Ăn contextul intrÄrii ĂŽn funcČiune la 31 ianuarie a noii forme a Sistemului InformaĹŁional Integrat de UrmÄrire a Materialului Lemnos â SUMAL 2.0 odatÄ cu aplicarea prevederilor HG 497/2020, Comunitatea Forestierilor din România â Fordaq analizeazÄ efectele pe care posibil sÄ le producÄ noua versiune. Observând âlipsa unei metodologii clare Či coerente privind popularea bazelor de dateâ introduse ĂŽn sistem, forestierii semnaleazÄ:
Cine rÄspunde? La 5 ani de la ĂŽnceputul dezvoltÄrii, testarea Či pregÄtirea implementÄrii SUMAL 2.0, la 31 ianuarie, reprezintÄ un haos!
Intrarea ĂŽn vigoare a HG 497/2020 Či implicit operationalizarea SUMAL 2.0 de la 31 ianuarie 2021 ar putea duce la blocaje majore Či haos pe ĂŽntreaga ramurÄ a sectorului forestier, a industriei lemnului Či pe ĂŽntregul lanČ de comercializare a materialelor lemnoase. Motivul principal al acestei situaČii este lipsa unei metodologii clare Či coerente privind popularea bazelor de date, validarea fluxurilor de informaČii Či instruirea utilizatorilor SUMAL 2.0.
Practic, peste 100 000 de operatori economici vor avea obligaČii ĂŽn SUMAL 2.0 peste numai 12 zile, iar aceČtia nu au la dispoziČie modalitatea de a intra ĂŽn legalitate Či nu Čtiu:
– cum sÄ se ĂŽnregistreze ca profesioniČti SUMAL
– cum sÄ ĂŽČi ĂŽnregistreze partizile aflate ĂŽn lucru, stocurile din depozite, care trebuie transferate din SUMAL 1 ĂŽn SUMAL 2
Comunitatea Forestierilor â Fordaq a organizat pe data de 18 ianuarie 2021 o dezbatere ĂŽn cadrul cÄreia specialiČtii din domeniu au arÄtat cÄ SUMAL 2.0 suprareglementeazÄ, risipeČte resursele de control direcČionându-le greČit dupÄ false alerte satelitare Či cÄtre industria lemnului, ĂŽn loc sÄ le direcČioneze conform directivelor Či practicii europene, la prima punere pe piaČÄ a masei lemnoase, acolo unde se pot constata Či combate tÄierile ilegale sau poate fi impiedicat accesul ĂŽn piaČÄ al lemnului fÄrÄ provenienČÄ legalÄ.
Logica SUMAL 2.0 este ca transporturile de materiale lemnoase sÄ fie urmÄrite GPS, cu ajutorul unui telefon mobil Či al unei aplicatii Wood Tracking instalatÄ pe telefon. Dar se pare cÄ autoritÄČile nu au luat ĂŽn calcul cÄ o parte semnificativÄ din transporturi sunt pe cale feroviarÄ. Mijlocul de transport este vagonul! Cum poate fi implementat sistemul pe aceste transporturi? SÄ stea oare un CFR-ist ĂŽn fiecare vagon, având asupra sa telefonul Či aplicaČia Wood tracking? Ăn triaje, vagoanele se mutÄ de la o garniturÄ la alta, oare sÄ alerge mecanicul de locomotivÄ prin triaj sÄ predea telefonul cu Wood âTracking? Este absurd!
DefiniČia profesioniČtilor SUMAL ca fiind âorice operator care depoziteazÄ, deČine, proceseazÄ, comercializeazÄ materiale lemnoaseâ va conduce, ĂŽn evaluarea Ministerului, la crearea de obligaČii de utilizare a SUMAL pentru 100.000 de operatori economici. Grav este faptul cÄ, deČi sistemul SUMAL 2.0 este prorogat la implementare de aproape 5 ani de zile, Ministerul nu a pregÄtit implementarea nici pânÄ ĂŽn prezent!
Potrivit art. II din HotÄrârea Guvernului nr. 923/2020, ĂŽncepând cu data intrÄrii ĂŽn vigoare a prezentei hotÄrâri Či pânÄ la data de 30 ianuarie 2021, pentru aplicaČiile SUMAL 2.0 .[…] aprobate prin HotÄrârea Guvernului nr. 497/2020, se realizeazÄ popularea bazelor de date, validarea fluxurilor de informaČii Či instruirea utilizatorilor SUMAL 2.0 potrivit metodologiei aprobate prin ordin al conducÄtorului autoritÄČii publice centrale care rÄspunde de silviculturÄ.
AdicÄ ĂŽn perioada 30 octombrie-30 ianuarie, de la ultima prorogare, trebuia sÄ se facÄ aceastÄ pregÄtire a implementÄrii. Acest ordin, aceastÄ metodologie nu existÄ nici astÄzi. Ceea ce se numeČte generic SUMAL 2.0 este un softare Či o reglementare â HG 497/2020, care intrÄ ĂŽn vigoare la 31 ianuarie 2021! OdatÄ cu aceastÄ operaČionalizare nu mai Čtim cum sÄ facem lucruri banale:
- Nu mai Čtim cum sÄ operÄm ĂŽn SUMAL un refuz banal de marfÄ ĂŽn portul ConstanČa Či sÄ aducem marfa ĂŽnapoi ĂŽn firmÄ, pentru aceastÄ operaČiune trebuie autorizat ĂŽn port un depozit SUMAL
- Nu mai Čtim cum sÄ facem achiziČie de marfÄ, orice achiziČie transformÄ punctul respectiv de achiziČie ĂŽn depozit SUMAL 2.0
- Ăn SUMAL 2.0 nu mai existÄ recepČie ĂŽn depozit, datele se preiau automat din avizul de expediČie. RecepČia se face din ochi, inclusiv la o barjÄ de 1000 de mc!
- SUMAL 2.0 Čine o evidenČÄ scripticÄ ĂŽn metri steri pentru tocÄturÄ Či rumeguČ, recepČiile ĂŽn viaČa realÄ sunt ĂŽn tone! EvidenČele din SUMAL nu mai au nicio legaturÄ cu evidenČa contabilÄ, devin registre paralele!
- Firmele care fac decojirea buČteanului ĂŽnainte de procesare pur Či simplu nu pot ĂŽnregistra coaja ca rezultat al sortÄrii Či apoi sÄ expedieze acest sortiment!
- dacÄ un operator economic gÄseste un transportator de pe bursa transporturilor pentru un transport banal de orice materiale lemnoase, transportatorul nu poate efectua transportul, trebuie sÄ se ĂŽntegistreze ca profesionist SUMAL la Garda ForestierÄ, sÄ doteze Čoferul cu un telefon cu GPS Či Wood Tracking!
âPentru industria lemnului tÄierile ilegale reprezintÄ pierderi economice induse de suprareglementare, de costul mare al administraČiei silvice din România comparativ cu ČÄrile europene, de concurenČÄ neloialÄ pentru operatorii economici care se strÄduiesc sÄ respecte legislaČia, din partea celor care nu o respectÄ. ReprezintÄ costuri de certificare Či de audit al provenienČei legale, pierderi de contracte pe pieČele externe din cauza deficitului de imagine. Ne dorim, la modul cel mai sincer, mÄsuri eficiente de combatere a tÄierilor ilegale, care sÄ elimine lemnul fÄrÄ provenienČÄ legalÄ din piaČÄ, conducând la un mediu economic competitiv, corect. Industria lemnului este o industrie performantÄ, care poate furniza economiei bioproduse bazate pe o resursÄ regenerabilÄ â lemnul, contribuind ĂŽn acelaČi timp la combaterea schimbÄrilor climaticeâ, CÄtÄlin Tobescu, preČedintele AsociaČiei Industriei Lemnului â Prolem.