 2,7 milioane de străini, dintre care circa 1,2 milioane au sosit în scop turistic, restul venind în România pentru afaceri. Acesta este nivelul României de azi, iar comparația cu Bulgaria este dureroasă: bulgarii au avut cca 8,5 milioane de turiști în 2018, în mare majoritate străini.
Principala problemă a României, cred eu, este absența „culturii incomingului” (incoming = turiști care vin în România, aduc valută, astfel incomingul fiind asimilat exportului de servicii – n.red). Aproape nimeni nu înțelege ce enorm avantaj îl reprezintă turiștii străini pentru economia unei țări! Aceștia aduc bani „proaspeți” în țară, plătesc pentru cazare, masă, cumpărături de toate felurile, alimente, haine, suveniruri, chiar și combustibil. România nu a fost niciodată o țară turistică, iar cei care au condus turismul românesc dupa 1990 nu au avut o viziune despre ceea ce înseamnă aducerea de turiști străini. Din nefericire, nici măcar proprietarii de hoteluri din România nu înțeleg acest lucru. Există o meteahnă: dacă turiștii români le umplu buzunarele, la tarife mari, de ce să își mai bată capul cu oferte pentru străini?


Principalul efort al Federației Patronale din Turism a fost acela de a face lobby nu pentru incoming, ci pentru vouchere de vacanță – adică bani plătiți de la bugetul de stat, către românii bugetari, care se pot cheltui doar în țară. Simplu, ușor, de ce să ne mai batem capul pentru turism? Nu trebuie promovare, românul este obligat să își consume voucherul într-un an. În astfel de condiții, cu cererea asigurată (chiar impusă, prin vouchere), nu mai e nicio mirare că hotelierii români au crescut tarifele.
În 2019 se estimează că se vor aloca 300 milioane de  euro de la bugetul de stat pentru aceste vouchere. Din nou, trai, neneacă, pe banii publici! O soluție simplă, pe perioadă scurtă, nicidecum muncă grea, pe termen lung, de atragere de turiști străini. Ca să nu mai vorbim de faptul că Victor Ponta a scăzut TVA la hoteluri de la 19% la 9%, iar Mircea Dobre la 5%: astăzi, hotelurile din România plătesc TVA la cazare și masă de numai 5%! Credeți că s-a văzut această scădere în tarife? Nicidecum! Statul și-a făcut datoria, dar, evident, în capitalism, fiecare caută varianta cea mai ușoară de a face profit. Formula „TVA redus – vouchere de vacanță” este astfel câștigătoare! Pentru unii, nu și pentru economie. Ce ne facem însă când va veni dreapta la putere, după risipa PSD? Va tăia, evident, voucherele, iar hotelierul român se va vedea cu o problemă nouă în brațe! Deja turiștii români umplu avioanele spre Turcia, Grecia, Spania. De ce ar cheltui banii în țară?
Din punctul meu de vedere, România (ne)turistică are următoarele patru probleme:

1.Absența hotelurilor, lipsa investițiilor

Chiar să vrem să creștem turismul din România, nu prea mai avem unde. De ani de zile discutăm despre facilități pentru construcția de hoteluri, noi discutăm, nimeni nu pricepe! Se construiesc hoteluri noi în orașe, unde turiștii sunt relativ siguri, dar la mare, munte, în sectorul balneo, mai deloc. Pentru circuitele cu străini avem nevoie de hoteluri bune, decente, de 3 și mai ales de 4 stele. Investitorul român, ca orice investitor, se uită de unde poate să obțină un profit mai rapid și mai ales mai facil de realizat. Este mult mai greu să construiești un hotel, să îl exploatezi 15-20 ani până recuperezi investiția. Dar este mai ușor să construiești și să vinzi! Spre exemplu, în Mamaia Nord-Năvodari, vor fi finalizate câteva mii de apartamente anul viitor (probabil peste 5.000). Dintre acestea, 20% au destinație de uz personal, iar 80% merg către vânzare și închiriere. La rândul lor, investitorii străini vin doar dacă li se acordă facilități și dacă ei consideră că România atrage turiști. Ei văd turismul în general ca turism de incoming, adică pentru străini, nicidecum pentru autohtoni. Adică, dacă ar construi un hotel de 250 camere, s-ar aștepta să îl umple peste 50% cu străini… care nu prea vin. Investitorii străini vin numai în marile orașe, unde au traficul (clientela) asigurată. Nu există facilități de niciun fel. Avem nevoie de hoteluri în Brașov și mai ales în Sibiu, pentru circuite, în Bucovina. Avem multe pensiuni, e bine că ele există, dar nu prea intră în sfera turismului organizat. În general, își vând singure marfa. Agențiile evită pensiunile, pentru că nu respectă în general regulile, tarifele, atrag turiștii direct etc.

2.Turism de agrement

În Constanța nu găsești mai nimic, nu sunt organizate tururi zilnice cu vaporașele pe mare, nu prea există bărci de închiriat. Nu li se permite hotelurilor să facă pontoane… numai Apele Române Dobrogea știu de ce. La munte, perioada când putem conta pe zăpadă este scurtă, avem din ce în ce mai des iarnă cu temperaturi pozitive. Ce să faci în Predeal în decembrie, dacă sunt plus 10 grade? A început construcția unui aqua park, dar din păcate nu s-a terminat. Ce să mai spun dacă mergi la Călimănești-Căciulata? Nu poți să faci altceva decât să te plimbi, să te plimbi și iar să te plimbi.

3.Promovarea României

Ce să mai comentăm… Fiecare ministru are viziunea lui, nu există o continuitate… ba o frunză, ba o iarbă. Sumele alocate sunt mici, legislația de achiziții este „imposibilă” și nimeni nu vrea să o schimbe, de frica DNA. În ultimii ani, s-au reportat sume la bugetul de stat pentru că nu au putut să le consume din cauza legislației stupide.

4,Agenția de turism

Nimeni, dar absolut nimeni, nu înțelege rolul agențiilor de turism în aducerea turiștilor străini în România! S-a redus TVA la hoteluri și restaurante la 5%, dar la agenții a rămas 19%! Interesează pe cineva? Pe nimeni! Am făcut memorii la prim-miniștri, la miniștri de finanțe, nimănui nu îi pasă! Rezultatul? Circa 50 de agenții aduc străini în România,
2.500 „cară” români în străinătate! Și probabil așa va fi și în continuare. Acum se vorbește de „prima de incoming”, de
50 euro/turist, dacă acesta va sta minimum 5 nopți în România! O măsură extraordinară, dar încă extrem de puțin.
Acestea cred eu că sunt cele patru puncte slabe ale României „turistice” de astăzi. Asupra lor trebuie să ne îndreptăm atenția, dacă înțelegem care este rolul „incomingului”. Dacă nu, ne dăm vouchere între noi să ne foim singuri prin stațiuni.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Prelungirea plafonării primelor RCA nu este un „medicament minune”

Industria de asigurări a luat nota cu profunda...

Digitalizarea raportărilor fiscale – etapele anului 2024. Ce schimbări apar la e-Factura?

de Victoria Dobre, Senior Manager și Ștefan Machidon,...

Costul proprietății – mai scump din 2025 pentru toți. De ce și cum?

de Alex Milcev, Partener, liderul departamentului Asistență fiscală și...

Criza energetică a Europei a fost învinsă în primul rând datorită, reducerii voluntare a consumului de energie 

În februarie 2024 Comisia Europeană a recomandat statelor membre...