Ziua Economiștilor și Ziua Profesorului de Economie, celebrate la ASE

0

Asociaţia Generală a Economiştilor din România (AGER), Asociaţia Facultăţilor de Economie din România (AFER) şi Societatea Română de Statistică (SRS) au sărbătorit Ziua Economiștilor și Ziua Profesorului de Economie – 23 noiembrie – printr-o diversitate de manifestări cu caracter ştiinţific, evocator, cultural şi de recunoaştere a excelenţei academice. La reuniunea festivă găzduită de Aula Magna a Academiei de Studii Economice din Bucureşti, prof. univ. dr. Nicolae Istudor, rectorul ASE, s-a adresat comunităţii economiştilor:

Dragi colegi membri ai AFER, AGER și SRS,

Stimați invitați,

Dragi colegi și studenți,

Vă adresez din partea comunității noastre academice un călduros bun venit sub această unică cupolă a Aulei Magna!

Astăzi serbăm împreună, membrii AFER, AGER și SRS, Ziua Economiștilor și Ziua Profesorului de Economie cu cele mai puternice sentimente de respect față de înaintași noştri. Este de datoria noastră să ducem mai departe proiectele lor de modernizare a școlii economice superioare din România şi cele de modernizare a României. Gândurile noastre stăruitoare privesc binele țării, iar pentru aceasta ne dedicăm pregătirii tinerelor generații de specialiști și buni cetățeni ai patriei. În numele organizațiilor noastre, inițiatoare ale acestei reuniuni, felicit pe toți cei care au ales să fie cu fapta și gândirea în slujba economiei și a învățământului economic românesc. Felicit studenții care au ales să se inițieze în tainele economiei pe băncile universităților noastre și absolvenți care aleg să rămână în țară să participe la dezoltarea economiei noastre naționale. Sunt bucuros să salut prezența aici a reprezentanților cadrelor didactice din liceele economice din București, ASE are parteneriate strategice ele. Îi asigur de întreaga noastră disponibilitate pentru a consolida și dezvolta parteneriatele actuale țintind o bună pregătire a elevilor care vin în facultățile cu profil economic.

Onorată asistență,

Mărturisesc că este un prilej de satisfacție a mea ca președinte al AFER – şi sunt sigur că mi se alătură colegii din prezidiu – să constat faptul că avem un corp profesoral de înaltă ținută intelectuală. Practic, în puțini ani, performanțele în educație și cercetare ne-au propulsat universitățile noastre pe locuri onorabile în clasamentele internaționale. Fără să fi avut posibilitatea accesului dintotdeauna la instrumente de vizibilizare a realizărilor noastre, cum au avut alte domenii de învățământ, învățământul economic a recuperat decalajele existente pentru indicatorii scientometrici sau pe cei privind internaționalizarea universităților noastre. Efortul este cu atât mai remarcabil cu cât cursa a început cel mult cu un deceniu și jumătate în urmă, iar finanțarea universităților românești este cu mult sub cea a universităților cu care concurăm. Mediul academic românesc a ieșit din izolare, pare să fi depășit o criză creată artificial de compromitere a învătământului superior și trebuie  consolidat în continuare pentru a dovedi că avem o școală universitară foarte bună. Subliniez faptul că suntem acceptați fără rezerve de partenerii externi, chiar suntem în situația deosebit de confortabilă de a fi căutați pentru proiecte comune – un exemplu recent este vizita din Egipt. Putem spune cu deplină îndreptățire că suntem în situația de a readuce învățământul economic unde îl duseseră generațiile care acum 106 ani au ctitorit ASE și la care visaseră ascultătorii primei prelegeri de economie politică în limba română rostită de Ion Ghica la 23 noiembrie 1843. Este, fără îndoială, o împlinire de către noi, cei de azi, a unei datorii civice care ne vine de peste veacuri. Este cea mai onorantă contribuție care dă cu adevărat strălucire Zilei Economiștilor și a Profesorului de Economie.

Dragi prieteni,

Constat cu satisfacție că în facultățile noastre s-a înfiripat tot mai mult spiritul racordării la modernitate. Apreciez și felicit cadrele didactice dispuse să-și asume responsabilități pentru a asigura conținut adecvat procesului de învățământ, de a îndrepta pregătirea studenților spre activitățile care au tendințe de durată, ca și de ai sfătui să fie atenți la schimbarea rapidă și radicală a fondului de cunoștințe. Sunt semnale sesizate de analiști din domeniu care arată o tendință de creștere a ponderi metodelor de pregătire pragmatică a studenților noștri. Trebuie spus că aceste evoluții vin și din experiența căpătată de cadrele noastre didactice prin participarea la mobilitățile internaționale, ca și a participării studenților la programe europene în cadrul parteneriatelor  cu universități din alte țări. Fără îndoială că se simte o presiune și dintr-o situație specifică a învățământului nostru reprezentată de faptul că mare parte dintre studenți lucrează, sunt angajați în diverse organizații. Provocarea reală pentru profesori și studenți deopotrivă este să se găsească, pe mai departe, măsura dintre obligațiile de studiu și cele ale diverselor locuri de muncă ale studenților. Interesul comunității noastre academice este ca fiecare membru al ei, cadru didactic și student, să aibă cel mai mare grad de satisfacție față de mersul pregătirii noastre, ținând cont de funcția noastră de bază (student sau cadru didactic) – să nu mă înțelegeți greșit – de exemplu, doctorat  şi cadrele didactice care au funcții în afara universităţii. Le mulțumesc tuturor acelora care au disponibilitate pentru a găsi soluțiile cele mai adecvate prin care studenții reușesc să facă față provocărilor din viața studențească. Se știe că buna relaționare între membrii oricărei comunități este o probă de maturitate a unei instituții și cheia evitării crizelor de orice fel.

Doamnelor și domnilor,

Trebuie să subliniez că marea comunitate a economiștilor, reprezentată aici de AFER, AGER și SRS, trăiește intens profesional vremurile de azi. Nu poate fi decât o formă de împlinire pentru noi să constatăm că economiștii – absolvenții facultăților noastre – sunt o parte dinamică în gândirea și acțiunea întregii societăți. O apreciere aparte merită economiștii care au reușit să se afirme ca antreprenori, dar și  ca manageri în firme de top național, regional sau în firmele multinaționale. Salut cu acest prilej apropierea pe care o arată reprezentanții mediului de afaceri din țara noastră, prin participarea efectivă la o serie de acțiuni promovate împreună cu universitățile noastre, ca dovadă de responsabilitate socială. Nu este un favor, noi le asigurăm absolvenți bine pregătiți, ei au constientizat că trebuie să sprijine procesul educațional, inclusiv prin investiții. Vedem în relația noastră cu mediul de afaceri o sursă de valoare pentru creșterea competitivității serviciilor noastre educative. Desigur, sunt și multe lucruri care așteaptă să primească formă și conținut și să ridice la alte cote relația universităților cu mediul antreprenorial, dar și cu instituțiile statului – analize și sinteze, soluții la probleme. Mă gândesc la înființarea de platforme comune de inovare antreprenorială, de cercetare aplicată, de ce nu, chiar de producție. Dacă vrem să realizăm dezvoltarea economică pe care ne-o dorim, aceasta trebuie să vină din valorificarea experiențelor comune, la care să adăugăm interesul strategic pentru fondul național de expertiză economică. Universitățile sunt deschise tot mai mult spre susținerea tendințelor de structurare a gândirii și acțiunii în țară prin care să generăm forțele cu contribuție proprie în lanțurile de producție din economia globală.  Economia viitorului este cea a implicării directe a fiecărei țări în creșterea contribuției la producerea valorii adăugate prin utilizarea eficientă a resurselor societății, inclusiv de cunoaștere și voința de a reuși. Văd aici un front comun al facultăților economice cu facultățile din celelalte domenii de învățământ, în primul rând cu facultățile tehnice. Sunt absolut convins că împreună, facultățile, în particular, și universitățile, în general, pot să dea un impuls real căii spre dezvoltare, pentru profilarea puternică a locului economiei României în economia globală.

Dragi profesori,

Meseria noastră are acoperire în cel mai de preț aur al omenirii: aurul cenușiu. Rodul muncii noastre de zi cu zi este aurul cenușiu al tinerelor generații de economiști fără de care nu ar avea utilitate nici-un fel de aur. Universitățile – ca și liceele – sunt nucleul generator al izbânzilor pe care generații și generații și-au fixat identitatea lor în istorie. Începând cu cel de-al doilea deceniu al secolului XXI deschiderile lumii sunt provocatoare mai mult decât oricând. Depinde de cum producem aurul cenușiu, cel mai curat, pentru a avea instrumentele prin care să obținem posibilitatea de a alege calea câștigătoare. Absolvenții noștri, deodată cu noi, dascălii lor, au de înfruntat riscuri traduse în escaladarea tensiunilor pe planetă, de a rupe chingile subdezvoltării, de a pregăti ce-l mai propice climat global pentru conviețuire. Mereu am spus că este extraordinar să fii expert pregătit în universitate, dar este în egală măsură – iar azi poate înainte de toate – să fii și om al cetății, implicat în mersul lucrurile în societate. Mă emoționează când constat că studenții noștri caută să se implice în viața cetății, că vor să devină voce publică, că vor să mizeze pe climatul social favorabil afirmării meritelor personale, pe dialogul argumentat și implicarea concretă în rezolvarea problemelor de interes general. Această stare de fapt ne dă optimism tuturor că suntem aproape de a avea resursele raționale, dar și emoționale, de a renunța la abandonul de țară și că tinerii noastri vor opta să-și construiască carierele în România. Cred că optimismul nostru are un temei solid în tradiția sentimentelor intergeneraționale, reprezentate de cinstirea pe care românul a arătat-o dintotdeauna părinților și străbunilor, ca și vibranta iubire față de copii acestei țări.

Dragi colegi,

Vreau ca în final să ne urăm un sfârșit de an plin de satisfacții și împliniri academice, să pregătim cu responsabilitate și, aș zice, cu înțelepciune, noul început pentru managementul performant și transparent al departamentelor, facultăților și universităților. Să vă dea Bunul Dumnezeu sănătate, noroc și bucurii, dumneavoastră și tuturor celor dragi.

La mulți ani!

Consorțiului Universitaria, reunit la Universitatea de Vest din Timișoara

0

Consorțiul „Universitaria”, format din Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea de Vest din Timișoara, Academia de Studii Economice din București, s-a reunit la Universitatea de Vest din Timișoara. În urma lucrărilor în plen şi în paneluri, a fost adoptată rezoluţia sesiunii, desfăşurate la 10 ani de la înființarea consorţiului, moment în care universităţile componente se declară deplin îndreptățire să-şi asume atât rezultatele de mare relevanță obținute, cât și neîmplinirile în atingerea principalelor obiective. Prin actual rezoluţie, Consorțiul „Universitaria” propune o serie de măsuri concrete în beneficiul învăţământului superior românesc:

“1. Solicităm să fim parteneri de dialog în elaborarea politicilor publice și a strategiilor naționale în învățământul superior și cercetare. Ne oferim să punem la dispoziția autorităților publice expertiza universităților noastre pentru deciziile legate de educație și cercetare. Ne exprimăm preocuparea în privința indicatorilor propuși în metodologia de clasificare a universităților și ierarhizare a programelor de studii și solicităm alinierea cu bunele practici internaționale privind evaluarea universitară.

2. Milităm pentru creșterea finanțării astfel încât să acopere necesitățile universităților în deceniul 2020-2030. Pentru realizarea obiectivelor învățământului românesc este necesară alocarea a 1% din PIB pentru cercetare și 6% pentru educație. Propunem alocarea de resurse pentru cercetarea universitară, printr-un mecanism de tip finanțare instituțională de bază. Solicităm transparență în toate procedurile de finanțare, în special în privința datelor raportate pentru finanțarea suplimentară.

3. Ne angajăm la eforturi comune în cadrul Consorțiului pentru digitalizarea proceselor din universitățile noastre, în aspecte legate de educație, cercetare și administrație.

4. Solicităm Ministerului Educației și Cercetării și Ministerului Muncii modernizarea Registrului Național al Calificărilor din Învățământul Superior, în urma consultărilor cu universitățile Consorțiului.

5. Consorțiul „Universitaria” își afirmă preocuparea pentru formarea inițială și continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. Consorțiul va propune Ministerului Educației și Cercetării și tuturor actorilor interesați o viziune asupra formării cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, rezultată în urma dezbaterilor dintre specialiștii în științele educației din cele cinci universități membre, pe temele: masteratul didactic, dubla specializare (elaborarea metodologiei de implementare a OUG 96/2016 privind organizarea dublelor specializări), statutul Departamentelor pentru Pregătirea Personalului Didactic din universități. Universitățile membre ale Consorțiului „Universitaria” se arată îngrijorate față de comasarea Institutului de Științe ale Educației cu Centrul Național de Evaluare și Examinare, măsură care duce la dispariția singurului institut național de cercetare în domeniul educației, și solicită Ministerului Educației asigurarea unui cadru instituțional în măsura să nu pună în pericol statutul de instituție de cercetare autonomă pentru entitatea mai sus menționată.

6. Ne asumăm eforturi comune de promovare în străinătate a programelor de studii și a oportunităților de cercetare din universitățile noastre. Solicităm întărirea și extinderea autonomiei universitare în procesul de recrutare, admitere și înmatriculare a studenților internaționali.

7. Ne angajăm să dezvoltăm relația cu mediul de afaceri pentru a beneficia de expertiza și opiniile specialiștilor în elaborarea ofertei educaționale pentru studenții noștri, în acord cu cerințele pieței muncii și dezvoltarea culturii antreprenoriale. Solicităm revizuirea Ordinului de Ministru nr. 4 750 din 2019 în vederea alinierii la Legea Educației Naționale nr. 1 din 2011, cu modificările și completările ulterioare, pentru asigurarea accesului la programe de studii post-universitare a tuturor absolvenților de licență, indiferent de domeniul absolvit.

8. Având în vedere proiectul european destinat rețelelor de universități europene, proiect în măsură să modeleze Aria Europeană a Educației, considerăm necesară modernizarea cadrului legal și normativ, precum și încurajarea și sprijinirea universităților românești, în vederea participării în consorții internaționale și a derulării de programe de studii de tip ”joint”/ ”double degree”.

9. Solicităm urgentarea elaborării metodologiei de evaluare a școlilor doctorale în vederea corelării cu bunele practici în domeniu, asigurarea cadrului legislativ adecvat și inițierea procesului de evaluare a studiilor doctorale; în condițiile în care aceste lucruri nu se pot realiza până la sfârșitul anului, solicităm prorogarea acestui termen.

Ne asumăm alinierea practicilor și priorităților noastre cu Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale Agendei 2030, adoptată prin Rezoluția Adunării Generale a ONU A/RES/70/1, în cadrul Summit-ului ONU pentru Dezvoltare Durabilă din septembrie 2015. Vom continua demersurile pentru a face din universitățile un reper pentru o societate incluzivă”.

Rezoluţia este semnată de rectorii prof. univ. dr. Tudorel Toader – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, acad. prof. univ. dr. Ioan-Aurel Pop – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Mircea Dumitru – Universitatea din București, prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea – Universitatea de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Nicolae Istudor – Academia de Studii Economice din București.

Președinția consorțiului a fost preluată de rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Pirtea.

Junior Achievement România, premii internaţionale pentru educație antreprenorială și financiară

0

Organizaţia Junior Achievement România a primit o nouă recunoaştere internaţională prin premiile obţinute la Global Leadership Conference de la Berlin, care a reunit participanți din 74 de țări care implementează programe moderne de educație antreprenorială și financiară. Premiile obţinute de echipa României (foto) sunt:

• Activator Award – pentru utilizarea cu succes a platformei globale LMS de către profesorii și elevii români

• Model Organization Award – pentru rezultatele și modelele de bune practici oferite de Junior Achievement în România

• Lifetime Achievement Award – Ștefania Popp, directorul Junior Achievement România, pentru întreaga activitate.

Programele derulate de Junior Achievement România pentru educație antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională, sănătate şi viaţă activă, dezvoltarea abilităţilor pentru viaţă sunt urmate de peste 200.000 de elevi și 4.100 profesori din 1.700 de şcoli publice prin

parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, cu susţinerea financiară a comunităţii de afaceri din România.

Memorandum între camerele de comerţ şi industrie Bucureşti şi Ruse

0

Camera de Comerţ si Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB), prin preşedintele dr. ing. Costică T. Mustaţă şi Camera de Comerţ si Industrie Ruse, prin preşedintele Margarit Vutov, au semnat un memorandum de înţelegere privind „colaborarea în vederea dezvoltării pieţei regionale, ţinând seama de complementarităţile economiilor României şi Bulgariei, implicarea în accesarea fondurilor disponibile prin Strategia Uniunii Europene pentru regiunea Dunării şi valorificarea oportunităţilor de afaceri oferite de cele două pieţe”. La întrevederea care s-a desfăşurat cu acest prilej, au participat preşedinţii celor două organizaţii, împreună cu prof. univ. dr. ing. Sorin Dimitriu, secretar general al CCIB, prof. dr. ing. Ion Hohan, preşedintele Secţiunii Servicii a CCIB şi vicepreşedinte al CCIB, Pavel Pughin, preşedintele Secţiunii Industrie a CCIB şi vicepreşedinte al CCIB, precum şi Milan Dobrev, director executiv al CCI Ruse.

După cum informează Camera bucureşteană, „potrivit preşedintelui CCIB, organizarea în regim de reciprocitate, în România şi în Bulgaria, a Zilei Oportunităţilor de Afaceri, a unor expoziţii de produse (alimentare, textile, mecanică fină etc.) şi a unor forumuri de afaceri oferă celor două comunităţi de afaceri posibilitatea de a relaţiona, a identifica şi a dezvolta proiecte comune şi contribuie la punerea în valoare a potenţialului economic al celor două ţări, dar şi a oportunităţilor oferite de regiunea dunăreană. Membre fondatoare ale recent înființatei Federații a Camerelor de Comerț Dunărene, cele două Camere, situate la doar 70 km distanță, își propun să colaboreze în identificarea de proiecte care să prezinte interes pentru comunitățile de afaceri din București și din regiunea Ruse, inclusiv prin atragerea de fonduri europene. În contextul în care ambele Camere au domenii de activitate şi direcţii generale de politică regională similare, în opinia conducerii CCI Ruse extinderea cooperării la nivel cameral va permite acordarea unui sprijin constant companiilor din cele două ţări pentru a dezvolta relaţii pe termen lung, în beneficiul ambelor părţi, şi pe cale de consecinţă, la creşterea schimburilor comerciale bilaterale. În ceea ce priveşte principalele domenii de colaborare, conducerile celor două Camere au apreciat că există oportunităţi semnificative în: industrie (industria constructoare de maşini, îngrăşăminte chimice, automotive), turism, tehnologia informaţiei, energie şi în sectorul bancar. Datorită semnării acestui document, companiile româneşti vor beneficia de asistenţă şi consultanţă specializate pentru identificarea de potenţiali parteneri din Bulgaria. De asemenea, comunitatea de afaceri bucureşteană va fi informată, prin intermediul CCIB, asupra oportunităţilor oferite de piaţa bulgară in domeniul importului, exportului şi cooperarii în diverse sectoare”.

CCIB reaminteşte că „Bulgaria este un partener economic şi comecial important al României. În primele 7 luni ale anului 2019, valoarea schimburilor bilaterale a fost de 2,78 mld. euro, în creștere cu 8,2% față de aceeași perioadă a anului trecut. Exporturile au fost de 1,34 mld. euro (în creștere cu 5,3% faţă de primele 7 luni ale aului 2018), în timp ce importurile s-au cifrat la 1,43 mld. euro (în creștere cu 11% comparativ cu perioada similară a anului trecut)”.

Doar 8% din români sunt mulţumiţi cu locul de muncă

0

Românii vor să-şi schimbe jobul până la finalul anului, arată un studiu realizat de o platformă de recrutare online, în condiţiile în care cinci din zece au aplicat pentru un nou loc de muncă numai în ultima lună, scrie Adevărul.ro

 „50% dintre cei care au participat la cel mai recent survey derulat de eJobs România au declarat că au aplicat la cel puţin un job în ultima lună, cu intenţia de a-şi schimba locul de muncă până la finalul anului.    De altfel, anul acesta a fost unul intens în ceea ce priveşte intenţiile de angajare ale românilor – 85% din respondenţi au aplicat cel puţin o dată de la începutul anului.   Doar 8,4% dintre respondenţi sunt suficient de mulţumiţi de joburile lor actuale, motiv pentru care ultima oară când au aplicat a fost în urmă cu mai bine de doi ani”, arată studiul eJobs.

De asemenea, 52% dintre respondenţi îşi doresc să aibă cel puţin o întâlnire şi cu cel care ar urma să le fie manager direct.   Feed-back-ul de după interviu, răspunsurile pe care le primesc de la recrutor, dar şi felul în care arată compania sunt alte elemente de care ţin cont candidaţii şi care pot face diferenţa dintre o ofertă acceptată şi una refuzată

 Potrivit studiului, etapa recrutării nu este singurul hop pe care trebuie să-l depăşească recrutorii. La fel de delicată este şi prima lună petrecută de noii angajaţi în companie, respectiv onboarding-ul, aşa cum este cunoscut în industrie.

FAN Courier preia compania SLS Cargo

0

FAN Courier, cel mai mare jucător pe piaţa locală de curierat, a anunţat vineri că îşi consolidează poziţia pe segmentul transporturi integrate şi logistică prin achiziţia companiei SLS Cargo, fondată în anul 2014 de omul de afaceri Mihai Stoica.

Tranzacţia a fost perfectată de acţionarii celor două companii la începutul lunii noiembrie şi se află, în prezent, în procedură de avizare la Consiliul Concurenţei, potrivit News.ro

De asemenea, compania SLS Caro va opera în continuare sub brand propriu. Cu o echipă de 120 de angajaţi, şapte birouri operaţionale în România şi două în afara ţării, SLS Cargo a încheiat exerciţiul financiar din 2018 cu o cifră de afaceri de 12 milioane de euro.

”Este un parteneriat câştigător pentru ambele părţi implicate şi nu o achiziţie propriu zisă. Experienţa în piaţa de freight forwarding pe care o are partenerul nostru se suprapune obiectivelor FAN Courier de a dezvolta, la standardele de calitate asumate, gama de servicii oferită clienţilor noştri. Vrem să le oferim partenerilor pentru care prestăm servicii o experienţă mai bună pe toate liniile de business, nu doar pe cea a serviciilor de curierat”, a declarat Adrian Mihai, managing partner FAN Courier.

FAN Courier este o companie cu capital integral românesc, fondată în 1998 de Adrian Mihai, Neculai Mihai şi Felix Pătrăşcanu. FAN Courier a devenit în 2006 liderul pieţei româneşti de curierat, poziţie consolidată constant datorită investiţiilor şi serviciilor cu valoare adăugată noi, introduse permanent.

Primăria Capitalei cumpără beton în valoare de 6,2 milioane euro

0

 Compania municipală Trustul de Clădiri Metropolitane București a lansat o licitație prin care vrea să cumpere beton în valoare de până la 29,74 milioane lei (6,22 milioane euro), fără TVA, potrivit unui anunț publicat pe platforma SICAP.

Obiectul contractului îl reprezintă achiziția betonului de ciment gata de turnare, inclusiv asigurarea transportului la locul unde se află obiectivele de investiții, precum și serviciile de pompare, confor, Profit.ro.

Durata contractului este estimată la 24 luni, iar tipul procedurii este licitație deschisă. Termen limita pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 8 ianuarie 2020. Compania municipală Trustul de Clădiri Metropolitane București a apărut în cadrul holding-ului de societăți comerciale înființate de Consiliul General al Muncipiului București, la propunerea Primarului General, Gabriela Firea. Consiliul General al Municipiului București a decis, la finalul lunii august, să reînființeze cele 20 de companii municipale aflate în subordinea Primăriei Capitalei, desființate prin decizii definitive ale instanței.

Forumul România Eficientă: Ne petrecem 90% din timp în clădiri, cu impact asupra sănătății. Nu mai avem luxul să amânăm măsurile legate de eficiență energetică în România

0

 Eficiența energetică a devenit o prioritate la nivel global, dar și în politicile Comisiei Europene, pe care România are obligația să le implementeze. Măsurile concrete de eficiență energetică nu mai pot fi amânate la nivel național, mai ales în clădiri, unde ne petrecem 90% din timp. Creșterea performanței energetice a acestora va conduce nu doar la reducerea facturilor, ci și la îmbunătățirea sănătății și productivității muncii, datorită unei calități mai bune a aerului interior, au susținut experții prezenți la Forumul România Eficientă, organizat de Energy Policy Group.

Unii dintre cei mai cunoscuți specialiști la nivel național și european au dezbătut în cadrul Forumului România Eficientă, organizat ieri în București, beneficiile, dar și dificultățile în implementarea măsurilor de creștere a eficienței energetice, precum gradul redus de informare al populației, dar și problemele clarității legislative și capacității instituționale a autorităților.

„Este momentul să punem vorbele în acord cu faptele la noi în țară, pentru că nu cred că mai avem luxul să menținem la un nivel declarativ proiectele și intențiile noastre legate de eficiență energetică. Este timpul să punem la punct instrumente și programe concrete prin care să finanțăm eficiența energetică în România”, a declarat Radu Dudău, director al Energy Policy Group, think-tank specializat în domeniul energiei și coordonator al proiectului România Eficientă.

Curs pentru formarea de manageri energetici

În cele cinci luni de la demararea proiectului România Eficientă, au fost organizate cursuri de formare pe tema managementului energetic pentru funcționari ai administrației publice locale, cu lectori reputați, pentru clarificarea oportunităților și a instrumentelor disponibile. De asemenea, au avut loc acțiuni de informare și educare publică, dar și realizarea unui amplu sondaj cantitativ al opiniei publice pe tema eficienței energetice. În parteneriat cu UPB și ANRE, va fi organizat un curs pentru formarea de manageri energetici, al căror rol este esențial pentru proiectarea și implementarea măsurilor de eficientizare la nivel local.

Beneficiile eficienței energetice se reflectă nu doar în scăderea facturilor, ci și în creșterea confortului și într-un impact mai mic asupra mediului și al consumului de resurse energetice.

 „Cred că eficiența energetică este foarte importantă, pentru că energia reprezintă fundamentul vieții noastre. Nu putem trăi fără căldură, electricitate, mobilitate. Energia consumată are însă și un impact asupra mediului, deci trebuie să o utilizăm eficient. După cum vedem, generațiile tinere au așteptări foarte exigente de la noi”, a declarat, la rândul său, Christina Verchere, CEO OMV Petrom, sponsorul proiectului România Eficientă.

În Europa, peste 65 de milioane elevi și aproape 4,5 milioane profesori petrec între 170 și 190 de zile anual la școală și aproximativ 70% din acest timp este petrecut în interiorul clasei.

„Asigurarea unui climat interior bun în școli este esențial pentru a proteja procesul educațional al copiilor și sănătatea lor. Calitatea aerului ar putea stimula performanța elevului cu până la 15%, cu un efect pozitiv asupra vitezei de lucru, nivelului de atenție și concentrare”, a susținut Mihai Moia, Director Executiv al Asociației pentru Promovarea Eficienței Energetice în Clădiri (ROENEF), unul dintre partenerii implicați în proiectul România Eficientă.

La nivel european, unul din trei copii trăiește în clădiri nesănătoase, ceea ce îi expune la risc ridicat de a se confrunta cu probleme de sănătate nedorite, precum astmul, a mai spus reprezentantul ROENEF, citând datele unui studiu efectuat în domeniu – Healthy Homes Barometer 2019.

Productivitatea muncii crește cu 12% într-o clădire de birouri renovată

De asemenea, 90 milioane de studenți își petrec zilele în clădiri de învățământ, iar 80 de milioane de muncitori petrec câte 8 ore în fiecare zi la birou, a arătat Mariangiola Fabbri, director de Cercetare în cadrul Institutului European pentru Performanța Clădirilor (BPIE), unul dintre cele mai importante think-tank-uri la nivel european în domeniu.

„Studiile arată că o calitate slabă a aerului interior poate afecta semnificativ sănătatea ocupanților, prezența, concentrarea, ori performanța de muncă sau învățare. Ele mai indică o creștere de 12% a productivității într-o clădire de birouri renovată”, a declarat reprezentanta BPIE, în cadrul Forumului România Eficientă.

Astfel, politicile de sănătate și de energie ar trebui coordonate, iar în sistemele de colectare a datelor privind eficiența energetică ar trebui incluși indicatori privind sănătatea clădirilor.

Despre România Eficientă

România Eficientă este un proiect privat, de interes public național, derulat de Energy Policy Group (EPG) în parteneriat cu OMV Petrom, companie care contribuie financiar cu o sponsorizare a programului în valoare de 4 milioane de euro până în 2022. Proiectul a demarat în vara anului 2019 și constă în derularea unui program național multianual de eficiență energetică, cel puțin până în 2022. România Eficientă își propune să susțină atingerea țintelor de eficiență energetică ale României asumate la nivel european în privința reducerii emisiilor de carbon și a creșterii eficienței energetice, atât prin campanii de informare și educare, cât și prin realizarea de proiecte concrete de renovare profundă a unor clădiri publice, în diferite regiuni ale țării.

Partenerii principali ai EPG în proiectul România Eficientă  sunt Universitatea Politehnica București (UPB), ANRE și Organismul Național pentru Standardizare (ASRO). Mai multe detalii găsiți pe site-ul romania-eficienta.ro.

LEADER TEAM BROKER A CREAT UN PROGRAM DE EMPLOYEE BENEFITS AUDIT CARE FAVORIZEAZĂ RETENȚIA ANGAJAȚILOR

0

BUCUREȘTI, 19 noiembrie 2019 – Leader Team Broker, jucător cheie pe piața asigurărilor din România, a creat un serviciu menit să îmbunătățească gradul de retenție al angajaților în industrii cheie.

Printr-un nivel ridicat de personalizare a beneficiilor, pentru a le face relevante pentru angajați, și printr-o matrice de eficientizare a costurilor pentru companii, programul lansat de Leader Team poate ridica rata de retenție cu 20% -25%, și poate salva pentru companie până la 40% din bugetul investit în pachetul salarial.

Este prima dată când un broker de asigurări inițiază un astfel de program și implică jucători cheie din consultanță în resurse umane, consultanță legală și de GDPR, pentru a crea un program unic, menit să eficientizeze bugetele companiilor și să le ajute să acordeze beneficiile la nevoile reale ale angajaților.

“Acest program de audit al beneficiilor este unul necesar, întrucât implică o examinare în profunzime a beneficiilor pe care le oferă departamentul de resurse umane. Prin acest instrument, auditorul poate recomanda echipei de management a companiei soluții pentru îmbunătăţirea eficienţei programelor existente.  Auditul are o abordare 360 de grade întrucât în astfel de proiecte noi implicăm avocați, specialiști pe domeniul HR, specialiști pe GDPR și pe domeniul fiscal. Pe lângă reducerea costurilor, un astfel de audit reduce riscurile la care este expusa compania” declară Alexandra Durbacă, Director Exectiv Leader Team Broker.

Așa cum se arată în studii recente, după relația cu superiorii, pachetul salarial este a două cauză pentru care oamenii părăsesc un loc de muncă, decizia fiind influențată de viziunea subiectivă asupra raportului dintre munca depusă și recompensa primită.

“În primul rând, în cadrul auditului vom dori să îi ascultăm pe angajați. În acest sens vrem să înțelegem ce își doresc aceștia, care este motivul pentru care au ales să lucreze alături de acea companie. În al doilea rând, vrem să aflăm ce îi motivează, care este mediul din care provin, cum îi putem asista mai bine pentru a înțelege organizația și, mai ales, care este rolul lor”, a declarat Bogdan Oprea, Managing Partner Aventurine România.

Există 2 clase mari de beneficii, cele high risk, beneficii care acoperă și un risc la care este expusă compania (programe de training, asigurare de sănătate) și beneficii low risk,  beneficii menite să motiveze angajații (cadouri, healthy bar- fructe proaspete, abonament la sală etc.).

“Noul context fiscal și de GDPR pune presiuni serioase pe tipul de beneficii care le pot fi acordate oamenilor, cu riscuri cât mai mici pentru companie și angajați. Acum implementarea unui beneficiu nou trebuie să fie analizat și împreună cu un specialist GDPR și cu un consultant fiscal”, explică Alexandra Durbacă, Director Exectiv Leader Team Broker.

Programul de audit de beneficii li se adresează companiilor cu peste 30 de angajați, până la câteva mii, focusul fiind pe industriile cele mai afectate, IT&C, aviație, BPO, dar și banking sau FMCG. Programul include 3 etape, culegerea informațiilor privind programul de beneficii existent, realizarea raportului de audit și prezentarea către management a rezultatelor și propunerea de soluții.

Programul a fost lansat în cadrul evenimentului Strategii pentru Retenția Angajaților și Beneficii Extrasalariale, care a avut loc pe data de 18 noiembrie și care face parte din seria de conferințe organizate de Leader Team Broker pentru specialiștii din resurse umane.

***

DESPRE LEADER TEAM BROKER DE ASIGURARE

Leader Team Broker de asigurare a creat în România prima poliță de cyber security care acoperă și amenzile GDPR și oferă local produsele internaționale de sănătate ale Axa Global Healthcare.

Fondată în anul 2007 de antreprenorul Răzvan Rusu, Leader Team Broker este o companie românească cu o echipă formată din 40 de angajați și parteneri, și are birouri în București, Brașov, Deva, Oradea, Satu Mare, Bacău. Leader Team este recunoscută ca una dintre cele mai inovatoare companii de brokeraj de asigurări din România, cu produse unice de cyber security, produse pentru aviație, industria navală, energie, sănătate și proiecte speciale cum sunt UEFA Champions League România (2012), White Sensation România (2012), The Human Body (2013). În anul 2017 compania a primit premiul ‘Cel mai creativ Broker de asigurare din România’, oferit de Media XPrimm, iar în anul 2019 a primit premiul pentru Inovație și Digitalizare, fiind singura companie de brokeraj din România care a folosit tehnologia RPA pentru operațiunile financiare repetitive. La finalul anului 2018, Leader Team Broker a raportat prime subscrise în valoare de 5 milioane de euro. 

Directorul general al Muzeului Naţional de Istorie a României, distins cu Ordinul Naţional Francez

0

Directorul general al Muzeului Naţional de Istorie a României, dr. Ernest Oberländer-Târnoveanu, a primit Ordinul Naţional Francez pentru Arte și Litere, „Ordre des Arts et des Lettres”, în grad de Cavaler, pentru rolul foarte important „în realizarea Sezonului Franța-România, ca și pentru activitatea de protecție și punere în valoare a patrimoniului cultural al României”.

Distincția a fost acordată ambasadorul Franței în România, Michèle Ramis, în cadrul unei ceremonii care a avut loc la Ambasada Republicii Franceze în România (foto).