Sondaj: Generația Z, cu un pas înaintea celorlalți la educație financiară

Date:

În luna mai a anului 2021, echipa IZI data a realizat un studiu despre relația pe care românii o au cu banii. Astfel, am reușit să răspundem la curiozitățile celor care se întrebau dacă românii reușesc să pună bani deoparte sau dacă le ajung banii de la o lună pe alta.

Studiul a fost realizat pe o populație digitalizată, reprezentativ urbană de 1001 chestionare CAWI (Computer Assisted Web Interviews), pe un eșantion de respondenți cu vârste de peste 14 ani din toată România, cu o eroare de eșantionare de 3%.

Tinerii sunt cei mai deschiși să învețe despre bani 

Studiul ne arată că 71% dintre respondenți nu notează cheltuielile pe care le fac. Cu toate acestea, tinerii (15 – 24 de ani) își notează cheltuielile (35%) față de total eșantion (29%). 

Acesta nu este singurul capitol la care tinerii dau dovadă de o atitudine deschisă față de educația financiară. În ciuda faptului că suntem destul de jos pe medie în ceea ce priveste interesul și obiceiurile de „sănătate financiară” – generația Z arată un semnificativ progres față de generațiile anterioare.

În acest sens, când vine vorba despre atelierele de educație financiară, 1 din 2 tineri cu vârste cuprinse între 15 – 24  spun că acestea sunt utile. Dacă eliminăm criteriul vârstei din eșantion, aflăm că 4 din 10 români cred în atelierele de educație financiară. 

Doar 1 din 5 tineri spune că nu îi ajung banii de la o lună la alta

Am aflat că o treime dintre români spun că abia le ajung banii de la o lună la alta. Și aici, tinerii resimt că se descurcă ceva mai bine, cei cu vârste între 15 – 24 ani considerând astfel (22% vs 33% la nivel de total eșantion).

Întrebați dacă pun bani deoparte, eșantionul se împarte în două: 47% spun că reușesc, restul de 53% spun că nu. La această categorie există și diferențe de gen și vârstă: bărbații (49% față de 44% dintre femei) și cei între 15 – 24 ani (56% față de 47% din total eșantion) reușesc în mai mare măsură să strângă bani lunar. 

Doar unii dintre noi își permit „cumpărături de impuls”

Cumpărăturile de impuls nu îi caracterizează pe români, 63% spunând că nu li se potrivește acest obicei. Totuși lucrurile se schimbă când vine vorba de segmentul 25 – 34 de ani, cu o putere de cumpărare superioară, jumătate dintre ei declară că recurg la cumpărăturile de impuls (49% vs 37% la nivel de total eșantion). 

Nu în ultimul rând, studiul ne arată poziția românilor vizavi de expresia „Timpul înseamnă bani”. 57% dintre romani sunt de acord cu aceasta, procentul crescând în rândul Generației Z (63%). 


IZI data este o agenție de studii de piață al cărei scop este să democratizeze cercetarea de piață, făcând-o ușor de folosit și de înțeles, atât pentru branduri consacrate, dar mai ales pentru start-ups, antreprenori, ONG-uri și antreprenori sociali. IZI data utilizează instrumente agile, intuitive precum și cele de tip DIY.

Distribuie:

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Sectorul turistic se așteaptă la un 2024 puternic 

Turismul internațional este așteptat să recupereze în 2024 pe...

HIDROELECTRICA: Barajului Izvorul Muntelui – în perfectă siguranță după seism

În data de 28 martie 2024, în regiunea Moldova,...

Prevenirea fraudei: investiție-cheie pentru succesul businessului

de Denisa Simion (foto), Manager, Consultanță Financiară, Servicii Corporate...

OMNIASIG a plătit daune în baza polițelor de sănătate aproximativ  47 milioane de lei în 2023

OMNIASIG Vienna Insurance Group a plătit pentru cele aproximativ...