de Nicolae Anastasiu,
Doru Cătălin Morariu
Resursele naturale energetice și minerale (Figura 1.) reprezintă un patrimoniu național, aflat în proprietatea statului român1, iar valorificarea sustenabilă a acestora, în condiții de impact minim pe plan social și fără a afecta mediul ambient, reprezintă cheia succesului pentru creșterea economică și dezvoltarea durabilă a României.
În prezent, pe plan global, se afirmă tot mai puternic faptul că resursele energetice și minerale constituie o componentă esențială a securității naționale. Acesta este motivul pentru care cunoașterea și documentarea corectă a portofoliului de resurse energetice și minerale de care dispune țara noastră cuplată cu gestionarea eficientă și modul de folosire judicioasă a resurselor energetice și minerale devin elemente definitorii pentru elaborarea strategiei naționale de dezvoltare, care să propulseze România pe calea către o economie durabilă, verde și digitală.
FIGURA 1. – Resursele naturale energetice și minerale ale României – baza sistemului energetic național
Sursa: Anastasiu și Morariu, 2022.
Datorită acestui fapt, este imperios necesar ca interesele naționale să fie clar exprimate în documentele de politică energetică și a resurselor naturale energetice și minerale, precum și în strategiile de profil, care sunt adaptate continuu la noile realități economice și geopolitice.
Dezvoltarea și reconfigurarea Sistemului Energetic Național (SEN)2 sunt dependente de potențialul țării noastre în resurse energetice primare (neregenerabile și regenerabile) și de potențialul în resurse minerale neenergetice, în special de materiile prime critice și de resursele secundare al căror impact se face resimțit în toate verigile lanțului operațional și valoric al producției și consumului de energie din România (Tabelul 1.).
TABELUL 1. – Impactul resurselor energetice și minerale asupra componentelor sistemului energetic din România
Importanța resurselor naturale energetice și a celor minerale (materii prime critice – MPC) pentru susținerea necesităților de dezvoltare ale Sistemului Energetic Național (SEN) în conformitate cu obiectivele tranziției energetice | |||
Componentele Sistemului Energetic din România | Resurse primare | ||
Energetice | Neenergetice | ||
Neregenerabile | Regenerabile | Minerale / MPC | |
Componente „Fizice” – verigi ale lanțului tehnologic și valoric | |||
1. – Portofoliul de resurse primare energetice (neregenerabile și regenerabile) și minerale | √√ | √√ | √√ |
2. – Infrastructura de transport al resurselor primare neregenerabile și minerale + lanțurile de aprovizionare cu materii prime critice | √√ | √ | √√ |
3. – Producția de energie electrică – mix energetic diversificat, constituit predominant din surse de energie curată | √√ | √√ | √ |
4. – Infrastructura de stocare, transport și distribuție a energiei electrice la consumatorii finali | √ | √√ | √√ |
5. – Piețele de energie – consumatorii finali | √ | √ | √ |
6. – Tehnologii pentru energie curată, soluții tehnologice pentru creșterea eficienței energetice și reducerea amprentei de carbon, noi vectori energetici | √ | √√ | √√ |
Componente de „proces” – verigi ale fluxului operațional | |||
7. – Cadrul organizațional și instituțional, resursele financiare și umane, inovația tehnologică, promovarea cercetării științifice și susținerea educației | √ | √√ | √√ |
8. – Cadrul legislativ și de reglementare, accesul populației la energie și protecția consumatorilor vulnerabili | √ | √√ | √ |
9. – Conectivitate și integrare cu sistemele energetice regionale și cel european | √ | √ | √√ |
10. – Decarbonarea sistemului energetic – provocări și oportunități | √ | √√ | √√ |
Gradul de impact al resurselor energetice și minerale asupra principalelor componente ale SEN: Impact principal√√/ Impact secundar√ |
Sursa: Anastasiu și Morariu, 2022.
Este România gata de start pentru reconfigurarea mixului energetic, așa cum se preconizează în pilonii de decarbonare și securitate energetică? În ce măsură ecuația mixului energetic pe care România și-o propune pentru perioada următoarelor 3 – 4 decenii poate fi rezolvată și susținută cu baza de resurse energetice primare și resurse minerale de care dispune țara noastră? Pot aceste resurse să permită atingerea și susținerea obiectivelor climatice net-zero asumate prin programul de țară, în condiții optime de securitate energetică și cu ajustări economice și sociale minime? Este România pregătită în acest moment să iasă din zona de confort a unui mix energetic echilibrat, dar dominat de combustibili fosili, și să se înscrie pe un traseu mai anevoios, de reducere substanțială a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES)3, cu intervenții structurale majore asupra sistemului energetic? Este țara noastră gata să accepte ajustări tehnologice cu consecințe economice și sociale semnificative, dar și cu perspectiva creării unui mix energetic mult mai performant, care să joace rolul de catalizator în atingerea obiectivelor de țară pentru o economie națională durabilă care să conducă la atingerea țintei net-zero în orizontul de timp 2050? Iar în situația în care unele din resursele energetice și minerale interne nu mai sunt suficiente sau devin indisponibile, care sunt pașii necesari pe care trebuie să îi facem acum, în mod proactiv, pentru a ne asigura că vom dispune în viitor de resursele energetice primare din import, în condiții comerciale favorabile, pentru a satisface cerințele SEN în conformitate cu prioritățile de moment ale trilemei energetice?
TABELUL 2. Gradul de acoperire a resurselor energetice și minerale interne pentru realizarea potențialului de dezvoltare energetică al SEN
Gradul de acoperire a resurselor interne pentru realizarea potențialului de dezvoltare energetică și a obiectivelor strategice asumate prin Scenariul România Net-Zero 2050 | |||||||
Tipul de resursă | Situația 2024 | Potențial 2035 | Potențial 2050 | Impactul asupra obiectivelor strategice | |||
■ | ■■ | ■■■ | |||||
Resurse energetice primare Neregenerabile | Petrol | ❊ | ❊ | ❊ | √√ | √ | √√ |
Gaze naturale | ❊❊❊ | ❊❊❊ | ❊❊ | √√ | √√ | √√ | |
Cărbuni | ❊❊ | ❊❊ | ❊ | √ | √√ | √ | |
Uraniu / Energie nucleară | ❊ / ❊❊ | ❊ / ❊❊❊ | ❊ / ❊❊❊ | √√ | √√ | √ | |
Resurse energetice primare Regenerabile | Hidro | ❊❊❊ | ❊❊❊ | ❊❊❊ | √√ | √√ | √ |
Eolian | ❊❊❊ | ❊❊❊ | ❊❊❊ | √ | √√ | √ | |
Fotovoltaic | ❊❊❊ | ❊❊❊ | ❊❊❊ | √ | √√ | √ | |
Biomasă | ❊❊ | ❊❊❊ | ❊❊❊ | √ | √ | √ | |
Geotermal | ❊❊ | ❊❊ | ❊❊ | √ | √ | √ | |
Resurse minerale (neenergetice) Neregenerabile | Nemetalifere | ❊❊❊ | ❊❊❊ | ❊❊ | √ | √√ | √ |
Metalifere | ❊ | ❊ | ❊ | √ | √√ | √ | |
Materii critice | ❊ | ❊ | ❊ | √√ | √√ | √ | |
Halde miniere | ❊ | ❊❊ | ❊❊ | √ | √ | √ | |
Steril iazuri | ❊ | ❊❊ | ❊❊ | √ | √ | √ | |
Gradul de acoperire al resurselor interne: Ridicat –(❊❊❊) – Resurse suficiente pe plan local sau cu necesar de import redus (<25%) Moderat –(❊❊)– Resurse parțial depletate, cu necesar de import substanțial (25% – 50%) Scăzut – (❊) – Resurse interne foarte limitate / epuizate, cu import dominant (50% – 100%) Obiectivele strategice ale sistemului energetic: ■Securitate energetică ■■Sustenabilitate energetică ■■■Accesibilitate energetică |
Sursa: Anastasiu și Morariu, 2023
Este industria din România suficient de bine conectată la realitățile și cerințele tranziției energetice pentru a utiliza baza de resurse materiale și infrastructura pe care o posedă ca o platformă de creștere economică, de atragere a investițiilor și de dezvoltare a unei economii circulare?
Cum funcționează în prezent lanțurile de aprovizionare cu materii prime critice (MPC)44? Cât de robuste sunt și mai ales cât de vulnerabile pot deveni lanțurile de aprovizionare cu MPC în contextul cerințelor impuse de tranziția energetică? Cum se poziționează Uniunea Europeană (UE), și implicit România în calitate de țară membră a UE, pentru a face față cererii crescânde de MPC? Care sunt principalele surse de aprovizionare cu MPC și care este riscul concentrării geografice a acestora? Cum influențează factorii geopolitici ritmul impus tranziției energetice? Ce poate oferi România în acest context? Cum ne pregătim să facem față noilor vulnerabilități în funcționarea lanțurilor de aprovizionare cu resurse energetice și MPC, având în vedere schimbarea polilor de control în peisajul geopoliticii energetice?
Iată doar câteva din întrebările la care trebuie să răspundem în prezentul și viitorul apropiat.
Priorități naționale în domeniul resurselor energetice și minerale neenergetice
Tranziția energetică în concordanță cu obiectivul net-zero reprezintă una dintre cele mai mari oportunități economice pentru România. Implementarea rapidă a producției de energie electrică cu emisii GES reduse va permite o transformare sistemică în întreaga economie. Acțiunea globală pentru atenuarea schimbărilor climatice devine esențială pe termen lung pentru prosperitatea României. În vederea asigurării dezvoltării echilibrate și creșterii economice durabile a României, printre obiectivele prioritare ale programelor de guvernare trebuie incluse și direcții strategice:
- Adoptarea de politici de reindustrializare a României prin crearea de ecosisteme industriale, rețele de huburi industriale conectate cu centre de energie curată, promovarea tehnologiilor pentru producția de energie curate și a soluțiilor tehnologice pentru eliminarea emisiilor GES, implementarea tehnologiilor digitale, tehnicilor moderne de producție, materialelor noi și dezvoltarea economiei circulare.
- Repoziționarea domeniului minier (industria extractivă și de prelucrare) în perspectiva asigurării resurselor minerale necesare dezvoltării durabile a țării și susținerii obiectivelor strategice ale sistemului energetic național.
- Armonizarea interesului național de creștere a activităților sectorului minier cu cerințele de dezvoltare sustenabilă și de reducere a vulnerabilității lanțurilor de aprovizionare cu materii prime critice.
- Utilizarea durabilă a resurselor minerale ale țării în armonie cu mediului ambient, protejarea rezervațiilor naturale și a obiectivelor culturale în contextul european.
- Participarea responsabilă și în condiții de transparență a comunităților din zone cu potențial minier la decizii și acțiuni derulate pe parcursul întregului ciclu de viață al proiectelor miniere.
- Tranziția energetică oferă domeniului oportunitatea extinderii activității economice durabile și generatoare de locuri de muncă, produse și servicii durabile.
- Pentru depășirea barierelor din calea tranziției, factorii de decizie politică trebuie să găsească echilibrul potrivit între măsurile reactive și măsurile proactive în domeniul energiei și al resurselor naturale energetice și minerale.
România trebuie să își valorifice poziția geostrategică, potențialul energetic național și să materializeze posibilitatea de realizare a unui coridor de tranzit dinspre producători răsăriteni spre consumatori occidentali. Avantajele geostrategice, resursele naturale, capacitățile de producție și facilitățile energetice de care dispune țara noastră, precum și experiența de decenii în domeniul valorificării resurselor naturale și al producției de energie, gradul de liberalizare și integrare al pieței interne de energie, calitatea și costul forței de muncă locale sunt argumente viabile în negocieri intereuropene. Tranziția către o energie curată trebuie să implice consumatorii și să aducă beneficii tangibile acestora.
Dezvoltarea centrelor de energie curată în România – România are potențialul de dezvoltare a unui coridor energetic și capacitate de transport, datorită ieșirii la Marea Neagră, conferind transformarea în hub de securitate energetică pe flancul sud-est european. Din punct de vedere energetic, România se află într-o situație atipică pentru regiunea sud-est-europeană întrucât dependența față de furnizorii externi de energie este relativ moderată (a treia cel mai puțin dependentă țară din UE). Cadrul geopolitic actual oferă României oportunitatea dezvoltării sectorului energetic în următorii 20 de ani, în contextul schimbărilor de paradigmă economică pe plan regional și global. Diversitatea geologică a teritoriului României, multitudinea surselor de energie cu o repartiție relativ echilibrată între granițele țării, o infrastructură rutieră existentă, o rețea de transport al gazelor naturale și rețeaua de linii de înaltă tensiune (ca parte integrantă a SEN) pot constitui premise favorabile pentru atingerea unui grad de eficiență energetică ridicată, prin dezvoltarea etapizată a unor centre de energie curată (Figura 2).
Figura 2. Tentativă de delimitare a principalelor centre de energie curată și facilități
de stocare a CO2 (huburi de eficiență energetică) ce pot fi implementate în România
Sursa: Anastasiu și Morariu, 2022.
Realizarea acestor huburi, în perspectiva anilor 2030-2050, ține de investiții și organizare, de un management performant și de o stabilitate legislativă. Tentativa de conturare a centrelor de energie curată din România centralizează aceste informații și ne oferă o vizualizare sintetică asupra huburilor propuse, clusterelor industriale subordonate și poziția nucleelor de energie curată propuse vizavi de regiunile economice către care tindem. Ele se pot recomanda ca o abordare integrată pentru o tranziție energetică de succes, generatoare de creștere economică durabilă în România. Varietatea actuală a surselor de energie predominant curată precum și capacitatea acestora de a evolua progresiv și ascendent, în consonanță cu cerințele tranziției energetice de promovare a noi vectori energetici și extindere a soluțiilor tehnologice pentru eliminarea emisiilor GES, fac din Dobrogea o zonă cu un viitor energetic promițător, care reprezintă primul centru de energie curată din România (Figura 3).
Figura 3. Principalele repere în secvența de dezvoltare a mixului de energie curată din hubul Dobrogea
Sursa: Anastasiu și Morariu, 2022.
Obiectivele prioritare ale României în procesul de inițiere a unei strategii de creștere economică durabilă trebuie să aibă în vedere: (i) valorificarea echitabilă a resurselor minerale, energetice și a materiilor prime critice; (ii) accesul durabil la resurse; (iii) circuitul economic al resurselor prin promovarea reciclării și a creșterii eficienței lor; (iv) reconsiderarea industriei extractive (miniere și de prelucrare) în concordanță cu cerințele globalizate ale societății secolului XXI, dar și în interesul național, luând în considerare și armonizând realitățile specifice și ambițiile economiei românești.
În final, dorim să ne exprimăm convingerea că pentru realizarea unei economii durabile de succes, pe fondul tranziției energetice globale, dar și al provocărilor macroeconomice și geopolitice cu care se confruntă în prezent Uniunea Europeană și implicit România, este nevoie de voință politică susținută, cooperare și coordonare între toate părțile interesate, inclusiv operatorii, autoritățile de reglementare, investitorii și societatea în general.
Nicolae Anastasiu este geolog, academician, membru al Academiei Române.
Doru Cătălin Morariu este doctor, inginer, cadru didactic asociat în cadrul Facultății de Geologie şi Geofizică a Universității din București.
- În conformitate cu art. 135, alin. 2, lit. d, din Constituția României: „Statul trebuie să asigure exploatarea resurselor naturale în concordanță cu interesul național”. ↩︎
- Sistemul energetic național (SEN) este definit ca totalitatea proceselor industriale și a elementelor de infrastructură aferente fluxului tehnologic pentru toate verigile lanțului operațional și valoric al producției și consumului de energie din România, de la extracția resurselor energetice și minerale primare și până la utilizarea energiei finale pentru furnizarea de servicii și bunuri consumatorilor finali. ↩︎
- Gazele cu efect de seră (GES) sunt acei constituenți gazoși ai atmosferei, atât naturali cât și antropici, care absorb și emit radiații și care provoacă efectul de seră. Principalele GES incluse în Protocolul de la Kyoto sunt: dioxid de carbon (CO2), oxid de azot (N2O), metan (CH4), dioxid de sulf (SO2) și hidrofluorocarburi (HFC). ↩︎
- Deşi în prezent nu există o definiţie unică a Materiilor Prime Critice (MCP), iar factorii care determină criticitatea depind de contextul specific al fiecărei naţiuni, există totuşi o unanimitate de opinii prin aceea că tehnologia adoptată şi utilizată pe plan internaţional (Critical Raw Materials, sau abreviat CRM) se referă exclusiv la materiile prime sau resursele minerale neenergetice, care sunt considerate ca esențiale, strategice şi/sau critice deoarece ele joacă un rol important pentru anumite sectoare economice, considerate ca prioritate în strategia țărilor respective (cum ar fi tehnologiile pentru energie curată, tehnologiile digitale, şi cele din industria aerospațială sau de apărare).
↩︎