Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) prezintă un comentariu în urma adoptării de către Parlamentul European a Pachetului Mobilitate 1 în domeniul transportului rutier de marfă:
Parlamentul European îngroapă industria de transport rutier internațional din România!
Pachetul
Mobilitate 1 care prevede mai multe practici discriminatorii în transportul
rutier de marfă a fost votat. Parlamentul European a
aprobat astăzi, 09.07.2020, cu o majoritate de voturi, formalizarea practicilor
discriminatorii în transportul rutier de marfă european prin adoptarea
propunerilor legislative controversate ale Pachetului Mobilitate 1, fără a ține
cont de situația de urgență fără precedent în care se găsește Uniunea Europeană și
ignorând evident realitatea economică cu care se confruntă sectorul
transporturilor rutiere, deja grav afectat de criza COVID-19.
Decizia de astăzi a Parlamentului European marchează un moment de
răscruce pentru Uniunea Europeană, prin abandonarea principiilor de
bază ale pieței unice, precum libera circulație a persoanelor și a serviciilor.
Sub presiunea intereselor politice naționale, membrii Parlamentului European au
aprobat reglementări majore europene fără o analiză solidă, în
contradicție cu tratatele UE și cu obiectivele Pactului Ecologic UE.
Precizăm că deși modificările regulamentelor europene aduse prin Pachetul
Mobilitate 1 se vor aplica teoretic în condiții egale tuturor Statelor Membre,
în realitate impactul acestora este semnificativ diferit. Operatorii de
transport români și estici vor fi cei mai afectați, întrucât propunerile din
Pachetul Mobilitate 1 duc la imposibilitatea de a efectua transport rutier
internațional în Europa de Vest de către companiile din Europa de Est:
– Obligația întoarcerii camioanelor
acasă (țara de stabilire) la fiecare opt săptămâni, indiferent dacă sunt
încărcate sau goale nu va crea nicio problemă pentru un camion
înmatriculat în Germania sau Franța, însă întoarcerea acasă a
unui camion înmatriculat în România, țară periferică UE va duce la o
medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi
de afaceri de 10-14%.
– Întoarcerea obligatorie a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni va
avea un impact semnificativ diferit între statele membre de bază și cele
periferice, fapt recunoscut și în evaluarea impactului, iar implementarea
acesteia imediat după publicarea Pachetului Mobilitate va afecta grav numeroase
companii de transport rutier din România.
– Interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabina
camionului poate pune chiar șoferii români în pericol în circumstanțele
actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în
cabină le-ar proteja sănătatea.
– Introducerea unei perioade de restricționare a cabotajului de 4 zile vizeazăîn
principal limitarea accesului transportatorilor români și estici pe
piețele țărilor din vest.
– Aplicarea Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere,
alături de legea specială de aplicare a normelor de detașare la
transportul rutier, va genera o creștere semnificativă a costurilor de
operare pentru transportatorii români și estici, limitând totodată transporturile
rutiere internaționale de tip cross-trade.
Uniunea Națională a Transportatorilor
Rutieri din România – UNTRR avertizează că Pachetul Mobilitate 1, ale cărui
prevederi se vor aplica începând din anul acesta, va avea un efect negativ
puternic asupra transportatorilor români și asupra României, cu consecințe
economice majore. Pe termen mediu și lung România va pierde aproximativ
200.000 de șoferi profesioniști, inclusiv familiile lor și se va confrunta cu o
criză fără precedent pe piața muncii. Totodată, estimăm că vom pierde
30% din operatorii de transport români care nu vor putea supraviețui crizei
coronavirus, iar jumătate din firmele rămase care operează transport rutier
internațional vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare
în vigoare a tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1.
Viitorul sectorului românesc de transport rutier, principalul contributor la
exportul de servicii al României în ultimii ani, este în pericol. UNTRR
solicită Guvernului României să acționeze la Curtea de Justiție a
Uniunii Europene împotriva Pachetului Mobilitate 1, în coordonare cu toate
Statele Membre afectate, pentru eliminarea prevederilor discriminatorii ale
Pachetului Mobilitate 1 din legislația europeană. Salvați industria
transporturilor rutiere de mãrfuri din România!
***
Uniunea Națională a Transportatorilor
Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală,
neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii
democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe
plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent
peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne
și internaționale de marfă și persoane.