COVID-19: Fraudele ascunse în umbra pandemiei. Măsuri de detectare și prevenire

0

Ana Sebov, Forensic Leader, PwC România
Roxana Prisăcaru, Forensic Senior Manager, PwC România

În fața unei crize neașteptate, cum este cea generată de pandemia COVID-19 care domină atenția, organizațiile și populația devin mai vulnerabile la alte riscuri, precum schemele de fraudă din ce în ce mai elaborate ale hackerilor/criminalilor informatici care profită de îngrijorarea instaurată la nivel global.

Deoarece s-a observat deja o creștere a atacurilor de tip phishing, este important să intensificăm gradul de conștientizare a securității digitale în această perioadă. De exemplu, menționăm cererea ridicată de echipamente medicale, precum măștile chirurgicale, care au adus la apariția multor magazine online false, website-uri și conturi de social media care pretind că vând aceste produse online. Inclusiv Interpol, CERT.RO și Agenția pentru Securitate Cibernetică a Uniunii Europene (ENISA) au atenționat public că s-au înmulțit cazurile în care se profită de situația generată de pandemia COVID-19, având loc diverse înșelătorii financiare, îndeosebi criminalitate cibernetică. Iar sumele pot depăși în unele cazuri 100.000 de dolari.

Printre cele mai comune metode folosite de infractori sunt frauda telefonică și e-mail-urile de tip phishing. În cazul fraudei telefonice, criminalul poate pretinde că sună din partea unui spital sau al unei clinici unde un apropiat a fost internat și necesită plata unor tratamente urgente. E-mailurile de tip phishing pot părea că vin din partea autorităților, cu scopul de a obține date de identificare, date financiare sau conțin un atașament virusat.

O altă modalitate implică hărțile care indică gradul de răspândire a virusului COVID-19 și care, de fapt, ascund site-uri unde oamenii sunt încurajați să instaleze diverse aplicații pentru a avea acces la informații. În acest mod este facilitat furtul de date de autentificare ale utilizatorilor.

Angajaților le este recomandat pe cât posibil să nu amestece activitățile de muncă cu cele de divertisment și timp liber pe același dispozitiv și să fie deosebit de atenți la orice e-mail care face referire la coronavirus. Atacatorii exploatează situația prin tot felul de e-mailuri și escrocherii.

Pentru a preveni astfel de fraude, instituțiile abilitate au făcut o serie de  recomandări care trebuie avute în vedere:

  • Verificați istoricul companiilor care pretind că oferă servicii și echipamente medicale pentru a confirma legitimitatea acestora.
  • Evaluați cu atenție e-mail-urile prin care vi se oferă echipament medical sau vi se cer informații personale în vederea consulturilor medicale deoarece, în mod normal, autoritățile nu contactează publicul prin astfel de mijloace.
  • Verificați veridicitatea site-urilor care par a fi oficiale (ex: abc.com vs abc.org).
  • Dacă considerați că sunteți victima unei fraude, informați imediat banca, pentru ca plata efectuată cu privire la achizițiile fictive să fie oprită.
  • Nu dați click pe link-uri și nu deschideți atașamente dacă nu vă așteptați ca acestea să fie incluse în e-mail.
  • Evitați să accesați reclame sau anunțuri promoționale care prezintă oferte avantajoase.
  • Se recomandă verificarea a cel puțin încă o sursă în situația în care primiți e-mailuri care pun presiune asupra dumneavoastră sau care invocă o serie de consecințe neplăcute dacă nu efectuați activitatea solicitată în e-mail.
  • Atenție la ofertele nesolicitate care pot părea că vin de la asigurători, fonduri de pensii sau de investiții și care par prea profitabile, mai ales în contextul COVID-19.
  • Efectuați o verificare asupra legitimității presupuselor organizații de binefacere care solicită donații pentru a lupta împotriva COVID-19.
  • Fiți vigilenți și asigurați-vă că obțineți informații actualizate de la autoritățile responsabile cu privire la evoluția COVID-19, cât și din partea Centrului Național de Răspuns la Incidente de Securitate Informatică în ceea ce privește atacurile cibernetice.

Ca angajator, ai cărui angajați lucrează de acasă, este vital să luați câteva măsuri pentru a vă proteja datele și operațiunile în spațiul cibernetic:

  • Stabiliți proceduri clare cu privire la munca de acasă.
  • Informați/instruiți angajații sa fie vigilenți la posibile atacuri sociale și cibernetice. Pentru eficiență, informarea trebuie să conțină și exemple practice ale acestor tipuri de atacuri.
  • Oferiți soluții de acces eficiente și securizate la sistemele interne, și asigurați suportul tehnic în caz de nevoie.
  • Asigurați un protocol solid ce trebuie urmat în cazul unui incident cibernetic.
  • Verificați că software-ul folosit este actualizat și că schimbările în infrastructura IT aferente lucrului de acasă nu cresc riscul unui atac cibernetic.
  • Folosiți semnăturile electronice în favoarea celor fizice pentru documentele oficiale.
  • Angajații care lucrează de acasă trebuie să verifice că rețeaua Wi-Fi la care sunt conectați este bine securizată. Altfel, riscați ca integritatea datelor transmise să fie compromisă.
  • Angajații care lucrează de acasă sunt încurajați să ia măsuri de confidențialitate și să blocheze laptop-ul atunci când se ridică de la birou.

Jurnal de călătorie în pandemie

0

Unul dintre ultimele avioane care a decolat de pe Aeroportul Zaventem din Bruxelles, marți seară (n.r. 17 martie 2020), aparținea Companiei TAROM și era plin de români. N-am văzut niciodată în viața mea Aeroportul Zaventem atât de gol. În duty free, unele magazine erau închise, iar altele funcționau cu multe rafturi întregi goale.

O atmosferă foarte apăsătoare chiar și printre pasagerii acestei curse. Doar 4 oameni aveau măști și doar 2 mănuși. Nimeni nu se mai înghesuia pe culoare să-și ocupe locul. Toți cu gândul departe și priviri în gol. Mergeau liniștiți și cu capul plecat. Total neobișnuit pentru un zbor spre casă. Nu-i așa?… 

          La îmbarcare în dreptul meu un domn de aproape 50 de ani se uita la alții ce fac și făcea și el la fel. Dintr-o dată s-a întors către mine și mi-a spus: „Nu mai pot de frică. Zbor prima dată în viața mea. Șunt șofer de TIR și merg cu el peste tot. Nu mi-e teamă de nimic când sunt în el… dar acum zbor prima dată în viața mea și mi-e frică.”

          Avea familia în țară și lucra de ani buni ca șofer de TIR. Fusese obligat din cauza măsurilor restrictive de transport să-și lase, în Bruxelles, camionul înmatriculat în Belgia. Îmi povestea că telefonase soției și-i promisese că se-ntoarce acasă. În Belgia nu mai avea ce face pentru o perioadă lungă de timp. Transporturile non-urgente fuseseră sistate, iar în țară se instituise măsura izolării generale.

„Știți, vă rog, cum se completează formularul?”…

          Alt decor; același loc. Pe scaunul de lângă mine o domnișoară cu o mască albă, mototolea aproape compulsiv foaia cu declarația pe proprie răspundere cu privire la interacțiunile cu eventuale persoane bolnave de coronavirus și vizitarea unor locuri cu potențial de risc. Mi se plângea că nu prea știe cum să o completeze și-mi cerea sfatul. Adevărul este că documentul era destul de stufos, cu scris foarte mic și greu lizibil din cauza unei imprimante defecte – probabil – care nu mai putea să gestioneze corect fluxul din cartuș. Am aflat mai târziu că formularul pe care l-am primit la desck-ul check-in-ului era modelul olandez tradus în limba română. În avion, celor care nu-l aveau li se puneau la dispoziție două alte tipuri. Aparent mai lizibile, dar total diferite între ele și față de cel pe care-l aveam noi. „Nu contează, ne-a șoptit stewardesa cu un zâmbet reținut pe care-l puteai ghici în spatele măștii albe și ușor transparente. Sunt în fond aceleași informații cuprinse în ele!” Ne-am liniștit; nu trebuia să mai completăm un altul.

          Drumul se dovedea mai lung decât am fi crezut toți. Și nu pentru că s-ar fi lungit cumva, ci pentru că răbdarea începe să ne joace feste. Începuserăm să ne foim în scaunele noastre în tăcere, iar un domn care stătea în spatele meu pe celălalt rând, mi-a cerut cu foarte mare prudență un pix. Poate nu voiam să i-l dau, se gândea, de teama virusului. I l-am dat. L-a luat timid și încurcat și s-a apucat să-și completeze formularul. Pe tot parcursul drumului am fost serviți și doar la cerere expresă cu un pahar de apă. Probabil din prudență să nu se răspândească și mai mult virusul, dacă s-ar fi aflat printre noi…

Eu ce fac acum?…

          Am ajuns la destinație. În Aeroportul Otopeni, un prim control al angajaților DSP. Fusesem avertizați că vom fi scanați și ni se va lua temperatura. Nici vorbă de așa ceva. Cei doi inspectori și ei cu mască și halate ne întrebau dacă ne-am conpletat formularele și ne spuneau la solicitarea noastră să le lăsăm la controlul documentelor. În spatele meu, 3 tineri, fără niciun fel de bagaj și îmbrăcați ca rapper-ii de pe vremuri. Unul dintre cei doi inspectori a strigat după ei:”Stați acasă 14 zile. Nu glumesc. Vine poliția după voi să vă verifice.”

          Lângă mine, un domn îmi face semn să trec în fața lui. Am ezitat. Nu ne grăbeam toți acasă?… Se pare că nu. El mi-a recunoscut: „Unde să mă duc? Acasă? La nevastă și copii?… Să-i pun în pericol?”… Mă văd obligată să-i răspund: „Păi, nu. Vă duceți în altă parte să fiți singur.” „Unde? îmi dă el replica. Pe stradă?… N-am unde. Credeți că am plecat din țară de prea mult bine?” Nu i-am mai răspuns nimic. Îmi venea rândul la controlul documentelor. I le-am înmânat poliștului de frontieră care m-a rugat să îmi dau puțin masca la o parte să vadă dacă sunt acceași din poza de pe cartea de identitate. S-a lămurit și mi-a urat zâmbind:”Izolare plăcută!”

Ce-i de făcut ?

          De plecat de la aeroport spre casă am plecat cu un taxi. Șoferul îmi spunea mie, dar de fapt părea să vorbească mai mult pentru el: „Noi avem cea mai grea misiune, domnișoară. Îi conducem acasă – când vor să ajungă acasă! – pe toți care vin din Stăinătate. De 17 ani lucrez ca șofer de taxi în Italia și e suficient să muncesc o săptămână să trăiesc o lună întreagă. Îmi întrețin toată familia, dar aici nu ai cum. Am revenit în România de sărbători să rezolv problemele în instanță cu o casă mai veche și m-am angajat ca taximetrist. Patronul îți stabilește un plan foarte mare pe care-l faci cu greu și trebuie să-i dai aproape toți banii. Eu, luna trecută de exemplu, a trebuit să pun din buzunarul meu 150 de lei. Aaaaa și încă ceva. Am dus acasă azi un tânăr care venise singur în avion din Suceava. De ce or mai zbura avioanele astea?… Și am mai luat o domnișoară care se întorcea din Italia. Mi-a spus că știe că trebuie să stea acasă, în izolare, dar ar vrea să treacă mai întâi pe la Mall. A intrat și nu s-a mai întors. Cred că și-a uitat o cheie în mașina mea. Am dat pe stație, dar nici până la ora asta nu m-a căutat nimeni să-i returnez cheia.”

COVID-19: Comisia și autoritățile UE pentru protecția consumatorilor iau măsuri împotriva răspândirii de produse înșelătoare în mediul online

0

De la izbucnirea pandemiei de COVID-19, s-a înregistrat o creștere a numărului de comercianți necinstiți care vând online produse înșelătoare și care pretind că ar putea preveni sau vindeca noul virus. Afirmațiile false se referă la o serie de produse, cum ar fi măști, bonete și dezinfectanți pentru mâini. Astfel de comercianți exploatează situația actuală pentru a-și vinde produsele la prețuri foarte mari, susținând lucruri neadevărate și inducând astfel în eroare consumatorii din UE.19/03/2020

Pentru a soluționa această problemă, Comisia Europeană și rețeaua autorităților naționale pentru protecția consumatorilor la nivelul UE (CPC) au lansat acțiuni comune, în urma unui demers realizat în primă instanță de autoritatea italiană competentă. În prezent, se schimbă în mod activ informații și se colaborează în vederea unei abordări coerente pentru a contracara astfel de practici și pentru a ne asigura că nu există consumatori înșelați de comercianți necinstiți. Acțiunile urmăresc, de asemenea, să informeze consumatorii cu privire la aceste practici neloiale.

Didier Reynders, comisarul pentru justiție și consumatori, a declarat: „Nu vom tolera comercianții care manipulează temerile consumatorilor cauzate de pandemia de COVID-19 din UE. Unele platforme, cum ar fi Amazon și Facebook, au luat măsuri voluntare împotriva unor astfel de practici. Organizațiile pentru protecția consumatorilor își intensifică la rândul lor activitatea. Aceasta este modalitatea corectă de a răspunde provocării. Îi îndemn pe toți actorii, inclusiv cei din piețele online și platforme de găzduire să ne ajute să luptăm împotriva unor astfel de comportamente abuzive. Fără îndoială, Comisia și autoritățile competente din statele membre vor utiliza toate mijloacele necesare pentru a combate comercianții necinstiți.”

Cu sprijinul Comisiei, autoritățile UE pentru protecția consumatorilor pregătesc o orientare pentru a identifica mai bine practicile problematice. Aceasta va contribui la coordonarea acțiunilor tuturor autorităților naționale, comercianților și platformelor, oferind consultanță autorităților naționale. Având în vedere caracterul urgent al situației, autoritățile statelor membre sunt încurajate să ia rapid măsurile necesare de asigurare a respectării legislației la nivel național, în mod prioritar. În același timp, toate platformele online trebuie să își intensifice eforturile pentru a detecta și a înlătura informațiile false.

Orientarea va fi publicată în următoarele zile. Mai multe informații privind punerea în aplicare a Directivei privind protecția consumatorilor și Directiva privind practicile comerciale neloialeCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••, aici.

Avocatura.com: 2.000 de români își caută săptămânal avocatul în online, fiind interesați de consultanță video

0

Aproximativ 2.000 de români își caută săptămânal avocați, prin intermediul internetului, pentru a beneficia de servicii juridice și optează majoritar pentru consultanță video, indică o analiză privind comportamentul clienților români,  realizată de platforma online avocatura.com. Mai bine de 95% dintre românii care au ales serviciile platformei online în ultimele 12 luni au discutat cu avocatul prin intermediul serviciului video și doar 5% au ales consultanța juridică în scris.

Conform datelor centralizate de avocatura.com, cei care optează pentru consultații video prin intermediul platformei aleg o durată de regulă a acestora de 30 de minute, pentru care plătesc între 100 și 300 de lei, în funcție de avocatul selectat.

Avocatura.com și-a consolidat portofoliul în ultimele 12 luni, adăugând la serviciile deja existente de consultanță video și online și serviciul de consultanță scrisă.

Cele mai accesate servicii din portofoliul platformei sunt ”Consultanță live” (video),  secțiunea ”Caută un avocat”, serviciul de ”Consultanță scrisă” și secțiunea ”Urmărește un dosar”. 

În fiecare săptămână din luna februarie, un număr mediu de 1.940 de români au realizat în medie 2.934 de căutări pe platforma avocatura.com pentru a-și găsi avocatul potrivit.

”Profilul preponderent al clienților noștri este reprezentat de persoane ocupate, active social, salariați și antreprenori, care-și fundamentează deciziile pe baza sfaturilor primite de la avocați profesioniști. Aceștia apreciază faptul că prin intermediul platformei noastre își eficientizează timpul: nu mai sunt nevoiți să se mai deplaseze la birourile avocaților și își pot alege un avocat profesionist care să le ofere consultanță la cele mai înalte standarde ale profesiei, în funcție de problema pe care o au de rezolvat”, a declarat Romeo Cosma, fondatorul avocatura.com.

Rating-ul și review-urile îi ajută pe clienții platformei să-și aleagă rapid avocatul potrivit pentru speța pe care o au. Potrivit fondatorului avocatura.com, până în prezent, media calificativelor acordate de clienții platformei pentru consultanța juridică primită de la avocații parteneri este 9,69.

”Cei mai mulți dintre clienții platformei provin sau își desfășoară activitatea în București și în marile orașe, centre de business sau centre universitare. Foarte important de reținut este și faptul că platforma pe care am creat-o devine interesantă și pentru românii din diaspora. Tot mai mulți cetățeni plecați în străinătate – fie că vorbim de cei din statele membre ale Uniunii Europene (precum Italia sau Regatul Unit al Marii Britanii), fie că ne referim la românii care trăiesc acum în Statele Unite ale Americii sau în Canada – folosesc serviciul nostru de consultații juridice video”, a mai spus Romeo Cosma.

 

Brandurile românești din top 50 creează valoare de 4 ori mai rapid decât economia națională

0
  • valoarea totală a celor 50 de branduri românești de top atinge 5 miliarde euro
  • 60% dintre brandurile din clasament au fost create și dezvoltate în ultimii 30 de ani de sectorul privat;
  • Dacia își păstrează poziția de top, chiar dacă a crescut doar cu 6%
  • sectoarele retail, bancar și petrol și gaze domină clasamentul
  • un peisaj mult mai dinamic, cu șase branduri intrând in clasament pentru prima oară în acest an.
  • tendință accentuată de scădere a brandurilor deținute de stat, care pierd valoare și coboară în clasament

Vedeți raportul Brand Finance Romania 50 2019 aici

Valoarea combinată a celor mai valoroase 50 de branduri românești a crescut cu 17% față de anul trecut, până la 5 miliarde euro – conform raportului publicat de Brand Finance, cea mai mare firma independentă globală de eveluare de brand. Sporul este de patru ori mai mare decât creșterea de 4.1% a economiei românești în ansamblu — încă o confirmare că brandurile puternice depășesc în performanță restul economiei.

David Haigh, CEO Brand Finance, comentează:

„Brandurile puternice cresc cu mult peste ritmul economiei naționale – iar companiile cu branduri puternice creează valoare chiar și când creșterea economică încetinește. Se conturează o dinamică solidă a brandurilor românești de top, care le pregătește pentru provocările viitorului.”

Romania 50 Social Media Post - ROM.jpg

Brandul auto Dacia își menține poziția de lider pentru al treilea an la rând, cu o valoare de 1.320 milioane euro, în creștere cu 6% față de anul trecut. Dacia este și unul dintre puținele branduri românești prezente în clasamentele globale — fiind clasată pe locul 59 în clasamentul Brand Finance Auto 100 2019.

Dintre primele 10 branduri, nouă au înregistrat creșteri in valoare, singura scădere fiind înregistrată de Electrica – minus 8%, ceea ce o duce cu un loc mai jos, pe poziția 10. BCR a ieșit din top 10 anul acesta, cu o scădere de 6% a valorii de brand. Pe fondul creșterilor in sectorul de petrol și gaze, brandurile Petrom si Rompetrol au crescut cu 49% și respectiv 44% – Rompetrol intrând pentru prima oara in top 10.

DIGI (RCS&RDS) și-a consolidat valoarea de brand, depășind 200 milioane euro, după o creștere de 9% – și a marcat o premieră pentru un brand de telecom românesc, intrând in clasamentul global Brand Finance Telecoms 300 2019.

Pe locul 5, Banca Transilvania urcă o poziție și își menține titlul de cel mai valoros brand bancar românesc — evaluat la 208 milioane euro, în creștere cu 41%, fiind singura bancă românească inclusă în clasamentul global Brand Finance Banking 500 2019.

Sectorul de retail și cel bancar domină clasamentul

Sectorul de retail (inclusiv e-commerce) a continuat să genereze cea mai mare valoare de brand – un total de 1.379 milioane euro, cu o remarcabilă creștere anuală medie de 27%, și cu cele mai multe dintre cele 11 branduri prezente în creștere. Cele mai valoroase între acestea sunt platforma de e-commerce eMAG și retailerul Dedeman (care rămâne cel mai valoros brand cu acționariat 100% românesc) — ambele cu creșteri semnificative, de 27% și respectiv 34%. Brandul de retail farmaceutic Catena a înregistrat cea mai spectaculoasă creștere anuală – de 61% – în timp ce, în aceeași categorie, Sensiblu este singurul brand de retail care a scăzut în valoare (minus 26%).

Brandurile bancare continuă să ocupe un sector puternic în studiul Brand Finance România 50, ocupând două din primele zece locuri, chiar și după ieșirea brandului Bancpost ­– care a fost achiziționat si consolidat in Banca Transilvania. Astfel, sectorul bancar a generat 489 milioane euro în valoare de brand dar cu o evoluție inegală – Banca Transilvania si BRD au înregistrat creșteri solide, pe când BCR siCEC Bank au coborât în clasament ca urmare a scăderii în valoare.

Nou și vechi, intrări și ieșiri

Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 28 de ani, ocupă mai mult de jumătate din locurile acestui clasament, generând o valoare de brand de aproape 2,5 miliarde euro.

Cât despre brandurile vechi românești, atrage atenția tendința de scădere a brandurilor deținute de stat, care pierd valoare și alunecă spre baza clasamentului. Branduri ca CFRTarom sau TVR (cel din urmă ieșind din top 50 în acest an) au pierdut peste 20% din valoare fiecare față de clasamentul anterior. Chiar dacă valoarea de brand nu este reflectată in bilanț, neglijarea brandului se traduce in efecte tangibile cum ar fi scăderea moralului organizațional și a relevanței pe piață, urmate de diminuarea performanței economice și a valorii de business.

Șase branduri au intrat anul acesta pentru prima oară între primele 50, dinamizând peisajul acestui clasament. Cel mai valoros nou intrat este brandul de logistică Aquila, cu o valoare de 27 milioane euro; ceilalți nou-intrați sunt retailerul Romstal, brandurile alimentareBoromir și CocoRico, brandul de distribuție de combustibili Oscar și brandul de bere Ciuc.

Inevitabil, pentru fiecare brand care intră în clasament, un alt brand trebuie să-l părăsească. Anul acesta nu se mai regăsesc in clasament brandurile Bancpost (achiziționată și consolidată in Banca Transilvania), Tinmar – care navighează o piață de energie foarte turbulentă – și brandurile AKTA,  TerapiaDona și TVR, care au scăzut in valoare.

Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania, comentează:

„Tabloul celor mai valoroase branduri românești este impresionant, dar rezervorul de valoare este mult mai extins; dincolo de top 50, peisajul brandurilor este tot mai dinamic, iar multe branduri cresc rapid in valoare.”

Puterea portofoliilor

În plus față de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include în studiul anual și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață. Aceste 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse în clasamentul individual.

Evaluat la 176 milioane euro, Ursus Breweries continuă sa conducă topul portofoliilor, cu trei branduri prezente și în clasamentul individual, incluzând berea Ursus (42 milioane euro) și berea Timișoreana (70 milioane euro) — cel mai vechi și mai valoros brand de bere local. Cele 10 portofolii, valorând împreună 664 milioane euro, sunt aceleași ca și în clasamentul precedent, și toate au înregistrat creșteri ale valorii — cu o medie remarcabilă de plus 20% față de anul trecut.

Mandachi Hotel&Spa, gratuit la dispoziția personalului medical și a voluntarilor

0

Ștefan Mandachi anunță că pune gratuit Mandachi Hotel&Spa (foto) la dispoziția personalului medical, polițienesc, militar, a voluntarilor care este nevoit să intre în autoizolare și care au interacționat cu bolnavi sau suspecți de infectare cu noul coronavirus, la Spitalul Județean Suceava sau în incinta oricăror altor unități spitalicești din orașele și comunele situate în vecinătatea municipiului Suceava.   

Ștefan Mandachi precizează: „Cadrele medicale și militare vor intra pe proprie răspundere în hotel și vor primi cartele pentru camerele în care vor sta, iar noi vom preda aceste cartele spitalului și secției de poliție, urmând să asigurăm paza hotelului și să oferim câte o masă gratuită de la unul dintre restaurantele Spartan din Suceava, care încă mai face livrări. În mod firesc, nu pot chema personalul Mandachi Hotel&Spa pentru a asigura asistență în această perioadă, deoarece nu vrem să-l expunem unei potențiale contaminări”.

Totodată, omul de afaceri subliniază: „Fac un apel către toți producătorii de măști de protecție care sunt gata să le confecționeze în cel mai scurt timp și să le doneze spitalelor. În incinta Magnificus Plaza, care are 1500 mp, aceștia vor putea instala câteva sute de mașini și vor putea lucra în cele mai bune condiții pe care noi le putea crea în această perioadă. Este important ca noi, toți cei din mediul privat, să fim uniți și să ajutăm cu tot ceea ce putem autoritățile în această situație neobișnuită, care ne pune pe toți la încercare. Aș dori să precizez că nu consider gestul meu ca fiind unul special, că nu îl fac pentru că urmăresc vreun beneficiu de imagine și nici nu încasez vreo subvenție pentru carantină din partea statului. Am decis să fac public acest demers, în primul rând pentru ca oamenii din Suceava și din zonele limitrofe să știe unde pot să vină în această perioadă foarte grea, în care nu au unde sta pentru a nu-și supune familiile unui potențial risc. Un al doilea motiv este nevoia de a găsi producători de măști medicale de care este atât de mare nevoie și cărora le ofer un spațiu de lucru. Depinde de noi toți să ne solidarizăm și să ajutăm pe cât putem atât victimele acestui virus, cât și pe toți cei care, în mod eroic, își riscă viața pentru a face bine”.

Mandachi Hotel&Spa este situat în municipiul Suceava, la intrarea dinspre București, pe Bulevardul Sofia Vicoveanca nr. 107.

Semnarea contractelor la distanță

0

Precizări referitoare la semnarea contractelor la distanță în contextul răspândirii COVID-19 oferă Liliana Dranca (Senior Associate) şi Irina Suătean (Associate) – Filip & Company:

În contextul răspândirii accentuate a virusului COVID-19, din ce în ce mai multe companii își mută activitatea de business în online, iar angajații și conducerea își desfășoară activitatea de “acasă” și evită întâlnirile, deplasările etc. Însă activitatea trebuie să continue și în contextul distanțării sociale, iar majoritatea contractelor pot fi semnate (și) de la distanță. Mai jos sunt prezentate două opțiuni pentru încheierea contractelor la distanță, respectiv prin utilizarea semnăturii electronice (pentru persoanele ce au o astfel de semnătură) și semnarea în counter-parts.

Încheierea contractelor prin semnătură electronică extinsă

Cea mai sigură metodă de încheiere a contractelor la distanță este prin semnarea acestora cu o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat și achiziționată de la un furnizor autorizat, care are aceeași valoare cu semnătura olografă aplicată pe varianta hard-copy a unui document. Furnizorii acreditați pentru emiterea certificatelor de semnătură electronică în România se regăsesc în Registrul publicat pe site-ul Ministerului Comunicațiilor Societății Informaționale.

Deținătorii de semnături electronice extinse pot încheia în mod valabil, de la distanță, contracte pentru care legea cere forma scrisă ca cerință de valabilitate sau probațiune (cum ar fi contractul de asigurare) sau pentru care legea nu cere nicio cerință formală de valabilitate (cum ar fi contractul de închiriere, contractul de antrepriză sau contractele încheiate la distanță între furnizorii de servicii financiare și consumatori). Contractele astfel semnate au aceeași valoare ca cele semnate personal de către părți.

În schimb, semnătura electronică extinsă nu poate fi folosită pentru încheierea contractelor în formă autentică – spre exemplu, contracte de vânzare a unor bunuri imobile sau contractul de ipotecă imobiliară.

Încheierea contractelor prin semnarea în counter-parts și cum se poate organiza semnarea

Deși semnătura electronică este un instrument eficient în situația actuală, multe companii nu dețin o astfel de semnătură. Acestea pot apela la semnarea contractelor în counter-parts – cea mai facilă modalitate de semnare la distanță – care presupune căfiecare parte la contract semnează o versiune separată, dar identică, a aceluiași contract.

Varianta finală a contractului este circulată în format electronic (.pdf) cu toate părțile, fiecare parte printează contractul, îl semnează (de preferat pe fiecare pagină), scrie data și transmite varianta semnată scanată către celelalte părți. În acest caz, fiecare parte va avea un original al contractului cu propria semnătură și o variantă/copie scan care conține semnătura celeilalte / celorlalte părți.

Se pot încheia în această modalitate contracte care potrivit legii trebuie încheiate în formă scrisă sau contracte pentru care legea nu prevede nicio condiție de formă. La fel ca în cazul semnăturii electronice, semnarea în counter-parts nu poate fi folosită pentru contractele care trebuie încheiate în formă autentică (în fața notarului public) – cum ar fi cele de vânzare a unor bunuri imobile.

Astfel se evită întâlnirile organizate pentru semnarea contractelor sau timpul necesar pentru a circula exemplarele originale dintr-un contract prin poștă / servicii de curierat. Recomandăm însă să se păstreze într-o manieră ușor accesibilă și exemplarele originale ale contractelor, adică cele pe care fiecare parte și-a aplicat semnătura în format hard-copy. Această recomandare este foarte importantă în cazul contractelor ce sunt titluri executorii întrucât, pentru a începe executarea silită, companiile trebuie să depună la executorul judecătoresc exemplarele originale ale contractului sau copie legalizată după acestea (fiind deosebit de utilă în acest sens transmiterea originalelor prin poștă/servicii de curierat).

Variantele scanate cu semnăturile părților pot fi folosite în eventualele litigii ce ar putea apărea între părți, inclusiv în materia insolvenței pentru cererea de deschidere a procedurii insolvenței sau pentru înscrierea la masa credală, cu scopul de a dovedi existența contractului și a obligațiilor părților. În caz de nevoie, se pot aduce și probe suplimentare, de exemplu email-urile prin care părțile au schimbat varianta finală și varianta semnată a contractului.

Cashback la POS, o posibilă alternativă la bancomate?

0

Articol de opinie de Andrei Burz-Pînzaru, Managing Partner, și Geanina Stîngaciu, Associate la Reff & Asociații

De o manieră poate contraintuitivă, condițiile de criză ar putea duce la accelerarea adoptării unor soluții inovatoare, prin folosirea intensivă a tehnologiei pentru a răspunde problemelor ridicate de limitarea posibilității de deplasare a populației în contextul temerilor privind riscurile de contaminare. În contextul impus de situația fără precedent a pandemiei de COVID-19, multe întrebări se ridică atât la nivelul sectorului financiar-bancar, cât și în rândul populației, în ceea ce privește continuarea normală a activității bancare. Pentru a preîntâmpina eventualele dificultăți în prestarea de servicii financiare, atât Banca Națională a României, cât și băncile de pe piața din România lucrează pentru găsirea de soluții și asigurarea unei funcționalități normale a operațiunilor.

Chiar și în contextul îndemnului la folosirea cu precădere a mijloacelor de plată electronice, băncile vor avea în continuare de gestionat modalitatea de alimentare constantă a bancomatelor. Banca Națională a României a afirmat recent prin purtătorul său de cuvânt că nu recomandă populației să aglomereze bancomatele pe un fundal de panică, asigurând că nu există o problemă de lichiditate. Chiar și în această situație, în vederea pregătirii sectorului financiar în vreme de COVID-19, băncile pot avea în vedere și unele sistemele alternative de punere la dispoziție a numerarului către clienți, care beneficiază de flexibilitatea atât de mult căutată în acest context.

Care este soluția?

O soluție poate veni de la un act normativ prea puțin utilizat de-a lungul timpului, dar care în această situație poate oferi o măsură complementară de distribuție de numerar, fără aglomerarea bancomatelor. OUG 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată permite posibilitatea retragerii de numerar de la comercianții care utilizează terminale POS pentru acceptarea ca mijloc de plată a cardurilor de debit/credit.

Cum funcționează?

­Cashback-ul sau „avansul în numerar”, așa cum este definit de OUG 193/2002, reprezintă un serviciu care poate fi oferit de către comercianți clienților săi, permițându-le acestora, alături de plata bunurilor/serviciilor achiziționate, să retragă prin intermediul terminalelor POS și o sumă de bani de pe cardul folosit în momentul plății. În alte cuvinte, oamenii vor putea plăti cu cardul la POS, iar în schimb vor primi de la comercianți cash din disponibilul de numerar existent în casă.

Cum poate fi implementat sistemul de cashback?

Comercianții pot oferi acest serviciu prin intermediul unei instituții acceptante, în viziunea legii acestea reprezentând o instituție de credit sau un IFN care oferă comercianților servicii de acceptare la plată a cardurilor în baza unui contract încheiat în prealabil între cele două entități.

În practică, avansul în numerar ar urma să fie oferit titularului de card odată cu plata altor bunuri/servicii achiziționate de la comerciant, în limita a 200 de lei și a disponibilităților din casieria comerciantului.

Titularul de card va primi în urma tranzacției o chitanță pe care se va evidenția în mod distinct, alături de bunurile și/sau serviciile achiziționate, avansul în numerar acordat.

Care sunt condițiile impuse de legislație?

Între instituția acceptantă și comerciantul dispus să ofere serviciul de avans în numerar este necesar să existe o relație contractuală. OUG 193/2002 prevede că cele două entități trebuie să agreeze în principal:

  • schimburile de informații necesare pentru funcționarea corespunzătoare a sistemului de avansuri în numerar la POS;
  • cheltuielile cu administrarea și operarea terminalelor de plată;
  • comisioanele aferente tranzacțiilor;
  • condițiile de furnizare a avansului în numerar.

Pe lângă orice alte condiții suplimentare pe care instituția acceptantă și comerciantul le pot agrea, OUG 193/2002 prevede că serviciul de avans în numerar trebuie furnizat cu respectarea următorilor parametri:

  • avansul în numerar este eliberat odată cu inițierea unei operațiuni de plată la terminalul POS al comerciantului;
  • avansul în numerar nu poate depăși 200 de lei;
  • comisionul perceput de comerciant de la titularul cardului nu poate depăși 1% din valoarea avansului acordat;
  • comerciantul trebuie să afișeze vizibil informațiile privind acordarea acestui serviciu, precum și costurile acestuia.

Care sunt posibilele dificultăți?

OUG 193/2002 limitează posibilitatea acordării serviciului de cashback la POS la (i) persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata, precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 50.000 euro în echivalent lei și (ii) operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum și instituțiile publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalități de întârziere, penalități și alte obligații de plată. Limitarea posibilității de a oferi astfel de servicii vine mai degrabă dintr-o chestiune de tehnică legislativă și nu este în linie cu scopul reglementării, care a fost să transforme POS-urile în bancomate pentru cei care nu au în apropiere un ATM, drept urmare ar putea fi avută în vedere modificarea legislației în scopul permiterii aplicării serviciului de cashback pe o scară mult mai largă.

Concluzii

Deși până acum implementarea unor mecanisme de cashback la POS între instituții de credit și comercianți a fost rară, în contextul actual e posibil să asistăm la relansarea unei astfel de soluții. Utilizând OUG 193/2002, instituțiile de credit pot oferi clienților (prin intermediul comercianților) o modalitate mai flexibilă și la îndemână pentru retragerea de numerar, transformând POS-urile în bancomate și evitând astfel posibile cozi sau asigurând o alternativă în cazul unei posibilități logistice mai greoaie de alimentare a bancomatelor pe fundal de COVID-19.

Implementarea unui astfel de mecanism poate avea o răspândire și un impact considerabil, având în vedere că, potrivit ultimelor date publicate de BNR, numărul total de bancomate la nivel național la finalul anului 2019 era de 10.531, în timp ce numărul terminalelor POS era de aproximativ 230.000.

Genesis College, lecții online gratuite pentru copiii cadrelor medicale

0

Prima școală privată acreditată din România, Genesis College, oferă în această perioadă lecții online gratuite pentru copiii cadrelor medicale (foto Genesis College). Sunt lecții pentru ciclurile primar, gimnazial, liceal, de limba română, matematică, chimie, biologie, fizică, limbi străine, istorie, muzică și arte, informatică, dezvoltare personală, antreprenoriat, sport, pian, design. Elevii din clasele terminale de ciclu pot beneficia și de pregătire pentru examenele naționale. De asemenea, pentru copiii de 3-6 ani se pot desfășura activități precum educarea limbajului, matematică, cunoașterea mediului. 

Înscrierile se fac la adresa [email protected], în perioada 19-26 martie, cu precizarea clasei și a lecțiilor pentru care doritorii vor să opteze. Elevii sunt repartizați, în ordinea înscrierii, în clase virtuale cu efective de 15 copii/clasă. Cursurile de pian, chitară și vioară sunt individuale, în limita locurilor disponibile. 

Inițiatorii accentuează că lecțiile se desfășoară online, „cu ajutorul aplicațiilor din suita G Suite, precum Google Meet, Google Slides sau Google Forms, direct din confortul propriei locuințe, fără a fi necesară deplasarea în mijloace de transport sau petrecerea timpului în spații aglomerate, precum sălile de clasă”. 

Ioana Necula, fondator al Genesis College, subliniază: „În această perioadă dificilă, vrem să le oferim sprijinul nostru cadrelor medicale și să le mulțumim pentru eforturile depuse. Așa cum implicarea și dedicarea medicilor înseamnă salvarea vieților celor de lângă noi sau chiar alor noastre, contribuția noastră poate să facă o diferență uriașă. Foarte mulți profesori Genesis au ales să ajute gratuit copiii medicilor și sunt nerăbdători să îi cunoască pe toți cei dornici să participe la lecțiile online”.

Au început experimentele cu laserul de la Măgurele

0

La Centrul Internațional de Cercetare Extreme Light Infrastructure-Nuclear Physics (ELI-NP) de la Măgurele au început experimentele pentru studiul interacțiunii pulsurilor laser de mare putere cu materia.

Realizatorii performanței științifice subliniază că experimentul „este rezultatul planificărilor si cercetărilor realizate de către echipa ELI-NP în ultimii patru ani împreună cu echipa profesorului Gerard Mourou, laureat al premiului Nobel pentru fizica în 2018, de la Ecole Politechnique, IZEST, Franța. Experimentul are în vedere studierea efectelor optice neliniare în materiale solide cu scopul de a scurta durata pulsurilor laser pentru cercetări de fizică nucleară și aplicații conexe. Pentru acest experiment se folosește un braț al celui mai puternic sistem laser din lume. Experimentul în desfășurare demonstrează performanta atinsa de echipa de operare a ELI-NP și a furnizorului sistemului laser de mare putere, Thales, de a livra pulsuri laser la cerere pentru utilizatorii centrului de cercetare de la Măgurele”.

Evenimentul științific în premieră s-a derulat în prezența acad. Nicolae Victor Zamfir, managerul proiectului ELI-NP, directorul general al Institutului Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară-Horia Hulubei (INCDFIN-HH) și a beneficiat de participarea prof. univ. dr. ing. Dragoș Mihael Ciuparu, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării. (foto ELI-NP)

ELI-NP este definit drept „cea mai avansată infrastructură în domeniul laserelor de mare putere și a fasciculelor gamma, cu parametri unici”, implementat de Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară-Horia Hulubei (INCDFIN-HH), institut aflat în coordonarea Ministerului Educației și Cercetării.