Rezervările pentru sezonul de iarnă sunt încă sub nivelul de dinaintea pandemiei în Europa 

Date:

Abia întorși din vacanța de Ziua Națională a României, mulți români își planifică vacanța de Crăciun. Și nu sunt singurii. O treime dintre europeni plănuiesc să călătorească în acest sezon de sărbători. Dar inflația, cu prețul energiei care afectează bugetele oamenilor, le schimbă planurile de călătorie și adaugă îngrijorări cu privire la cât de scumpă va fi această vacanță.

Potrivit celui mai recent sondaj al European Travel Commision, țările preferate pentru următoarea călătorie a europenilor sunt Franța, Spania, Italia, Germania și Grecia. Primele trei țări pentru o călătorie de agrement sunt Franța, Italia și Spania, în timp ce Austria, Germania și Spania sunt primele trei țări pentru călătoriile de afaceri.

Din păcate, România nu este una din destinațiile preferate, reprezentând  mai puțin de 1% din preferințele de călătorie. Comparativ cu 2019, pentru România, performanța de până acum în turism arăta o scădere de 45% a sosirilor internaționale și o scădere de 39% a nopților rezervate, conform ultimului raport trimestrial al ETC.

În ultimul trimestru din 2022 și în primul trimestru din 2023, aproape 29% dintre europeni intenționează să călătorească în interiorul țării lor și aproape 8% în afara Europei, cu 3% mai puțin în fiecare categorie față de 2021. Dintre cei care călătoresc, aproximativ 62% intenționează să viziteze o altă țară europeană, o creștere de 12% față de anul trecut.

Inflația influențează și ea planurile de călătorie ale europenilor, un sfert dintre ei fiind îngrijorați de creșterea costurilor generale, iar 17% de situația finanțelor personale. În ciuda acestui fapt, datele arată că rezervările pentru vară au fost cu doar 3% sub nivelul de dinaintea pandemiei, iar această tendință a continuat și în octombrie. Dar estimările pentru sezonul de iarnă 2022/23 arată în acest moment al rezervărilor o scădere cumulată a vânzărilor de 27%.

Vacanțele sunt mai scumpe în acest sezon, ceea ce înseamnă că preocupările călătorilor cu privire la creșterea prețurilor sunt îndreptățite. De exemplu, în Alpii elvețieni, stațiunile cresc prețurile cu 9% pentru adulți în această iarnă pentru a face față costurilor ridicate ale energiei. Tendința este similară în Italia și Austria, destinații populare pentru practicanții  sporturilor de iarnă.

Două treimi dintre europeni plănuiesc călătorii de până la șase nopți, iar bugetul de călătorie cel mai frecvent este de 500 până la 1000 de euro de persoană. Vacanțele în orașe sunt preferate de 20% dintre europeni, 15% caută patrimoniul cultural, 14% sunt în căutarea naturii și a experiențelor în aer liber și doar 13,5% a mării și a soarelui în sezonul de toamnă-iarnă.

Pentru europeni, criteriile de alegere a destinației sunt în ordine: vreme  plăcută, chilipiruri și oferte atractive, o destinație care să nu fie aglomerată, cu localnici prietenoși și primitori. Pandemia de COVID-19 a lăsat urme, alte criterii fiind rutele directe de transport fără nicio  restricție de călătorie, dar locul trebuie să aibă protocoale de sănătate sigure și eficiente în gestionarea COVID-19.

Privind spre viitor, potrivit WTTC (World Travel and Tourism Council), în următoarele 12 luni 63% dintre persoanele intervievate din 25 de țări intenționează să facă o călătorie de agrement, 27% dintre acestea plănuind trei sau mai multe călătorii. Însă revenirea la nivelurile de dinaintea pandemiei va dura ceva timp, Global Data estimând că, până în 2025 se preconizează că plecările internaționale vor ajunge la 98% din nivelurile din 2019. Companiile aeriene globale se așteaptă să ajungă la nivelurile de dinainte de pandemie într-un ritm diferit, potrivit IATA. În America de Nord revenirea este prognozată pentru 2023, în Europa pentru 2024, iar în Africa și regiunea Asia-Pacific pentru 2025.

Aproape două treimi dintre cei intervievați (61%) în sondajul WTTC menționat mai sus au declarat că preferă brandurile și destinațiile de călătorie care sunt mai sustenabile, în timp ce aproape jumătate (45%) au declarat că își vor cheltui banii doar cu branduri care sunt responsabile din punct de vedere social și ecologic. În timp ce tendința ESG capătă importanță în rândul consumatorilor, investitorii sunt și ei atenți. Conform sondajului eToro Retail Investor Beat, 35% dintre investitori iau întotdeauna în considerare ESG, în timp ce alți 38% se uită uneori la ESG atunci când iau o decizie privind investițiile.

 

Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Sectorul turistic se așteaptă la un 2024 puternic 

Turismul internațional este așteptat să recupereze în 2024 pe...

HIDROELECTRICA: Barajului Izvorul Muntelui – în perfectă siguranță după seism

În data de 28 martie 2024, în regiunea Moldova,...

Prevenirea fraudei: investiție-cheie pentru succesul businessului

de Denisa Simion (foto), Manager, Consultanță Financiară, Servicii Corporate...

OMNIASIG a plătit daune în baza polițelor de sănătate aproximativ  47 milioane de lei în 2023

OMNIASIG Vienna Insurance Group a plătit pentru cele aproximativ...