Undă verde: Investitorii 2Performant aprobă planul de expansiune globală a companiei

0

Planurile de dezvoltare ale 2Performant au intrat în linie dreaptă după ce investitorii și-au dat acordul, pe 22 aprilie, în Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor (AGEA), pentru toate cele 12 puncte supuse votului. Astfel, compania de tehnologie și lider în soluții inovatoare de e-commerce și marketing afiliat, va începe demersurile pentru extinderea pe piețe externe,  anticipând o creștere de 55% a cifrei de afaceri prin intermediul competiției internaționale de vânzări online, BusinessLeague.com.

Această platformă inovatoare va servi nu doar ca loc de desfășurare a competiției, ci și ca punct de intrare pentru noi jucători din întreaga lume. Țările în care se desfășoară deja campanii sunt Bulgaria, Cehia, Slovacia, Ungaria, Croația, Polonia și mai urmează demersuri în Marea Britanie și SUA.  

Invitați la Hotelul Marmorosch, cât și online, prin platforma eVote, cei 1366 de investitori 2Performant au avut ocazia să dezbată viitorul companiei și să își exprime opțiunile. Astfel, peste 60% dintre drepturile de vot au fost exercitate. Nu doar nivelul ridicat de interacțiune este de remarcat, ci și sprijinul proactiv oferit tinerilor antreprenori și profesioniști în digital marketing prin soluții financiare dedicate, unul dintre punctele discutate la AGEA. 

Dorin Boerescu, Președinte al Consiliului de Administrație și CEO al 2Performant, a declarat: „Ne propunem să devenim unul dintre următorii Unicorni made in Romania și am făcut deja primii pași în această direcție curajoasă. Le mulțumesc investitorilor noștri pentru implicare și pentru încrederea pe care au acordat-o planurilor noastre bazate, ca de obicei, pe experiență, cifre și pe un model de business validat. Serviciile 2Performant și produsul nostru unic, platforma Business League, targhetează noua generație de profesioniști din e-commerce cărora le oferă o experiență diferită de muncă și de educație profesională, adaptată nevoilor și dorințelor lor.” 

Echipa managerială își mai propune pentru anul în curs să crească numărul de click-uri generate prin platformă cu 45% și valoarea vânzărilor cu 52%, consolidându-și astfel poziția ca lider de piață în domeniul e-commerce.

Compania a cooptat, de asemenea, doi noi membri în Consiliul de Administrație: Matei Pavel și Vladimir Oane, care vor sprijini echipa de conducere în orientarea internațională a companiei.

„Am avut privilegiul de a fi alături de 2Performant încă de la începuturi, asistând la transformarea sa remarcabilă de la o idee inovatoare la liderul de piață care este astăzi. Și pentru ca ei nu stau locului și schimbă din nou jocul prin Business League, am spus «Da»provocării și mă alătur să contribui la extinderea internațională a companiei”, a spus  Vladimir Oane.

2Performant este un partener dedicat sprijinirii și încurajării noii generații de profesioniști digitali. Ca angajator, își propune să susțină lucrul remote, transparența și eliminarea birocrației în mediul de lucru, pentru a crea un mediu propice inovației și performanței. În calitate de lider în soluții inovatoare de e-commerce și marketing afiliat, recompensează excelența și construiește o comunitate în jurul valorilor sale, oferind modele de mentorship și integrând elemente de gamificare în produsele sale. 

Ana-Maria Nemțanu, numită în funcția de director de leasing al Hagag Development Europe 

0

Dezvoltatorul imobiliar Hagag Development anunță că Ana-Maria Nemțanu (foto), cu experiență de 17 ani în industria imobiliară locală, a fost numită în funcția de director de leasing.

Yithzak Hagag, cofondator și președinte al Consiliului de Administrație al Hagag Development Europe: „Ne bucurăm să îi urăm Anei Bun venit! în echipa noastră. Avem încredere că experiența și cunoștințele sale solide despre piața imobiliară locală, alături de atenția la detalii, abilitățile de negociere și capacitatea de a identifica oportunitățile de creștere pe un segment de piață atât de competitiv cum este cel comercial, vor conduce la dezvoltarea și consolidarea portofoliului nostru de chiriași.”

Compania subliniază că, „în calitate de director de leasing, Ana-Maria va coordona activitățile de închiriere pentru portofoliul comercial al companiei care cuprinde în prezent o suprafață totală închiriabilă de aproximativ 18.000 de metri pătrați de spații de birouri și spații comerciale, concentrându-se pe creșterea gradului de ocupare în cadrul proiectelor existente, atragerea de noi chiriași și gestionarea relațiilor cu clienții”.

Ana-Maria Nemțanu, Leasing Director al Hagag Development Europe: „Sunt încântată să mă alătur Hagag Development Europe și entuziasmată de oportunitatea de a construi, împreună cu echipa, un portofoliu de chiriași stabil și cuprinzător. Recunosc că segmentul comercial este, pentru mine, o provocare, cu precădere în această perioadă în care procesul decizional și perfectarea contractelor de închiriere au tendința de a tergiversa. Cu toate acestea, noi oferim proprietăţi premium, cu facilitați de clasă A și amplasament excelent în locații foarte bine conectate, și am încredere că poziționarea și calitatea proiectelor noastre, fie că vorbim despre spații de birouri, fie de retail, alături de serviciile pe care le oferim, sunt atributele care vor înclina balanța în favoarea Hagag, pe parcursul discuțiilor de închiriere.”

După cum arată Hagag Development, „activă pe piața imobiliară încă din anul 2007, Ana-Maria Nemțanu a coordonat, de-a lungul carierei sale, activitățile de vânzare, respectiv închiriere pentru multiple proiecte rezidențiale sau mixte din București și din țară, fiind implicată în întreg procesul de dezvoltare, de la etapele premergătoare achiziției terenului, la concept, planificare, proiectare, marketare și vânzare, și până la predarea unităților rezidențiale și/sau a spațiilor comerciale”.

Hagag Development Europe este cunoscut ca „un investitor și dezvoltator imobiliar specializat în proiecte rezidențiale și comerciale în România, listat la Bursa de Valori din Tel Aviv. Compania este implicată în achiziționarea, dezvoltarea, renovarea și administrarea a multiple clădiri sau terenuri situate în zonele centrale, semi-centrale sau în curs de dezvoltare ale Bucureștiului, fiind și primul dezvoltator de pe piața locală care a plasat și continuă să plaseze investiții semnificative în dezvoltarea segmentului de nișă al reînnoirii urbane prin reconversia clădirilor vechi, cu valoare istorică și prezență arhitecturală unică”.

Inaugurarea celei de a doua clădiri de birouri a Centrului de Inginerie Bosch din Cluj

0

Grupul Bosch a inaugurat, la 23 aprilie, a doua clădire de birouri construită în cadrul centrului de inginerie propriu de la Cluj, în urma unei investiții de aproximativ 21 de milioane de euro, pe o perioadă de trei ani. Bosch precizează că „investiția totală, începută în 2017, în cele două clădiri ale centrului din Cluj se ridică la peste 50 de milioane de euro”. La evenimentul inaugural au participat managementul local al companiei și reprezentanți ai autorităților și partenerilor locali. Referitor la noua construcție, Bosch subliniază: „Noua clădire, a cărei construcție a început în martie 2021, are o suprafață construită de aproximativ 10.000 de metri pătrați, împărțiți pe zece etaje și este conectată de sediul existent prin două pasarele.”

Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch SRL și reprezentantul Grupului Bosch în România

Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch SRL și reprezentantul Grupului Bosch în România: „În 2024, aniversăm, de asemenea, 30 de ani de prezență Bosch în România și ne bucurăm să marcăm acest moment și prin finalizarea unei investiții de o asemenea amploare, atât ca sumă alocată, cât și prin prisma utilității sale pentru Bosch și pentru industria din România, dar și prin modul exemplar de colaborare cu autoritățile locale. De 30 de ani, Bosch este un partener de încredere pentru societatea românească, iar această investiție de la Cluj subliniază angajamentul pe termen lung pe care Grupul Bosch îl are față de România.”

Tobias Matter, directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj

Tobias Matter, directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj: „Această nouă clădire modernă, pe care o inaugurăm astăzi și de care eu personal sunt foarte mândru, completează beneficiile pe care le oferim colegilor noștri. Aceste facilități moderne și condiții de muncă care inspiră îi ajută să inoveze, să colaboreze și, astfel, să dezvolte, chiar aici, în România, soluții de ultimă generație ce au impact asupra viitorulului industriei mobilității la nivel global. Prin consolidarea poziției Centrului de Inginerie din Cluj, experții noștri locali au o contribuție din ce în ce mai mare la procesul de transformare a companiei la nivel global. Fie că este vorba despre sisteme avansate pentru asistența șoferului, sisteme de direcție asistate electric, sisteme de propulsie tradiționale și electrice, sau diferite servicii pentru industria auto – la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj avem experiență vastă în dezvoltarea unor soluții software și hardware inovatoare. Proiectele tehnice complexe și contribuția directă la dezvoltarea produselor Bosch inovatoare, oportunitățile de dezvoltare profesională și personală, condițiile de muncă flexibile, birourile și laboratoarele moderne deja existente în Cluj-Napoca, Jucu, București și Sibiu, fac din Centrul de Inginerie Bosch unul dintre cei mai doriți angajatori în rândul inginerilor și specialiștilor IT în România.”

Totodată, prezentând noua clădire și dotările ei, Bosch accentuează:

Bosch pune accent pe condiții de muncă flexibile și pe spații care inspiră

Pe lângă birourile și sălile de ședințe moderne, având un design atractiv, noua clădire oferă diferite facilități, precum zone pentru testarea mașinilor, spațiu dedicat proiectelor de inovație, sală de conferință și zone de relaxare. De la parter până la ultimul etaj, design-ul clădirii combină elementele creative cu lumea dinamică a tehnologiei. Fiecare etaj are o temă creativă adaptată la specificul activităților tehnice, clădirea oferind, astfel, spațiul cel mai potrivit pentru a facilita procesele complexe specifice inovației și ingineriei avansate, integrând laboratoare tehnice moderne, spații de colaborare și de muncă în liniște și experiențe inedite prin intermediul realității virtuale. Facilități suplimentare, precum cantina și sala de sport, care au fost deschise în 2021, își aduc aportul la starea de bine și sănătatea angajaților. Toate aceste beneficii stimulează creșterea ratei de prezență la birou a angajaților Centrului de Inginerie din Cluj, îmbinând, astfel, într-un mod eficient, telemunca cu prezența fizică la sediul companiei.

Bosch, un partener al comunităților locale și al sistemului de educație

Bosch este o companie care acordă o atenție sporită sistemului educațional din România și parteneriatelor cu autoritățile locale. Centrul de Inginerie din Cluj a realizat de-a lungul anilor parteneriate strategice pe toate palierele, cu mediul academic, autorități locale și parteneri comerciali. Unele dintre cele mai semnificative proiecte pentru angajamentul Bosch față de sistemul educațional din România este cel cu universitățile locale. În acest moment, sunt disponibile pentru studenți trei programe de masterat și patru cursuri universitare pe care Bosch le-a dezvoltat în parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Universitatea „Babeș-Bolyai”, centrul din Cluj oferind anual peste 50 de burse pentru studenți. Mai mult, peste 200 de tinere talente beneficiază anual de mentorat și transfer de cunoștințe din partea experților Bosch în diverse programe personalizate din cadrul Centrului de Inginerie din Cluj.

Inginerie avansată la Centrul de Inginerie din Cluj
Centrul de Inginerie Bosch din Cluj joacă un rol esențial în transformarea sectorului mobilității, încă de la înființarea sa, în anul 2013. Prin expertiza amplă în ingineria software, hardware și mecanică și ingineria fiabilității, dar și în planificarea vânzărilor, centrul contribuie la dezvoltarea unor soluții inovatoare, bazate pe inteligența artificială, aplicate în domeniile conducerii automatizate, mobilității electrice și conectate. Datorită colaborării strânse cu alte locații de inginerie Bosch din Europa Centrală și de Est și cu fabrica Bosch din Cluj, Centrul de Inginerie Bosch din Cluj oferă soluții unice clienților din întrega lume, fiind un pilon important al rețelei globale de inginerie Bosch. Astfel, dezvoltarea activităților sale a condus în mod natural la extinderea în București și, din acest an, în Sibiu. Astăzi, Centrul de Inginerie Bosch din Cluj este un contributor important la gama de drepturi de proprietate intelectuală ale Bosch, cu peste 100 de invenții în fiecare an.

Foto: Bosch

FoodIntelForum Aqua Carpatica gata de start!

0

La FoodINTELForum, ne bucurăm să avem alături Aqua Carpatica, în cea mai prestigioasă poziție a evenimentului major din România și Europa de Sud-Est: un program de conferințe de business internaționale de prestigiu major.

Grupul Valvis Holding, din care face parte și Aqua Carpatica, gestionează business-uri cu cifre de afaceri declarate în 2022 de peste 860 de milioane de lei și preconizăm o creștere majoră a cifrei de afaceri în 2024.

Apa minerală Aqua Carpatica se exportă în 16 țări, printre care: Austria, Belgia, Cipru, Cehia, Franța, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Slovacia, Spania, Ungaria, Marea Britanie, SUA, etc. Este una dintre cele mai populare mărci de apă minerală din România, oferind o gamă largă de produse: apă plată, carbogazoasă, aromată.

Aqua Carpatica și celălalt partener din cadrul grupului Valvis, Domeniile Sâmburești, vor fi alături de sponsorii și partenerii: ComputerLand România, Profi, Smart Home Development, Eutron, Centrul General de Arhivare, Lactate de Ibanesti, Bergenbier, Wiren, Biriș Goran, Universitatea De Științe Agronomice Și Medicină Veterinară, Academia de Studii Economice, Academia de Științe Agricole și alți peste 200 de conducători de business și conducători ai autorităților centrale și locale între 24-26 aprilie.

Evenimente multiple de business sub cupola FoodIntelForum Aqua Carpatica, ediția a VII-A, 24-26 aprilie 2024

📢Sponsori: Smart Home Development (Sponsor Platinum), ComputerLand Romania (Sponsor Gold), Profi (Sponsor Silver), Eutron Invest Romania, Centrul General de Arhivare (Sustainability Sponsor), Mirdatod Ibăneşti, Lactate Torockoi (Sponsor Degustare)

📢Parteneri: Aqua Carpatica, Biris Goran SPARL, Academia De Stiinte Agricole SI Silvice „Gheorghe Ionescu-Sisesti”, Auchan, Universitatea De Stiinte Agronomice Si Medicina Veterinara Bucuresti, Wiren România, Unviersitatea Româno-Americană, Domeniile Sâmburești, Master Communications

📢 Parteneri media: Food Biz, Agrostandard News, Lumea Banilor, Revista Economistul, MONEY.ro, evz.ro, Infofinanciar Romania, Capital România #romaniafuncționează

📢 Expozanți: Lactate Bradet, Crama Basilescu, Grandma’s Delights – Produse Naturale, Crama Pietroasa, Thymos, Nea Ellada, DOLCE Freddo Romania, Bergenbier; Ferma Baciu, Reforma 9, Crama Metamorfosis, Houndbytes&VBR Labs, Lactate Torockoi, Dallmayr;

Mineritul de Bitcoin a înregistrat venituri record în ziua înjumătățirii recompenselor

0

Cea mai recentă înjumătățire (halving-ul) a recompenselor pentru “minarea” de bitcoin a avut loc săptămâna trecută și s-a desfășurat fără incidente. 

Înainte de înjumătățire, prețul bitcoin a coborât pentru scurt timp sub pragul de 60.000 de dolari, dar apoi și-a revenit și a ajuns să se tranzacționeze destul de stabil, în jurul nivelului de 65.000 de dolari, în timpul evenimentului de înjumătățire în sine. 

În prezent, bitcoin se tranzacționează la 66.100 de dolari, cu o volatilitate relativ mică pe întreaga piață cripto.

Deși evoluția prețului bitcoin a fost destul de liniștită după halving, veniturile zilnice din minerit au crescut vertiginos, depășind pentru prima dată 100 de milioane de dolari în ziua înjumătățirii. Utilizatorii care au dorit să facă parte din istoria bitcoin au plătit taxe semnificativ mai mari pentru ca tranzacțiile lor să fie înregistrate în blocul cu numărul 840.000. Mai multe despre această poveste mai jos.

EVOLUȚIILE DE SĂPTĂMÂNA ACEASTA

Datele privind inflația PCE din SUA se publică vineri

In plan macroeconomic, vineri vor fi publicate cele mai recente cifre privind consumul personal (PCE – Personal Consumption Expenditure) din SUA.

Prețurile cripto au fost destul de mute după actualizările recente ale inflației, însă o cifră surpriză, fie semnificativ mai mare sau mai mică decât cea prognozată, ar putea provoca o anumită volatilitate pe termen scurt.

ȘTIRI CARE NE-AU ATRAS ATENȚIA 

Veniturile din mineritul Bitcoin ating un vârf de 107 milioane de dolari în ziua înjumătățirii

Veniturile zilnice din mineritul Bitcoin au atins un maxim istoric de 107,7 milioane de dolari în ziua înjumătățirii recompenselor.

De asemenea, comisionul mediu de tranzacție în ziua înjumătățirii a ajuns la 127 de dolari, în condițiile în care, în mod normal, comisionul mediu ar trebui să fie cuprins între 2 și 10 dolari.

Blocul 840.000, care a declanșat cea de-a patra înjumătățire, a înregistrat un total de 37,626 de bitcoin (aproximativ 2,4 milioane de dolari) în comisioane de tranzacție numai pe acest bloc. Având în vedere că în blocul 840.000 au fost înregistrate 3050 de tranzacții, înseamnă că taxa medie de tranzacție pentru acest bloc a fost de 0,01234 bitcoin (aproximativ 800 de dolari).

Creșterea bruscă a comisioanelor de tranzacție în ziua înjumătățirii a coincis, de asemenea, cu lansarea protocolului Runes, un nou standard pentru emiterea de token-uri fungibile pe blockchain-ul bitcoin.

Runes a fost creat de Casey Rodarmor, dezvoltatorul de bitcoin din spatele Ordinals (un protocol care permite înscrierea de date pe satoshis individuali, cea mai mică unitate de bitcoin).

Noi detalii ies la iveală cu privire la fondul Mini Trust Bitcoin de la Grayscale

Așa cum a anunțat pe platforma „X” în martie, Grayscale (administratorul de active din spatele ETF-ului Bitcoin spot GBTC) intenționează să lanseze un nou fond ETF Bitcoin spot numit Grayscale Bitcoin Mini Trust, care va avea un comision semnificativ mai mic decât GBTC.

Potrivit unui document recent depus la SEC, comisionul va fi de 0,15%, sub nivelul tuturor celorlalte ETF-uri de bitcoin spot. GBTC, care percepe 1,5%, cel mai mare comision de administrare dintre toate ETF-urile bitcoin spot, a înregistrat ieșiri de aproximativ 16,7 miliarde de dolari de la transformarea sa din trust de investiții în ETF. 

În cazul în care va fi aprobată, introducerea acestui ETF spot bitcoin cu comision redus ar putea oferi Grayscale șansa de a recâștiga o parte din cota de piață pierdută și de a încuraja noi intrări de investitori spre oferta sa.

Modă: Maison Margiela intră în Web3 cu MetaTABI

În colaborare cu platforma digitală premium de modă „The Fabricant”, casa de modă de lux Maison Margiela a intrat acum în Web3 cu colecția MetaTABI NFT. Cizmele digitale Tabi pot fi „purtate” pe platformele de realitate augmentată și Metaverse The Sandbox și Ready Player Me.

Pe lângă cizmele digitale Tabi, NFT-urile vor fi însoțite și de obiecte fizice, respectiv de cizme Tabi realizate manual în ediție limitată pentru cele 15 NFT-uri de nivel 1 și 1500 de portofele din piele neagră pentru NFT-urile de nivel 2.

În plus, atât nivelurile MetaTABI White, cât și MetaTABI Black reprezintă un Mint-Pass care oferă acces prioritar la toate proiectele viitoare pe care Maison Margiela le dezvăluie prin intermediul călătoriei sale Web3.

„Vânzarea de mai” s-ar putea să fi început în aprilie

0

Se pare că sezonul slab al acțiunilor a apărut mai devreme în acest an. Suntem încă în aprilie, în timp ce o faimoasă expresie a pieței spune „Sell in May and go away” sau Vinde în mai și pleacă. Dar este acesta un lucru real? Investitorii vând în luna mai și pleacă? Ei bine, statisticile arată o slăbiciune a piețelor începând cu luna mai și până la sfârșitul lunii octombrie, dar acest lucru nu este universal valabil.

eToro a analizat randamentele lunare ale prețurilor pentru 15 dintre cei mai mari indici bursieri din lume, pe o perioadă medie de 50 de ani, pentru a testa dacă acțiunile sunt cu adevărat subperformante în perioada mai-octombrie, așa cum sugerează expresia. Și așa a fost (a se vedea graficul 1). În timp ce randamentul mediu lunar al prețurilor pe toate cele 15 piețe din noiembrie până în aprilie este de 1,2%, fără nicio lună negativă, acesta scade la doar 0,1% în perioada mai-octombrie, trei luni cu randamente negative pe medie. Această diferență de sezonalitate se observă în mod individual pe toate cele 15 piețe analizate. Nicio piață nu a înregistrat randamente puternice în timpul verii.

Grafic 1

Expresia „Sell in May and Go Away” nu a apărut pe Wall Street, cum s-ar putea crede, ci în districtul financiar al Londrei. Expresia originală era „Vinde în mai și pleacă, întoarce-te în ziua de St. Leger ”, acest din urmă eveniment făcând referire la o cursă de cai. Dar, cu timpul, aceasta a fost redusă la doar „Vinde in mai”. Înființată în 1776, St. Leger Stakes este una dintre cele mai cunoscute curse de cai din Anglia, având loc în luna septembrie a fiecărui an. În contextul său original, expresia recomanda investitorilor, aristocraților și bancherilor britanici să își vândă acțiunile în luna mai, să se relaxeze și să se bucure de lunile de vară, scăpând de căldura londoneză, și să revină la bursă în toamnă, după cursa St. Leger Stakes. În SUA, unii investitori au adoptat o strategie similară, abținându-se de la investiții în perioada dintre Memorial Day (Ziua eroilor), în luna mai, și Labor Day (Ziua muncii), în septembrie.

Dar de ce mai este încă relevantă această faimoasă expresie în epoca modernă a investițiilor? Aceasta slabiciune de sezon  a pieței bursiere este bine susținută de date (a se vedea tabelul 1). Și este chiar mai mare la nivel global decât în SUA.

Există mai mulți factori care contribuie la această tendință sezonieră. În primul trimestru, se observă adesea o prognoză pozitivă a companiilor cu privire la perspectivele pentru întregul an, ceea ce stimulează prețul acțiunilor. De asemenea, observăm că mulți investitori își repoziționează portofoliile în T4, în vederea pregătirii pentru anul următor și pentru efectul lunii ianuarie asupra prețurilor. Lunile de vară nu se bucură de aceste efecte pozitive, la care se adaugă volume de tranzacționare în general mai mici. Această sezonalitate este observată chiar și în Australia, reflectând globalizarea tot mai mare a piețelor de acțiuni.

Indicele italian FTSE MIB și indicele britanic FTSE 250, de capitalizare medie, au înregistrat unele dintre cele mai mari diferențe medii de randament sezonier, de 1,8% și, respectiv, 1,7%. În schimb, unii indici americani importanți, ale căror fluctuații de preț sunt în general mai puțin extreme decât media globală, au înregistrat diferențe de randament sezonier mai mici, cum ar fi S&P 500 (0,78%), NASDAQ (0,76%) și indicele Wilshire cu capitalizare mică (0,96%).

Tabelul 1: Prezintă randamentul mediu lunar al prețurilor pentru 15 indici pe o perioadă medie de 50 de ani.

IndicePerformanța medie lunară  în Mai – OctombriePerformanța medie lunară  în Noiembrie – AprilieDiferența
ITALY FTSE MIB-0.71%1.08%1.80%
FRANCE CAC-40-0.24%1.54%1.78%
UK FTSE 250-0.14%1.56%1.70%
HONG KONG HSENG-0.15%1.43%1.58%
JAPAN NIKKEI 225-0.19%1.25%1.44%
SPAIN IBEX-0.13%1.14%1.27%
GERMAN DAX0.05%1.22%1.16%
UK FTSE 100-0.04%1.09%1.14%
CANADA TSX0.07%1.14%1.07%
US WILSHIRE SMALL CAP0.37%1.33%0.96%
AUSTRALIA ASX2000.06%0.89%0.83%
US S&P 5000.27%1.05%0.78%
US NASDAQ COMPOSITE0.68%1.44%0.76%
SWISS SMI0.26%0.91%0.65%
KOREA KOSPI0.26%0.91%0.65%
Media0.09%1.20%1.11%
*Performanțele anterioare nu reprezintă o indicație a rezultatelor viitoare.
Sursa: Refinitiv

Dacă ne uităm la piața românească, situația este similară (vezi graficul 2). Observăm aceeași sezonalitate.  Între 1998 și 2023, în perioada mai-octombrie, indicele BET a avut un randament de aproape 0,9%, în timp ce pe perioada noiembrie-aprilie a avut în medie un randament aproape dublu, respectiv de1,74%.

Grafic 2

După o perioadă de șase luni de creștere remarcabilă, piața bursieră americană a cunoscut recent o scădere notabilă, determinată în mod fundamental de așteptările privind reducerea ratei dobânzii cheie în SUA. Dar un alt factor ar fi putut fi investitorii conștienți de faptul că sezonul mai slab „Sell in May and go away“’” este aproape.  Considerăm că acest lucru ar putea fi o pauză necesară de respiro în primele etape ale unei noi piețe bull.

Parlamentul European a adoptat directiva privind așa-numitul „drept la reparare”

0

Noile norme consolidează dreptul la reparare, urmăresc reducerea deșeurilor și sprijină sectorul reparațiilor prin repararea mai ușoară și mai ieftină a bunurilor.

Parlamentul European a adoptat marți directiva privind așa-numitul „drept la reparare” pentru consumatori, cu 584 voturi pentru, trei împotrivă și 14 abțineri. Normele clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Obligația de a repara

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Informații despre condițiile și serviciile de reparare

Consumatorii pot primi un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparare. Formularul va include detalii despre prețul și durata reparării, în funcție de defectul constatat. Pentru a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni pentru fiecare țară. Accesând-o, consumatorii vor găsi cu ușurință ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din cadrul comunităților, ca de pildă așa-numitele „cafenele de reparații”.

Revitalizarea pieței reparațiilor

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Promovarea reparațiilor la prețuri accesibile

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

Raportorul René Repasi (S&D, Germania) a declarat: „Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide.”

După ce directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.


Potrivit Comisiei Europene, eliminarea prematură a bunurilor de consum produce 261 de milioane de tone de emisii echivalente de CO2, consumă 30 de milioane de tone de resurse și generează 35 de milioane de tone de deșeuri în UE în fiecare an. Consumatorii pierd, de asemenea, aproximativ 12 miliarde EUR pe an prin înlocuirea bunurilor, în loc să le repare. În plus, se preconizează că noile norme vor aduce în UE 4,8 miliarde EUR sub formă de creștere economică și investiții.

Directiva completează alte norme noi ale UE privind proiectarea ecologică și consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi.

Legislația răspunde direct solicitărilor cetățenilor, exprimate în cadrul Conferinței privind viitorul Europei – mai concret, propunerile 5(6), 5(7), 5(10) și 11 (2) privind consumul sustenabil și creșterea sustenabilă și inovarea: lansarea unei „platforme de reparare”; introducerea unor măsuri de promovare a dreptului la reparare” și de acces la piese de schimb; luarea de măsuri la nivelul UE pentru a stimula consumatorii să utilizeze produse mai mult timp; și abordarea obsolescenței planificate și asigurarea dreptului la reparare.

Radu Georgescu, SeedBlink: Este absolut spectaculos ceea ce realizează Planurile de Participare în Acțiuni pentru Angajați – ESOP – pentru oameni și companii

0

Acestea le oferă angajaților șansa de a obține venituri considerabil mai mari, dar, mai important, ne transformă tuturor fundamental modul de gândire.
SeedBlink a dezvoltat un instrument care îi sprijină pe antreprenori să ia decizii mai bune când vine vorba de ESOP

Efectul utilizării ESOP este spectaculos atât pentru companii cât și pentru angajați. Aceste planuri le oferă angajaților posibilitatea de a beneficia de venituri substanțial mai mari, dar mai important decât atât, ele induc o schimbare semnificativă atât în mentalitatea angajaților, cât și a companiei în general – de la o perspectivă centrată pe sine, axată pe „cum să-mi fac treaba mai bine”, la una orientată spre succesul comun.

Radu Georgescu, Chairman of the Board SeedBlink – o soluție all-in-one de equity și finanțare dedicată startup-urilor tehnologice europene – a subliniat efectul transformativ al ESOP-urilor asupra culturii organizaționale și implicării angajaților.

Opinia lui Radu Georgescu

“Oamenii sunt ghidați de diverse motivații atât în viața profesională, cât și în cea personală. Când vorbim despre sfera profesională, întâlnim trei categorii principale de motivații: salariul –  care acoperă cheltuielile curente și ne determină să muncim conform așteptărilor; bonusurile – ce pot finanța vacanțe, automobile, locuințe – în acest caz, angajații sunt stimulați să depășească așteptările; și participarea la capitalul companiei prin ESOP, ce are potențialul de a-i îmbogăți pe angajați. Ultima formă de motivare poate fi privită ca holistică, contribuind la bunăstarea angajaților, dar și la prosperitatea companiei. În acest scenariu, angajații beneficiază de dividende, dacă acestea sunt distribuite, sau de o parte din profituri în momentul în care firma se listează la bursă sau este achiziționată.

Această modalitate de recompensare transformă perspectiva angajaților dintr-una focalizată pe îmbunătățirea propriei sfere de competențe într-una orientată către succesul general al companiei. ESOP-ul îi încurajează pe angajați să depășească limitele propriilor specializări, să se gândească dincolo de ceea ce cunosc să facă. De pildă, un programator care cunoaște pe cineva ce s-ar potrivi perfect în echipă îl poate recomanda departamentului de resurse umane sau poate atrage noi clienți. Asemenea inițiative pot sprijini creșterea companiei, chiar dacă nu influențează direct salariul angajatului.

Încă de la fondarea companiei, este ideal ca antreprenorii să ia în calcul instrumente de tip ESOP

Inițiativele de acest fel sunt întâlnite frecvent în sectorul tehnologic, acolo unde asistăm la creșteri rapide. Modelul a apărut în Statele Unite în 1956, iar odată cu ascensiunea 

Microsoft – la începutul anilor ‘80 – a luat avânt. Sunt cunoscute foarte bine cazurile angajaților care, fiind plătiți în acțiuni în loc de bani din cauza restricțiilor financiare ale companiei, au acumulat averi mai mari decât unii manageri. De fapt, mulți dintre angajații de la începuturile Microsoft au devenit multimilionari în dolari datorită acestui beneficiu. Astfel, modelul adoptat inițial în SUA a traversat Atlanticul acum aproximativ zece ani, ajungând în Europa de Vest, și acum începe să câștige teren în întreaga Europă.

De exemplu, produsul pe care noi l-am lansat anul trecut pentru a simplifica gestionarea capitalului, care include și managementul ESOP, este folosit în prezent de peste 2.500 de companii din Europa.

Cred că este întotdeauna un moment potrivit ca o companie să ofere astfel de recompense angajaților. Întrebarea pentru antreprenori este cât de extins va fi acest plan – dacă doresc să includă toți angajații ca acționari sau doar o selecție a acestora. Dar este clar că, încă de la început, trebuie considerat un instrument de tip ESOP, deoarece este extrem de valoros atât pentru angajat, cât și pentru companie. Pentru angajați, reprezintă o perspectivă de venit substanțial, inaccesibilă prin salariu sau bonusuri.

Compania va beneficia de un atașament și o motivație sporită din partea angajaților, care nu vor mai privi firma doar ca pe o sursă de salariu și beneficii. Ei capătă, brusc, atât perspectiva unui angajat, cât și pe cea a unui coproprietar. Astfel, încep să înțeleagă mult mai profund aspectele firmei, nu doar logic, ci și emoțional, gândindu-se: „Este și compania mea și împreună dorim să-i fie bine”.

Așadar, nu discutăm despre procente mari de acțiuni oferite, ci despre numărul acestora. De regulă, procentele destinate angajaților sunt minime, spre exemplu 0,1% din companie. Nu este vorba despre a oferi procente semnificative unui număr limitat de persoane, ci despre distribuirea unui număr cât mai mare de acțiuni.

În general, sunt două modele de ESOP: fiecare persoană din companie poate deține acțiuni, motivându-i pe toți să exceleze, sau doar anumite categorii, fie managementul (sau de la un anumit nivel în sus), fie un departament. Există și abordări conform cărora specialiștii în vânzări ar putea beneficia mai degrabă de bonusuri și mai puțin de ESOP, deoarece se consideră adesea că aceștia sunt motivați de beneficii imediate și tangibile. Așa stând lucrurile, opțiunea de acțiuni ar fi rezervată celor a căror contribuție la binele firmei este mai dificil de cuantificat.

Conceptul ESOP este bine înțeles în România; provocarea constă în a înțelege pe deplin implicațiile acestuia

Românii manifestă o deschidere crescândă față de acest concept. Observăm un număr tot mai mare de antreprenori și companii interesate de implementarea acestui sistem, precum și consultanți informați, capabili să elaboreze un plan atât din punct de vedere al afacerilor, cât și din perspectivă legală și fiscală. Este esențial ca toate aceste elemente – business, legal și fiscal – să fie considerate. Cred că, în următorii ani, vom asista la o colaborare sporită între consultanții fiscali, avocați și oameni de afaceri pentru a construi astfel de planuri.

Conceptul de ESOP este clar și accesibil în România; nu cunosc persoane care să nu înțeleagă despre ce este vorba. Totuși, provocarea rămâne în a înțelege toate implicațiile. Adesea, există o deconectare între ideea de a implementa un plan ESOP și executarea efectivă a acestuia. Am întâlnit sute de antreprenori și companii care afirmă: „Da, vrem să implementăm un ESOP. Cum începem?”. Încep prin a angaja un avocat, care, la rândul său, pune întrebări la care antreprenorii nu pot răspunde. Avocații pot oferi soluții legate de logistică și aspecte legale, însă implicațiile de business rămân adesea un semn de întrebare. Implementarea unui ESOP nu durează mult dacă ai răspunsuri la întrebări, dar necesită un timp de reflecție liniștită pentru a medita la implicațiile răspunsurilor furnizate.

Momentul în care antreprenorul amână semnarea pentru „când vom avea timp” poate conduce la complicații mai târziu

Astfel, efortul de implementare al ESOP devine mai greu de gestionat decât necesitatea imediată. Când antreprenorul spune: „Vorbesc eu acum cu oamenii, semnătura o lăsăm pentru mai târziu, când vom găsi timp”, riscă să amâne sine die. Timpul liber nu se găsește ușor, iar cu cât întârzierea este mai mare, cu atât procesul se complică.

În fața întrebării „De unde să încep?”, produsul nostru de ESOP vine ca soluție. Te asistă să pornești de la zero și este o soluție impresionantă pentru început, datorită întrebărilor bine definite. Îi spui produsului că vrei să implementezi un ESOP și el te interoghează cu întrebări precum „Care este acordul acționarilor? Ce scop ai? Ce anume vrei să realizezi cu el?”. Îți oferă apoi un PDF cu un plan care, deși nu garantează legalitatea, reprezintă un pas important înainte. Este un instrument care te familiarizează cu conceptul, permițându-ți să înțelegi întrebările unui consultant.

Antreprenorilor și managerilor le este adesea dificil să deschidă portofelul și să semneze actele

Deși lumea acceptă și înțelege valoarea filosofică a ESOP-ului, antreprenorilor și managerilor le este adesea dificil să deschidă portofelul și să semneze actele. Întrebarea „Dacă acest angajat pleacă peste cinci ani, ce se întâmplă? Va rămâne cu acțiuni în firmă?” este omniprezentă. Răspunsul este da.

Am observat că, în principiu, oamenii sunt bucuroși să împărtășească succesul. Însă se tem că vor trebui să partajeze beneficiile și când nu au succes, și li se pare că alții profită prea devreme. ESOP- urile pot fi structurate astfel încât să alunge aceste temeri, să nu mai fie îngrijorați că vor avea probleme dacă un angajat este nemulțumit și refuză să semneze Acordul General al Acționarilor (AGA).

Cel mai elocvent exemplu de succes al ESOP-urilor în România este UiPath. Cu toții am citit despre numărul semnificativ de angajați care au devenit multimilionari în dolari datorită UiPath. Este cea mai triumfătoare poveste de succes românească în acest domeniu.

ESOP s-a dezvoltat în România datorită UiPath și legii ESOP

Am avut privilegiul de a fi bine conectat la mediul de afaceri american și am observat funcționarea ESOP. În cadrul grupului Gecad, am implementat acest sistem acum 25 de ani. Ca urmare, angajații au dezvoltat un sentiment de apartenență și au continuat să lucreze împreună pentru că au înțeles ce înseamnă succesul, l-au experimentat și au încercat să reproducă aceleași principii și în alte contexte. Au creat culturi incluzive în noile lor medii profesionale. Echipe întregi care colaboraseră la Gecad au ales să se regrupeze și în cadrul altor corporații precum Intel sau Lenovo, perpetuând astfel cultura incluzivă, atât între ei, cât și în colaborare cu aceste corporații. Ce să mai vorbim de satisfacția personală de a vedea că zeci de oameni au câștigat semnificativ mai mult decât ar fi obținut prin salariu. Este o realizare spectaculoasă, absolut impresionantă.

Incontestabil, UiPath a fost un catalizator în această direcție. Combinarea succesului UiPath și adoptarea unei legislații a ESOP-ului în România au fost cele două forțe care au impulsionat înaintarea acestui concept. Această „roată” a ESOP s-a pus în mișcare cu o viteză remarcabilă. Aceleași trenduri le vedem în toate țările din Europa, unicorni și adaptare legislativă pentru a încuraja extinderea beneficiilor și pentru noile generații”.

 Radu este Chairman of the Board la SeedBlink. Are peste 30 de ani de experiență în fondarea și dezvoltarea companiilor de software, internet și comerț electronic. Exit-urile de succes includ achiziția tehnologiei RAV Antivirus de către Microsoft în 2003, afacerea ePayment de către Naspers în 2010, Avangate de Francisco Partners în 2013 și tehnologia Vectorwatch de Fitbit în 2016. De asemenea, Radu este director de consiliu și consilier pentru o serie de start-up-uri tehnologice și companii mature.

Date Revolut: Sistemele antifraudă ale băncii digitale au prevenit pierderi evaluate la 475 milioane de lire sterline 

0

  • Revolut prezintă primul său raport global cu privire la principalele tendințe legate de fraude și scam-uri în 2023, Financial Crime and Consumer Security Report 
  • Scam-urile cu oportunități de angajare au crescut de aproape 13 ori, iar cele cu investiții cu 142% în 2023, la nivel global
  • În 2023, pierderile provocate de fraudele autorizate de clienții din România au fost de 16 ori mai mari decât cele provocate de fraudele neautorizate 

Revolut, fintech-ul global cu peste 40 de milioane de clienți la nivel global, din care peste 3,5 milioane de clienți în România, prezintă primul său raport global despre tendințele înregistrate în 2023, în materie de fraude și scam-uri, având la bază datele interne analizate de companie. Revolut le oferă astfel utilizatorilor informații despre cum se pot proteja de fraudele bancare și prezintă modalitățile utilizate de fintech-ul britanic pentru a reduce efectele acestor amenințări cibernetice. 

Care sunt principalele tendințe la nivel global 

Escrocheriile online reprezintă o amenințare în creștere și au generat, în 2022, pierderi de peste 1 trilion de dolari, potrivit GASA (Global Anti-Scam Alliance & ScamAdviser, raportul Global State of Scams). Datele Revolut arată că acest fenomen a continuat să crească anul trecut, pe măsură ce tipologia fraudelor s-a modificat, pe fondul intensificării tehnicilor frauduloase care vizează extragerea de detalii sensibile ale contului și informații personale pentru a obține câștiguri financiare. Infractorii financiari au continuat să facă apel la tactici sofisticate, cum ar fi site-uri web înșelătoare, lanțuri de plăți în cascadă și atacuri de inginerie socială pentru a păcăli victimele.

Pentru a combate aceste amenințări, Revolut a abordat într-un mod proactiv prevenirea fraudelor și a implementat noi funcționalități de securitate, incluzând metode precum autentificarea biometrică sau alertele pe fluxul de plată și a acordat prioritate educării clienților. Anul trecut, Revolut a introdus în aplicație un modul de educație antifraudă, punând la dispoziția clienților informații utile pentru a se proteja de escrocheriile din mediul digital.

În 2023, sistemele Revolut de detectare a fraudelor, bazate pe machine learning și inteligență artificială, au reușit să prevină fraude care ar fi produs clienților pagube de 475 de milioane de lire sterline, potrivit datelor interne analizate de companie pe toate piețele unde derulează operațiuni, inclusiv România. 

Fraudă neautorizată vs. Fraudă autorizată 

Revolut face distincția între fraudele neautorizate, prin care infractorii reușesc să aibă acces la conturile și datele unui client fără știința și fără permisiunea victimelor, față de fraudele cu autorizare (scam-uri), care se referă la practici înșelătoare prin care victimele sunt convinse de escroci să facă transferuri sau plăți. 

Potrivit datelor disponibile, ingineriile sociale continuă să fie principalul mecanism pentru ambele tipuri de fraude, dar mai ales pentru cele autorizate. Deși 62% dintre utilizatorii Revolut care au suferit pierderi financiare în 2023 au fost vizați de fraude neautorizate, suma medie pierdută/ victimă a fost de 110 lire sterline, față de o sumă medie de 1.400 lire sterline/ utilizator, în cazul fraudelor autorizate, arată datele analizate de fintech-ul global. 

Protejarea clienților noștri de amenințarea în creștere a escrocheriilor, la nivel global, este esențială pentru Revolut. Datele noastre exclusive fac lumină asupra peisajului în evoluție al fraudei și sunt un punct de plecare util pentru a informa utilizatorii și a pune la dispoziția lor cunoștințele de care au nevoie pentru a rămâne vigilenți. Cu sistemele noastre avansate de detectare a fraudelor și angajamentul față de inovație, dăm putere clienților noștri să-și protejeze finanțele și să navigheze în lumea digitală cu încredere”, a declarat Woody Malouf, Head of Financial Crime la Revolut.

Tendințe privind fraudele neautorizate 

  • Fraudele cu carduri reprezintă 98% din totalul cazurilor de fraudă, printre tacticile cele mai comune aflându-se atacurile de tip phishing. Utilizarea cardurilor de unică folosință, puse la dispoziția clienților direct în aplicația Revolut, a oferit o protecție superioară deoarece acestea reduc semnificativ rata de fraudă comparativ cu cardurile tradiționale. 
  • Furtul fizic – deși doar 1% dintre victime au fost ținta unor astfel de situații, 39% dintre toate fraudele neautorizate semnalate de clienții Revolut s-au încadrat în această categorie de amenințări. În zilele noastre, escrocii operează în rețele infracționale structurate, având capacitatea să urmărească modul în care oamenii își folosesc telefoanele și intră în posesia codurilor de acces, cu tehnici atent pregătite. Pentru a reduce acest risc, este important ca utilizatorii să fie mereu vigilenți la ceea ce se află în jurul lor atunci când utilizează un cod PIN și să nu stocheze date de conectare pe telefon.

Tendințe privind fraudele autorizate 

  • Scamurile cu oportunități de angajare (job scam) au crescut cu peste 1.200% în 2023, țintind mai ales tinerii aflați  în căutarea de locuri de muncă. 
  • Scamurile cu investiții au crescut cu 142% anul trecut în Europa. Majoritatea acestora au avut ca mecanism oferirea de Bitcoin sau criptomonede.
  • Scamurile cu achiziții rămân forma de fraudă cel mai des întâlnită în toate piețele, reprezentând 63% din totalul scamurilor raportate în 2023, dar cu mai puțin de 15% din valoarea totală a pierderilor suferite de utilizatori.

Recomandări de la Revolut pentru a evita scamurile: 

  • Faceți cumpărături numai de la comercianți recunoscuți, de renume – verificați întotdeauna review-urile lăsate de clienți. Comercianții de încredere au, în general, review-uri pozitive. 
  • Puneți întrebări – Fiți atenți dacă vânzătorul evită să vă dea informații complete sau vă presează să plătiți imediat. Insistați să verificați în persoană produsele de valoare însemnată sau, prin intermediul unui apel video, solicitați toate documentele importante pentru a verifica dacă vânzătorul este cu adevărat proprietarul bunurilor propuse spre vânzare. 
  • Alegeți un mod sigur de plată, cum ar fi cardurile de unică folosință de la Revolut – sau un card de debit/ credit bancar. Uneori, escrocii vă pot cere să plătiți prin transfer bancar în loc de plata cu cardul. Transferurile sunt greu de urmărit și, în caz de înșelătorie, posibilitățile de recuperare a banilor sunt limitate.
  • Nu ignorați niciodată avertismentele din aplicație, mai ales dacă vânzătorul vă împinge să faceți plata rapid.
  • Verificați autenticitatea site-ului web – introduceți adresa acestuia în browserul dvs. web. Nu urmați linkurile din e-mailurile sau textele nesolicitate. Odată ce accesați site-ul web, verificați dacă arată ca unul profesional, legitim. Culorile, logo-ul sau aspectul care nu arată corect pot fi un indiciu că site-ul este fals.

Date locale pentru România 

În 2023, pierderile provocate de fraudele autorizate au fost de 16 ori mai mari decât în cazul fraudelor neautorizate, printre utilizatorii din România, cu o medie de 619 lire sterline în medie per caz, față de 34 lire sterline per caz, pentru fraudele neautorizate. 

După numărul de cazuri înregistrate, forma cel mai des întâlnită de fraude autorizate a fost cea a scamurilor de achiziții (48%, în medie 244 de lire sterline per caz), dar tactica ce a condus la cea mai mare pierdere financiară medie per caz a fost cea a fraudelor de investiții 1.041 lire sterline, în medie (22% din numărul total de cazuri de fraudă cu autorizare). Deseori, prin scamurile de investiții, escrocii pun presiune pe victime și le presează să trimită bani în conturile lor, oferind câștiguri greu de crezut. De aceea, înainte de a apăsa pe orice link sau de a trimite bani unui străin, e bine ca utilizatorii să-și ia un timp de gândire și să se întrebe în ce măsură respectiva ofertă ar putea fi o capcană. 

Următoarea modalitate prin care utilizatorii au fost atrași în capcane, în 2023, au reprezentat-o scamurile cu impersonare, care au condus la pierderi medii de 646 de lire sterline per caz (3% din numărul total al cazurilor). Scamurile cu oportunități de angajare au determinat pierderi medii per caz de 640 de lire sterline, afectând 19% din numărul total al victimelor, anul trecut. 

Raportul global integral este disponibil aici

ANALIZĂ XTB: Inundațiile record au dezvăluit vulnerabilitatea Dubaiului. Pagube uriașe pentru economia mondială după ce viața „s-a oprit” în orașul luxului

0

Precipitații abundente, furtuni și inundații pe scară largă au lovit sud-vestul Asiei, în special Emiratele Arabe Unite, provocând pierderi economice semnificative, estimate la sute de milioane de dolari, arată analiștii din cadrul XTB, companie de tip fintech, care oferă investitorilor acces instantaneu la piețele financiare prin intermediul unei platforme online și al unei aplicații mobile. 

Centrul Național de Meteorologie din Emiratele Arabe Unite a înregistrat un record de precipitații în numai 24 de ore la stația Khatam Al Shaklah. Recordul a fost înregistrat în Dubai, unde viața „s-a oprit” din cauza inundațiilor masive. În numai o zi, au fost înregistrate precipitații echivalente unui an de ploaie. Această metropolă însorită din Emiratele Arabe Unite nu mai înregistrase din 1949 o ploaie torențială atât de puternică. 

Emiratele Arabe Unite (EAU) nu dispun de o infrastructură dezvoltată adecvată pentru a face față ploilor abundente. Având în vedere acest context, nu este neobișnuit ca drumurile să fie parțial inundate în timpul perioadelor prelungite de precipitații. Totuși, de obicei, în zonă plouă doar de câteva ori pe an.

În urma acestor evenimente naturale, au existat semne de întrebare cu privire la cauza ploii puternice. Astfel, a fost menționată activitatea de „cloud seeding”, un proces pe care Emiratele Arabe Unite îl desfășoară frecvent. 

„Cloud seeding” presupune introducerea unor substanțe chimice în nori pentru a crește cantitatea de precipitații într-un mediu în care deficitul de apă este o problemă. Agenția de meteorologie din EAU a declarat, însă, pentru Reuters că nu au existat astfel de operațiuni înainte de furtună. Pe de altă parte, Bloomberg a citat anterior agenția, care a declarat că șapte operațiuni de „cloud seeding” au avut loc în zilele dinaintea furtunii.

Cercetătorii în domeniul climei spun că o creștere a temperaturilor globale determinată de schimbările climatice provocate de om duce la înmulțirea numărului de fenomene meteorologice extreme – inclusiv precipitații intense, precum cele din Emiratele Arabe Unite, arată analiștii din cadrul XTB.

Inacțiunea produce pagube uriașe pentru economia mondială

Absența intervențiilor pentru a limita modificările climatice va afecta economia mondială mai mult decât s-a estimat anterior, potrivit unui nou studiu care ia în considerare impactul fenomenelor meteorologice extreme și al variabilității – cum ar fi vârfurile de temperatură și precipitațiile intense.

Un scenariu în care temperaturile globale cresc în medie cu 3 grade Celsius pe an va reduce produsul intern brut mondial cu aproximativ 10%, conform unui studiu al ETH Zurich. În aceste condiții, țările mai puțin dezvoltate sunt cele care vor „plăti cele mai mari costuri”. Prin comparație, limitarea încălzirii globale până în 2050 la 1,5 grade Celsius, atingând astfel obiectivul setat prin Acordul de la Paris, va reduce acest impact cu aproximativ 60%. 


Urmările acestui eveniment meteorologic neașteptat s-au extins dincolo de blocarea sistemului logistic. Datorită statutului Dubaiului de centru economic în plină dezvoltare, inundațiile au avut efecte în lanț pe piețele globale, subliniază analiștii XTB.

Întreruperile zborurilor de la Aeroportul Internațional Dubai au afectat în mod deosebit pasagerii și au atras atenția liderilor mondiali din domeniul afacerilor, care și-au exprimat îngrijorarea cu privire la potențialele consecințe economice.

Aeroportul internațional din Dubai a fost complet inundat, ceea ce a dus la anularea a peste 1.200 de zboruri și la inundarea mai multor aeronave, ceea ce ar putea duce la pierderi materiale semnificative. În același timp, serviciile de transport din Dubai au avut de suferit, deoarece numeroase mașini, case și centre comerciale din centrul orașului au fost complet inundate. 

Firma de consultanță în asigurări Aon a transmis că, având în vedere impactul, evaluarea pagubelor provocate va necesita mai mult timp. Efectele precipitațiilor abundente au afectat o suprafață extinsă, drept urmare este încă prea devreme pentru a determina impactul economic pentru întreaga regiune cuprinsă de ape.

Totuși, evaluările inițiale din zonă sugerează un impact semnificativ asupra proprietății, infrastructurii și agriculturii, motiv pentru care estimările prezintă o marjă de eroare extinsă de la cel puțin câteva sute de milioane de dolari până la 1 miliard de dolari. 

Potrivit specialiștilor de la Institutul Potsdam pentru cercetarea impactului climatic, schimbările climatice vor provoca economiei mondiale pierderi în valoare de 38.000 de miliarde de dolari anual până în 2049, pe măsură ce fenomenele meteorologice extreme vor reduce randamentele agricole, vor afecta productivitatea muncii și infrastructura, mai explică analiștii din cadrul XTB.

Estimările arată că încălzirea globală ar putea provoca o scădere a veniturilor de 19% la nivel global până la jumătatea secolului, comparativ cu o economie mondială fără schimbări climatice. 

Potrivit Bloomberg Intelligence, emisiile de gaze cu efect de seră provocate de om au încălzit lumea cu o medie de aproximativ 1,1 grade Celsius, din epoca preindustrială, ceea ce a dus la evenimente meteorologice extreme care au costat aproximativ 7.000 de miliarde de dolari în ultimii 30 de ani.