Innovation Labs, un catalizator al inovației la nivelul mediului antreprenorial emergent din România

Date:

Conform statisticilor realizate de către Comisia Europeană, România înregistrează o performanță a inovării sub media înregistrată la nivelul Uniunii Europene, ceea ce o plasează în categoria țărilor cu un nivel modest de inovare [1]. Cu toate acestea, România ocupă o poziție competitivă în ceea ce privește exportul de produse tehnologice avansate [1], fiind totodată recunoscută la nivel internațional pentru calitatea resursei umane ce activează în domeniul IT&C [2]. În plus, studiile arată că 69% dintre studenții români resimt necesitatea unor programe care să îi ajute la dezvoltarea competențelor antreprenoriale într-o economie bazată pe inovație. Procentul este cu 20% mai mare decât cel regăsit în rândul studenților altor țări ale Uniunii Europene [3]. În același timp, nevoia formării unor competențe antreprenoriale este cu atât mai pregnantă în cazul studenților din domenii inginerești (75% în România, față de 51% în Uniunea Europeană) [3].

Într-un astfel de context, o serie de inițiative au prins contur cu scopul de a forma un catalizator al inovației tehnologice în societatea românească. Printre aceste inițiative se numără și InnovationLabs, un program de învățare antreprenorială adresat studenților și tinerilor aflați la început de carieră, devenit cu timpul cel mai mare și mai matur pre-accelerator la nivel național. În ultimii opt ani, InnovationLabs a susținut formarea a peste 300 de startup-uri prin sesiuni de mentorat la care au contribuit mai mult de 200 de mentori în cinci orașe din țară: București, Cluj, Iași, Sibiu și Timișoara, angrenând peste 1800 de participanți.

Cultura inovării în rândul tinerilor

InnovationLabs urmărește să aducă tinerii aflați la început de carieră mai aproape de oportunitățile de finanțare a propriului startup, dezvoltând totodată în rândul studenților un mod de a gândi antreprenorial și introducând în vocabularul lor termeni sau concepte de business.

În acest sens, datele colectate despre produsele ajunse în finala programului InnovationLabs, în perioada 2015-2019, pot schița o imagine asupra modului în care inovația este prezentă la nivelul mediului antreprenorial emergent din România [4]. Analiza arată că din cele 175 de produse finaliste în ultimii 5 ani, 46% și-au propus să inoveze o practică prin soluții ce afectează semnificativ modul în care oamenii acționează sau se comportă zilnic („practice innovation”). Tot în acest sens, 29% dintre produsele dezvoltate în cadrul programului pornesc de la rațiunea transformării unei experiențe negative într-o experiență pozitivă („experienceinnovation”). Componenta de inovare socială apare în rândul a 25% dintre produse care, dincolo de componenta comercială, își asumă rezolvarea unor probleme regăsite în societate („social innovation”). În ceea ce privește formele mai puternice de inovare, se observă că22% dintre produse sunt inovative prin integrarea unor tehnologii noi în contexte care nu au fost explorate („product innovation”), iar 14% dintre produse sunt asimilate unei inovații de proces, intervenind asupra parcursului pe care un produs îl urmează de la stadiul de idee la stadiul de lansare pe piață și utilizare („processinnovation”). Nu în ultimul rând, pot fi supuse atenției cele 5% dintre produse care reprezintă soluțiile cu potențial de a aduce schimbări structurale majore la nivel social, economic sau politic („disruptive innovation”). În interpretarea datelor trebuie să se țină cont de faptul că un singur produs poate integra simultan mai multe tipuri de inovație.

Comunitatea de antreprenori InnovationLabs

Din 2013 până în prezent, InnovationLabs participă activ la consolidarea punților de legătură între mediul studențesc, mediul de cercetare și mediul privat, reușind să coaguleze o comunitate de absolvenți ai programului. Păstrând colaborări constructive cu universitățile și conservând parteneriate strategice cu corporațiile inovative, programul InnovationLabs oferă tinerilor toate instrumentele necesare pentru ca ideea lor să ajungă la stadiul de MVP (Minimum Viable Product). Fie că vorbim despre susținerea participării la alte acceleratoare din țară sau din străinătate, de oportunități de expunere media, de networking sau acces la know-how, pentru participanții la InnovationLabs parcursul antreprenorial nu se termină odată cu evenimentul final – DemoDay, astfel încât absolvirea programului le deschide drumul către o mulțime de noi oportunități.      

InnovationLabs este pentru tineri un prim pas în dezvoltarea propriei afaceri bazate pe crearea unor produse high-tech. Importanța programului este reflectată, pe de-o parte, prin prisma faptului că pentru mulți dintre tineri identitatea antreprenorială ajunge să prindă contur pe parcursul implicării în evenimentele pe care InnovationLabs le organizează: dacă la înscriere doar 16% dintre participanți se descriu ca antreprenori, la absolvire o identitate antreprenorială este asumată de 35% dintre participanți [4]. Aceste date susțin faptul că InnovationLabs reușește să coaguleze o comunitate de tineri pasionați și entuziaști, fructificându-le interesul antreprenorial în domeniul tehnologic. În concordanță, la absolvirea InnovationLabs, 95% dintre participanți afirmă că vor să  continue să lucreze la proiectul pe care l-au dezvoltat în program. Mai mult, intenția lor este confirmată de faptul că 1 din 3 finaliști ai Hackathon-ului din 2013 până în 2018 ocupă în prezent poziții antreprenoriale, iar 1 din 5 absolvenți ai InnovationLabs ocupă o poziție de leadership în propria firmă sau în alte firme cu capital românesc sau străin [4].

Inovația la timpul viitor

InnovationLabs nu este un program izolat, ci s-a integrat în ecosistemul antreprenorial existent, iar de acum crește împreună cu el. În următoarea perioadă, InnovationLabs își propune să acorde o atenție mai mare comunității sale prin oportunități de networking, oferind totodată servicii personalizate în raport cu nevoile de dezvoltare profesională a absolvenților programului. Menținând un nivel ridicat de implicare și fructificând dinamica economică și culturală, InnovationLabs își propune să îmbunătățească experiența participanților de la an la an.

Anul acesta, InnovationLabs invită din nou tinerii să dea formă ideilor pe care la au cu ajutorul programului de pre-accelerare. Înscrierile au fost oficial deschise pe www.innovationlabs.ro/register.

REFERINTE:

[1]        European Commission, „European InnovationScoreboard,” 2019. [Online]. Disponibil la: https://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards_en. [Accesat 16 07 2019].

[2]        Raluca Abrihann, „Topul țărilor cu cei mai buni programatori IT. Pe ce loc se clasează Romania,” 2016. [Online]. Disponibil: https://www.startupcafe.ro/stiri-afaceri-21261610-topul-tarilor-cei-mai-buni-programatori-loc-claseaza-romania.htm. [Accesat 23 02 2020].

[3]        EU Open Data Portal, „Flash Eurobarometer 260: StudentsandHigherEducationReform,” 2015. [Online]. Disponibil: https://data.europa.eu/euodp/en/data/dataset/S658_260. [Accesat 16 07 2019].

[4]        Ștefania Matei, Cosima Rughiniș și Gabriel-Alexandru Toma, „A SociologicalAnalysis of the Professional Status, EmployabilityandEntrepreneurialIdentity of InnovationLabsParticipantsandGraduates,” TechLounge, Bucharest, 2019.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Energy Policy Group și WWF-România anunță lansarea oficială a proiectului RENewLand

Energy Policy Group (EPG) și WWF-România (Fondul Mondial pentru...

Locuri de muncă vacante

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov anunță...