Studiu Endava: Decalaj global în pregătirea pentru adoptarea inteligenței artificiale agentice în serviciile financiare

0

O nouă cercetare comandată de Endava (NYSE ‘DAVA’), furnizorul global de servicii de transformare digitală, a cărui abordare AI-native combină tehnologia de ultimă oră cu expertiza aprofundată în industrie, a scos la suprafață un decalaj semnificativ în ceea ce privește pregătirea pentru adoptarea inteligenței artificiale agentice (Agentic AI) în rândul companiilor globale de servicii financiare și fintech.

Rezultatele sugerează că, în prezent, nivelul de pregătire este mai mult o aspirație decât o realitate operațională: 92% dintre liderii globali se simt pregătiți să integreze această tehnologie, însă doar 36% dintre companii au în prezent o strategie complet finanțată pentru a transforma acest lucru în realitate.

Studiul Endava care a luat în calcul 1.000 de lideri seniori care activează pe piețele financiare importante, sugerează totuși că acest decalaj se va reduce cel mai probabil rapid, ținând cont că mulți se așteaptă ca inteligența artificială agentică să joace un rol esențial în redefinirea productivității, inovației și experiențelor clienților. De altfel, multe organizații sunt de acord cu privire la beneficiile Agentic AI, la influența sa pozitivă asupra creșterii și la necesitatea unei guvernanțe a AI la nivelul întregului sector. Acest lucru este valabil mai ales pe măsură ce firmele se îndreaptă spre un viitor pe deplin AI-native.

Trecerea de la modelele agile la cele AI-native

Studiul indică faptul că procesele agile tradiționale, deși încă apreciate, nu mai țin pasul cu viteza și autonomia necesare în era actuală a AI. Acest lucru vine pe fondul integrării tot mai profunde în operațiunile financiare a sistemelor autonome capabile să învețe, să raționeze și să acționeze în timp real.

Deși 86% susțin că abordările agile rămân utile pentru a răspunde nevoilor în schimbare, trei sferturi dintre lideri (75%) au raportat că acestea creează blocaje care încetinesc inovația. Liderii au subliniat, de asemenea, că reglementările complexe (49%) și integrările ecosistemice (49%) sunt puncte majore de fricțiune unde abordările agile eșuează. Ca urmare, majoritatea (76%) consideră că modurile de lucru AI-native vor fi esențiale în următorii doi-trei ani, iar aproape toți (94%) le consideră critice pentru menținerea unui avantaj competitiv.

Cu toate acestea, adoptarea rămâne în faze incipiente. Doar 16% dintre organizații se descriu ca fiind AI-native astăzi, subliniind amploarea schimbării necesare pentru modernizarea proceselor, guvernanței și operațiunilor. Acest decalaj inegal în adoptarea timpurie se reflectă și la nivel global. În timp ce 25% dintre organizațiile de servicii financiare italiene și 24% dintre cele americane chestionate sunt deja AI-native, doar 6% dintre firmele franceze și 4% dintre cele din Emiratele Arabe Unite pot spune același lucru. Între timp, Marea Britanie se aliniază cu media de 16%.

Impactul asupra creșterii și a capacităților în timp real

Majoritatea liderilor consideră Agentic AI un catalizator pentru deblocarea de noi oportunități comerciale și operaționale. De altfel, peste 80% dintre liderii financiari se așteaptă ca această tehnologie să îi ajute să capitalizeze un nou potențial de piață și să creeze noi modele de afaceri.

Se anticipează că analiza cu viteza specifică AI Agentic va oferi cea mai rapidă valoare. Pe termen scurt, liderii estimează că AI Agentic va îmbunătăți semnificativ detectarea fraudelor, prevenirea infracționalității financiare și continuitatea operațională. Pe parcursul următorilor trei ani, liderii din domeniu anticipează o transformare mai amplă, definită de servicii financiare în timp real, 24/7. Respondenții se așteaptă ca AI Agentic să accelereze ciclurile de inovare și să ofere clienților experiențe din ce în ce mai personalizate, chiar autonome. Liderii consideră că aceste capabilități sunt esențiale pentru a concura cu firmele care adoptă digitalul din start (digital-first challengers) și pentru a răspunde așteptărilor crescânde pentru interacțiuni fluide, la cerere (on-demand).

Adoptarea responsabilă a AI rămâne o preocupare majoră

Deși optimismul cu privire la potențialul AI este foarte ridicat, liderii recunosc, de asemenea, că adoptarea responsabilă va determina succesul pe termen lung. Confidențialitatea datelor, incertitudinea reglementărilor și transparența în deciziile bazate pe AI rămân cele mai frecvente preocupări.

În același timp, se mențin și provocările practice, deși companiile par să înregistreze progrese. Aproape jumătate dintre respondenți au indicat că integrează ghiduri etice în dezvoltarea AI (47%) și că implementează măsuri de transparență și explicabilitate (47%). În mod similar, liderii își consolidează protecția confidențialității datelor (46%) și stabilesc cadre clare de guvernanță și politici pentru utilizarea AI (44%).

Eforturile globale comune de a alinia AI Agentic la cerințele de reglementare (42%) și de a oferi angajaților traininguri cu privire la utilizarea responsabilă (37%) demonstrează un angajament al liderilor de a echilibra inovația cu responsabilitatea. O reducere a decalajului de pregătire va indica o mișcare globală clară și deliberată către o adoptare responsabilă, conformă și bine guvernată a AI.

AI Agentic reprezintă o schimbare fundamentală în modul în care operează și inovează organizațiile de servicii financiare. Oportunitatea este clară, dar la fel este și responsabilitatea. Cercetarea noastră arată că cei care construiesc modele operaționale AI-native, susținute de o guvernanță solidă, vor fi cei care vor conduce următoarea eră a serviciilor financiare. La Endava, adoptăm deja această abordare cu Dava.Flow, modelul nostru de lucru bazat pe AI. Știm că succesul constă în adaptarea rapidă, adoptarea echipelor multidisciplinare și echilibrarea inovației cu sănătatea organizațională”, a declarat Matt Cloke, CTO Endava.

Raportul integral poate fi consultat aici.


Cercetarea a fost realizată de Censuswide, pe un eșantion de 1.000 de lideri seniori (cu vârsta de peste 25 de ani) din cadrul organizațiilor de servicii financiare și fintech cu peste 1.000 de angajați din Australia, Marea Britanie, Franța, SUA, Germania, Italia, Spania, Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită, în perioada 2-13 octombrie 2025. Censuswide respectă Codul de Conduită MRS bazat pe principiile ESOMAR.