CBAM – Aspecte cheie ale procesului de autorizare și noile exceptări

0

de Mihai Petre, Director, Comerţ internaţional, EY România şi
Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerţ internaţional, EY România

Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (Carbon Borders Adjustment Mechanism – „CBAM”) se apropie de finalul perioadei de tranziție, perioadă în care importatorii au avut numai obligații de raportare și care se încheie la 31 decembrie 2025. Începând cu anul 2026, importul de produse care fac obiectul Regulamentului CBAM nr. 956/2023 (de ex., acid azotic, acizi sulfonitrici, tuburi sau țevi, șuruburi, construcții și părți de construcții metalice) va fi condiționat de deținerea autorizației de declarant CBAM.

În data de 5 iunie 2025, în cadrul webinar-ului „CBAM – Aspecte cheie ale procesului de autorizare”, susținut de către echipa EY România a fost efectuat un sondaj pe subiectul CBAM cu peste 100 de respondenți. Deși mai sunt aproximativ 6 luni până la încheierea perioadei de tranziție, numai  6% dintre respondenți au realizat o analiză detaliată pentru a estima costurile asociate cu CBAM începând cu 1 ianuarie 2026. De asemenea, doar 38% dintre respondenți au inițiat deja procesul de autorizare.

Operatorii economici care importă produse ce fac obiectul prevederilor Regulamentului CBAM ar trebui să ia în considerare următoarele aspecte cheie în vederea obținerii statutului de declarant autorizat:

  • Depunerea la zi a rapoartelor trimestriale CBAM, din octombrie 2023 până la data depunerii cererii de autorizare;
  • Analizarea criteriilor pentru acordarea statutului de declarant autorizat în cadrul CBAM, adică: 
  • neimplicarea într-o încălcare gravă sau în încălcări repetate ale legislației vamale, ale normelor fiscale, ale normelor privind abuzul de piață și în special, solicitantul nu are cazier conținând infracțiuni grave legate de activitatea sa economică;
  • demonstrarea capacității financiare și operaționale pentru a îndeplini obligațiile care îi revin;
  • să fie stabilit în statul membru în care se depune cererea; și 
  • deținerea unui număr EORI.
  • Accesarea modulului de administrare a autorizațiilor (AMM);
  • Completarea unei cereri în statul membru în care sunt stabiliți, în formatul standard prevăzut în Registrul CBAM;
  • Transmiterea unei cereri de ajustare în cazul în care sunt necesare modificări ale cererii deja depuse, însoțită de eventualele informații relevante, precum și de documente justificative;
  • Constituirea unei garanții, în condițiile specificate în Regulamentul CBAM, care trebuie să fie suficientă pentru a acoperi numărul de certificate CBAM, în cazul societăților care nu au fost stabilite pe parcursul celor două exerciții financiare anterioare anului în care a fost depusă cererea.

Autoritatea competentă căreia îi este adresată cererea ar trebui să ia o decizie cu privire la aceasta într-un termen de 120 de zile calendaristice. Termenul poate fi extins până la 180 de zile, dacă se solicită informații suplimentare (operatorul economic are un termen de 30 de zile de transmitere a informațiilor solicitate). De exemplu, au fost situații în care pe cererile de autorizare depuse în luna iunie 2025 s-a primit termen de soluționare în luna decembrie 2025.

De asemenea, după obținerea autorizației, agenții economici trebuie să monitorizeze permanent modul de îndeplinire a obligațiilor CBAM, întrucât autoritatea competentă care a acordat statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM reevaluează periodic starea autorizației (de exemplu, când autoritatea competentă deține informații care indică faptul că este posibil să nu mai fie îndeplinite criteriile, nr. EORI a fost invalidat sau operatorul economic și-a încetat activitatea). Ca urmare, poate avea loc revocarea autorizației, la cererea autorității emitente sau a operatorului economic.  Dacă data revocării autorizației este până la 31 mai inclusiv, declarația CBAM (declarația anuală din perioada definitivă) se depune pentru mărfurile importate înainte de data revocării. Dacă data revocării este după data de 31 mai a anului respectiv, declarația va include informațiile în ceea ce privește mărfurile importate între 1 ianuarie a anului respectiv și data revocării.

În plus, Comisia Europeană a propus simplificarea Regulamentului CBAM. Propunerea a fost adoptată de către Consiliu și urmează să fie discutată în Parlamentul European. Una dintre cele mai importante modificări se referă la înlocuirea pragului de minimis, de la 150 Euro per import cu o limită de 50 de tone produse anual. Aceasta va excepta aproximativ 90% dintre companiile actuale de obligațiile CBAM, cu excepția importatorilor de energie electrică și hidrogen.

Autoritatea competentă din România recomandă ca importatorii care estimează că nu vor depăși pragul de 50 de tone să depună cererea de autorizare după 1 septembrie 2025, în ideea că până la această dată va intra în vigoare această propunere și nu va mai fi necesară autorizarea.

Ce înseamnă acest lucru pentru importatorii de produse CBAM ?

Importatorii de produse  care fac obiectul CBAM vor trebui să analizeze cât mai repede criteriile și condițiile necesare depunerii cererii de înregistrare în Registrul CBAM în vederea obținerii în timp util a autorizației de declarant autorizat CBAM. Vor evita în acest mod blocajele și întârzierile de aprovizionare cu astfel de produse, dacă acestea provin din operațiuni proprii de import din țări non-UE.