Modelul Economic așteaptă (cam mult) să fie modelat

Date:

Mințile luminate ale societății românești și în egală măsură și clasa politică au deopotrivă datoria să găsească modelul prin care vom reuși

Modelul economic românesc din ultimii 10 ani este cel al stimulării consumului. Toate politicile publice au fost și continuă să fie îndreptate spre cheltuirea banilor – publici și privați – în marea piață a consumului de produse și servicii. Creșterea economică a României – lăudabilă în valoare nominală și la un nivel record anul acesta în comparație cu celelalte state europene – este construită pe o temelie fragilă: exclusiv pe consum. În timp ce producția de bunuri și servicii nu reușește să facă față cererii interne, este evident că stimularea consumului duce la satisfacerea nevoilor – populației, mediului de afaceri și ale statului – din surse externe economiei autohtone. Adică stimulând excesiv consumul, stimulăm totodată importurile de bunuri și servicii, în defavoarea economiei naționale și a producerii de valoare adăugată pe plan intern.
Care este proiectul de țară? Încotro ne îndreptăm, dar mai ales cum anume ne îndreptăm spre ținta propusă? Care este modelul economic românesc pentru următorii cel puțin 10 ani?
Aceste întrebări sunt permanent adresabile de câțiva ani încoace și cred că nu vor deveni depășite nici în următorii 4-5 ani. Am exprimat în repetate rânduri convingerea mea că singurul proiect de țară pertinent este cel al scoaterii României de sub semnul sărăciei, eliminarea societății noastre din clasamentele europene ale celor mai mari inegalități socio-economice.

Mințile luminate ale societății românești și în egală măsură și clasa politică au deopotrivă datoria să găsească modelul prin care vom reuși acestea.
Asta este marea provocare a societății noastre, asta este și principala teză de lucru pusă pe masa de lucru de către experții ASPES, acesta este și „firul-roșu” pe care va merge Economistul abordând actualitatea economică și de afaceri.

Daniel Apostol
Daniel Apostol
Daniel Apostol, jurnalist, MBA, este director editorial al revistei ECONOMISTUL, director editorial al cotidianului „Jurnalul”, director editorial al „ClubEconomic.ro”. A fost realizatorul Jurnalului de Economie la A3, director editorial, jurnalist senior și gazdă a seriei ProfitLive de pe ProfitTV.

Distribuie:

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY: programele de transformare au șanse de reușită de 12 ori mai mari prin concentrarea pe factorul uman 

96% dintre programele de transformare ajung în puncte de...

România, cea mai accesibilă țară est-europeană pentru imobiliare

România are cele mai accesibile prețuri la locuințe din...

ANALIZĂ XTB: Pandemia s-a încheiat, dar munca de acasă a rămas. Cum s-a transformat piața și care sunt companiile care profită?

Adevăratul impuls pentru piața software-ului pentru videoconferințe s-a dovedit...