Analiză RisCo: CFR MARFĂ pierderi de 328 de milioane de lei și datorii la stat de peste 1 miliard de lei

0
©Mihail Cioinica, unsplash.com

Cu o experiență de 27 de ani, Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR – MARFĂ” S.A este operatorul național din România care asigură transportul feroviar de marfă la nivel național și internațional, contribuind la asigurarea unui flux constant de mărfuri esențiale pentru economia țării.

Conform datelor disponibile pe platforma de analiză financiară RisCo, operatorul național a înregistrat în anul 2024 o cifră de afaceri de peste 677 mil. de lei. Cu toate că SNTFM CFR Marfă S.A își desfășoară activitatea pe întreaga rețea feroviară și oferă servicii multiple, cifra de afaceri aferentă anului 2024 a scăzut cu 13%.

Pentru anul 2024, operatorul național a înregistrat pierderi de peste 328 mil. de lei, ceea  ce se traduce prin pierderi de până la 42%. Pierderile aferente anului 2024 indică probleme financiare substanțiale și prezintă o entitate care, deși își desfășoară activitatea într-un domeniu de bază al economiei, are dificultăți în menținerea rentabilității operaționale și în adaptarea la condițiile economice actuale. 

În anul 2024 veniturile totale ale operatorului au ajuns la puțin peste 839 mil. de lei, iar cheltuielile totale peste 1 mld. de lei. Dacă punem în balanță veniturile totale – cheltuielile totale din ultimii cinci ani, observăm faptul că veniturile operatorului național sunt mai mici și nu reușesc să acopere cheltuielile operaționale, generând astfel pierderi constante de la un an la altul.

Datoriile restante la bugetul de stat au depășit pragul de 1 mld. de lei , ceea ce reprezintă un semnal de alarmă pentru o entitate cu o experiență de 27 de ani în care Statul Român este acționar prin Ministerul Transporturilor. 

Această situație poate semnala nevoia unei reevaluări a strategiei de dezvoltare, în condițiile în care lipsa de investiții în inovare și reacția întârziată la schimbările din industrie riscă să destabilizeze reputația entității pe termen lung.

Pierderile înregistrate de SNTFM CFR Marfă S.A. în ultimii cinci ani evidențiază o instabilitate financiară persistentă, cu fluctuații semnificative de la an la an:

  • 2020: -335.084.365 mil. de lei
  • 2021: -351.759.979 mil. de lei
  • 2022: -153.311.545 mil. de lei
  • 2023: -231.136.331 mil. de lei
  • 2024: -328.637.667 mil. de lei

Deși în anul 2022 SNTFM CFR Marfă a înregistrat pierderi mai mici comparativ cu anii anteriori, această evoluție nu a marcat începutul unei posibile redresări. În perioada 2023 – 2024, întâlnim un trend ascendent al pierderilor. 

Pentru a evita repetarea acestor situații este necesar ca entitatea să ia o serie de măsuri structurale care să includă eficientizarea costurilor și relansarea activității comerciale într-un cadru de sustenabilitate financiară.

Deși activitatea de transport este diversificată și include transportul pentru toate tipurile de marfă și toate tipurile de trafic, local și internaţional, numărul angajaților este în scădere. Potrivit raportărilor oficiale disponibile pe platforma RisCo, numărul angajaților a scăzut cu 5%, numărul acestora ajungând la 3049 în 2024. 

Pe lângă cele menționate anterior, entitatea oferă și servicii de transport intermodal, logistică de transport, închirieri material rulant, întreţinere şi reparaţii material rulant, dar și alte activităţi.

Pierderile de 328 mil. de lei și datoriile care depășesc pragul de 1 mld. de lei sugerează că operatorul național se află într-o situație financiară critică. Nu este vorba doar despre datoriile și cheltuielile pe care le are, ci și despre cei peste 3000 de angajați care au nevoie de siguranță în ceea ce privește stabilitatea locului de muncă. Pierderile înregistrate de-a lungul timpului sunt efecte ale unui posibil management ineficient și ale lipsei investițiilor în infrastructură.

În contextul actual economic, pierderile operatorului național nu indică doar un punct de cotitură al acestuia, ci și o destabilizare la nivel operațional și financiar. Situația economică în care se află nu este doar una de lichiditate, ci și una care ne atrage atenția în ceea ce privește sustenabilitatea pe termen mediu și lung.