Fără infrastructură de cunoaștere, țara rămâne captivă în haos bugetar, comportamente economice primitive și decizii greșite care costă enorm la nivel național. Educația financiară nu mai este un «opțional», este fundația pe care se construiește o economie sănătoasă și un stat care nu se prăbușește sub propria ignoranță.
Bogdan Petre,
redactor-şef, EconomistulAcademic
Într-o lume în care realitatea se reconfigurează de la o zi la alta, cu șocuri succesive din toate direcțiile, interconectarea economiilor globale impune ritmul fiecărei decizii majore, devine obligatoriu să avem o platformă de analiză și prognoză. Nu un exercițiu academic steril, ci un instrument de lucru real pentru decidenți, mediul de afaceri, instituții și public. În acest context, Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), fidelă misiunii sale de a aprofunda înțelegerea fenomenelor economico-sociale și de a susține interesul național într-un cadru european în continuă reașezare, marchează un pas strategic prin lansarea revistei „EconomistulAcademic”.
Schimbarea globală este accelerată, complexă și adesea imprevizibilă. Nu mai avem luxul de a reacționa târziu sau superficial. Suntem obligați să fim pregătiți, să ne asigurăm că avem infrastructura intelectuală și profesională pentru a anticipa ceea ce urmează, nu doar pentru a comenta din fotoliu ce s-a întâmplat. Cercetarea și inovarea, dublate de aplicabilitate în economie, devin nu doar opțiuni, ci necesități de securitate economică.
România nu poate continua să se dezvolte fără o înțelegere reală a contextului. Avem nevoie de analize riguroase, de evaluări pe termen mediu și lung, de capacitatea de a testa scenarii, de a măsura impactul politicilor publice și de a corecta din mers. „EconomistulAcademic” se poziționează exact în acest punct critic: între teorie și practică, între observația lucidă și soluția aplicabilă. O revistă dedicată nu doar specialiștilor, ci și instituțiilor care trebuie să înțeleagă direcțiile, să reacționeze rapid și să acționeze coerent, astfel încât România să își găsească locul în traseul strategic corect de dezvoltare. Este o abordare pro-România în sensul strict al definirii și apărării interesului național: capacitatea statului și a mediului economic de a lua decizii bazate pe date, nu pe instinct; de a anticipa riscurile, nu de a le gestiona după ce ne lovesc; de a ne poziționa în lanțurile valorice europene și globale, nu de a rămâne periferici.
Într-o epocă în care deciziile economice sunt influențate de geopolitică, transformări tehnologice, tranziții energetice și volatilitate financiară. Un spațiu unde economia este analizată cu instrumente moderne, unde cercetarea academică se conectează direct cu problemele reale ale pieței, unde politicile publice sunt evaluate fără menajamente.
ASPES și „EconomistulAcademic” propun exact acest cadru: o platformă fermă, profesionistă, orientată spre interesul național și spre consolidarea capacității de reacție și adaptare a economiei românești în arhitectura europeană.
Avem nevoie de analize dure, clare, bazate pe date, de abordări interdisciplinare, de soluții care să poată fi implementate. Lumea se schimbă, iar noi trebuie să schimbăm la timp modul în care gândim economia. Această inițiativă nu este doar o extensie firească a tradiției și spiritului analitic al publicației „Economistul”, ci o declarație fermă de angajament față de excelența științifică, dialogul interdisciplinar și fundamentarea strategică a politicilor publice.
„EconomistulAcademic” se profilează ca o platformă de specialitate esențial, dedicat promovării cercetării științifice de vârf și reflecției critice în domeniul economic, financiar și al politicilor publice. Într-o epocă în care informația abundă, dar sinteza riguroasă și viziunea strategică devin tot mai rare, rolul unei astfel de publicații este inestimabil. Ea oferă un cadru deschis cercetătorilor, practicienilor și factorilor de decizie deopotrivă, facilitând un schimb de idei și o confruntare de perspective absolut necesare pentru avansul cunoașterii și formularea unor soluții pertinente la provocările economice cu care se confruntă societatea românească și europeană.
Unul dintre pilonii centrali ai misiunii acestei reviste îl constituie sprijinirea tinerei generații de cercetători, în mod particular a doctoranzilor. Aceștia vor beneficia de o platformă academică recunoscută și, esențial, indexată în baze de date internaționale (BDI), oferindu-le posibilitatea de a-și publica articolele și rezultatele cercetărilor pe parcursul programului doctoral. Această integrare în circuitul științific global nu doar că validează eforturile individuale, ci contribuie semnificativ la vizibilitatea și reputația României în comunitatea academică internațională. Prin demersul său editorial riguros și prin aderarea la cele mai înalte standarde internaționale de publicare, „EconomistulAcademic” aspiră să contribuie la consolidarea comunității academice și universitare din România, asigurând o integrare profundă a acesteia în circuitul global al ideilor și practicilor economice. În acest sens, revista se afirmă drept un instrument valoros de transfer de cunoaștere și de fundamentare științifică a strategiilor de dezvoltare economică și socială, promovând o cultură a analizei profunde și a inovației în gândirea economică.
La baza acestei construcții academice stă un comitet științific ilustru, compus din personalități recunoscute la nivel național și internațional, profesori universitari, cercetători de prestigiu și experți cu o vastă experiență în diverse domenii ale științelor economice. Anvergura și diversitatea acestui for garantează rigoarea științifică, pertinența tematică și obiectivitatea necesară pentru o publicație de asemenea anvergură.
Comitetul științific va fi alcătuit exclusiv din personalități care au demonstrat excelență atât în mediul academic, cât și în cel economic și antreprenorial, oameni care au trecut prin „focul” real al pieței și al aplicabilității practice. Prezența lor asigură un filtru exigent și competent, capabil să identifice rapid și fără compromisuri propunerile lipsite de fundament solid și să promoveze doar acele proiecte fezabil construite, cu impact real și potențial clar de finanțare și implementare.
Contribuția lor se manifestă nu doar prin validarea și recenzarea articolelor, ci și prin orientarea strategică a revistei către teme de actualitate și de interes major, de la microeconomie la macroeconomie, de la politici fiscale la piețe financiare, de la antreprenoriat la dezvoltare durabilă, de la drept economic la securitate cibernetică. Prezența unor asemenea nume conferă revistei o autoritate incontestabilă, transformând-o într-un punct de referință pentru studiile economice din România și o voce respectată în dialogul științific. Această implicare de anvergură reflectă angajamentul comun față de misiunea de a promova o înțelegere mai profundă și mai articulată a economiei, esențială pentru abordarea problemelor sale complexe și pentru propunerea unor soluții viabile.
Soliditatea demersului nostru este susținută și de o rețea vastă de parteneriate instituționale, reflectând colaborarea strânsă a ASPES cu actori cheie din sistemul economic și academic românesc. Printre partenerii instituționali de prestigiu se numără: BNR – Banca Națională a României, Academia Română, INCE – Institutul Național de Cercetare Economică, ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară, IBR – Institutul Bancar Român, ISF – Institutul de Studii Financiare, CNR – Consiliul Național al Rectorilor, ASE – Academia de Studii Economice, ARB – Asociația Română a Băncilor, BVB – Bursa de Valori București, BRM – Bursa Română de Mărfuri, Consiliul Concurenței, Curtea de Conturi, alături de entități esențiale pentru dezvoltarea antreprenorială și protecția cetățenilor, cum ar fi FNGCIMM – Fondul Național pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii, FGA – Fondul de Garantare al Asiguraților, INS – Institutul Național de Statistică, AFER – Asociația Facultăților de Economie din România, INA – Institutul Național al Administrației, ANPC – Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, Camera de Comerț și Industrie a României, ANAP – Agenția Națională de Achiziții Publice, Federația Națională a Părinților ProEDU, FGDB – Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare, IRM – The Institut Of Risk Management (UK), SAMRO – Societatea Academică de Management și The Tax Institute, ceea ce subliniază caracterul comprehensiv și interdisciplinar al inițiativei noastre. Această colaborare extinsă validează nu doar importanța, ci și necesitatea unui demers academic riguros și pragmatic, capabil să adreseze provocările economice contemporane.
Dincolo de contribuția la dezvoltarea academică, demersul editorial al „EconomistulAcademic” se înscrie perfect în strategia mai amplă a ASPES de susținere a interesului național și a dezvoltării economice a României. Prin studiile, prognozele și analizele publicate, revista va contribui la creionarea unui nou model economic al României în cadrul UE și non-UE, promovând reindustrializarea modernă, oferind soluții de business pentru administrația centrală și marii jucători din economie. Este o simbioză între cercetarea fundamentală și aplicabilitatea practică, o punte între mediul academic și cel decizional, cu scopul final de a comunica rezultatele relevante atât actorilor privați, cât și autorităților publice responsabile. Așadar, „EconomistulAcademic” nu este doar o simplă revistă, ci un instrument strategic în arsenalul intelectual al României, un pilon fundamental pentru consolidarea unei societăți bazate pe cunoaștere și pe decizii informate.
Complementar acestei inițiative de anvergură academică, ASPES se poziționează în prima linie a unui proiect național de o importanță fundamentală pentru bunăstarea și reziliența pe termen lung a societății românești: Programul Național de Educație Financiară.
Într-adevăr, în contextul economic, social și politic internațional actual, marcat de volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate, nivelul insuficient de înțelegere a conceptelor economice de bază, de la economisire și investiții la dobândă, inflație sau risc, conduce frecvent la decizii individuale eronate, generând vulnerabilitate economică, fenomene precum supraîndatorarea și o dependență excesivă de intervenția statului. Aceste consecințe, manifestate la nivel micro, se reflectă, în timp, asupra stabilității economice și sociale la nivel macro, afectând coeziunea și potențialul de dezvoltare al întregii națiuni.
Este evident, prin urmare, că inițiativele existente, derulate izolat de diverse instituții de învățământ, bănci, organizații nonguvernamentale sau entități publice, deși lăudabile în intenția lor, rămân fragmentate și nu generează efecte coerente ori sustenabile la scara necesară. Ceea ce lipsește și ceea ce acest program își propune să aducă este o strategie integrată, coordonată instituțional și concepută să acopere întregul parcurs educațional, de la nivel preșcolar până la universitar. Obiectivul strategic este ambițios, dar absolut necesar: introducerea educației financiare ca materie obligatorie în programul educațional, începând cu anul școlar 2026-2027, printr-o concepție unitară, cu etape adecvate fiecărui ciclu de învățământ. Aceasta este singura cale pentru a asigura formarea unor generații capabile să înțeleagă mecanismele economice, să gestioneze în mod responsabil resursele financiare și să adopte decizii informate în fața riscurilor și oportunităților economice. Rolul BNR, ca instituție de stabilitate și credibilitate financiară, este central în acest demers, având misiunea de a proteja moneda și de a educa publicul cu privire la mecanismele monetare și financiare, asumând un leadership strategic și metodologic în standardizarea și integrarea educației financiare în politicile economice naționale.
Acest program se va desfășura la nivel național și, pentru succesul său, avem nevoie de implicarea tuturor factorilor de decizie, inclusiv a celor politici, care sunt chemați să vină în sprijinul acestui proiect de țară, conștienți de importanța strategică a unei populații financiar educate pentru viitorul României. O viziune comună și un angajament politic transversal sunt indispensabile pentru asigurarea sustenabilității și impactului pe termen lung. De asemenea, mass-media joacă un rol crucial în diseminarea informației, în educarea publicului larg și în crearea unei conștientizări colective asupra importanței educației financiare. Este imperios ca mesajul să ajungă la fiecare cetățean, prin toate canalele de comunicare disponibile, pentru a stimula participarea activă și a demonta preconcepțiile. Pentru a înțelege mecanismele în totalitatea lor și pentru a beneficia de cele mai bune practici la nivel global, în cadrul proiectului de educație financiară, vom iniția și consolida colaborări cu structuri financiare internaționale de prestigiu, cu experiență dovedită în implementarea unor astfel de programe la scară națională. Aceste parteneriate internaționale ne vor permite să adaptăm și să integrăm cele mai eficiente metodologii și conținuturi educaționale, asigurând că programul românesc este la cele mai înalte standarde globale. Coordonarea și conducerea proiectului vor rămâne, conform discuțiilor avute cu reprezentanții instituțiilor partenere, integral la ASPES, confirmând rolul nostru central și responsabilitatea asumată în acest demers strategic național.
Programul Național de Educație Financiară se structurează pe patru direcții fundamentale, interconectate, menite să construiască o cultură financiară solidă la toate nivelurile societății.
Prima direcție vizează instituțiile de credit și instituțiile financiare nebancare (IFN), punând accentul pe responsabilizarea utilizatorului de servicii financiare. Aici, educația se concentrează pe înțelegerea creditului ca instrument de dezvoltare, nu doar ca datorie, explicând tipologia diversă a creditelor (pentru educație, afaceri, ipotecare, consum) și, crucial, prevenirea supraîndatorării. Se detaliază diferențele fundamentale între instituțiile bancare reglementate și IFN-uri, evidențiind costurile asociate și riscurile crescute. Gestionarea datoriilor, înțelegerea ratelor lunare, dobânzilor, comisioanelor și consecințelor neplății devin cunoștințe esențiale. De asemenea, sunt abordate produse financiare complexe precum fondurile mutuale și pensiile private, alături de provocările și oportunitățile digitalizării serviciilor bancare, cu accent pe securitatea tranzacțiilor și protecția datelor. Scopul este transformarea cetățeanului într-un client informat și responsabil, care vede banca nu doar ca un furnizor de bani, ci ca un partener de dezvoltare.
A doua direcție se concentrează pe asigurări și piața de capital, având ca rol strategic consolidarea culturii protecției financiare. Educația în acest domeniu vizează o schimbare de mentalitate, transformând percepția asigurării dintr-o cheltuială inutilă într-un instrument esențial de protecție împotriva riscurilor inevitabile (accidente, boli, dezastre naturale, pierderi materiale). Se studiază tipologii de asigurări adaptate categoriilor sociale (cetățeni, studenți, antreprenori), de la sănătate și locuință la răspundere civilă și cyber-risk, evidențiind costurile reale ale riscurilor neacoperite. Înțelegerea rolului Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și a obligațiilor legale, precum și dezvoltarea competențelor de analiză comparativă a ofertelor și înțelegerea clauzelor contractuale sunt cruciale. Scopul final este ca asigurarea să devină un reflex de protecție, nu o povară. Extinderea către piața de capital introduce concepte despre investiții, riscuri și oportunități, esențiale pentru creșterea prosperității pe termen lung și diversificarea surselor de venit, oferind o perspectivă asupra dinamicii economice globale și a rolului României în aceasta.
A treia direcție vizează administrația locală și centrală, achizițiile publice și auditul cheltuielilor, inclusiv fondurile interne și europene. Rolul strategic aici este profesionalizarea gestionării fondurilor publice. Educația financiară în acest segment are ca scop înțelegerea corectă a transparenței bugetare, cum sunt colectate și cheltuite fondurile publice și consolidarea responsabilității față de contribuabil. Se dezvoltă competențe de bugetare, planificare financiară și raportare pentru primari, consilieri și funcționari publici. Abordarea politicilor publice eficiente, adaptate nevoilor comunităților, este fundamentală. Un aspect vital este creșterea capacității administrative de a atrage și gestiona fonduri europene și guvernamentale, evitând pierderile generate de deficitul de competențe financiare. De asemenea, se promovează implicarea cetățeanului în procesul bugetar, cerând claritate și eficiență din partea autorităților. Obiectivul central este consolidarea unei culturi instituționale bazate pe responsabilitate financiară, profesionalism și utilizarea eficientă a resurselor publice, contribuind la o guvernanță economică solidă și transparentă.
Ultima, dar nu cea din urmă, este direcția transversală și fundamentală privind introducerea educației financiare în programul educațional începând cu anul școlar 2026-2027, elaborând o concepție unitară cu etape adecvate fiecărui ciclu de învățământ, de la grădiniță la liceu, și continuând la nivel universitar. Această abordare garantează că fiecare segment al populației va dobândi, la momentul potrivit, cunoștințele și abilitățile necesare.
Copiii trebuie să înțeleagă de mici ce înseamnă valoarea banului și responsabilitatea; elevii și studenții trebuie să învețe cum funcționează creditarea, economisirea, investițiile și fiscalitatea; antreprenorii au nevoie de competențe reale în gestionarea riscului, finanțări interne și externe,
asigurări și cash-flow.
Impactul acestui program asupra elevilor, de la cei mai mici, din grădiniță și clasele primare, până la adolescenții din liceu, este transformator. Prin integrarea conceptelor financiare adaptate vârstei, ei vor deprinde de timpuriu importanța banilor, a economisirii, a alegerilor responsabile de consum, a distincției dintre „nevoi” și „dorințe”. Această fundație timpurie îi va proteja de capcanele financiare specifice vârstei adulte, modelându-le un comportament financiar sănătos și proactiv. Vor învăța să își planifice cheltuielile, să înțeleagă noțiunile de buget personal și să se familiarizeze cu produsele bancare simple, asigurările elementare sau cu modul de funcționare a banilor publici la nivel local. Acest proces educațional progresiv le va oferi instrumentele necesare pentru a deveni cetățeni responsabili și autonomi din punct de vedere financiar, mai puțin susceptibili la influențe negative sau la supraîndatorare. Dezvoltarea gândirii critice privind ofertele comerciale, înțelegerea conceptului de „valoare” dincolo de „preț” și conștientizarea riscurilor digitale sunt elemente cheie care vor fi cultivate încă de la vârste fragede, adaptate nivelului de înțelegere, consolidând o generație pregătită pentru provocările unei economii din ce în ce mai digitalizate și interconectate.
Pentru studenți, implicațiile sunt la fel de profunde. Ei se află la vârsta la care iau primele decizii financiare majore: gestionarea primului salariu, obținerea unui credit pentru studii sau locuință, inițierea unei afaceri, planificarea pensiei private sau a investițiilor. Un program de educație financiară solid le va oferi nu doar cunoștințe teoretice aprofundate despre piața de capital, produse bancare complexe, riscuri financiare și strategii de investiții, dar și abilități practice de gestionare a datoriilor, de analiză comparativă a ofertelor financiare și de planificare pe termen lung. Această pregătire îi va transforma în profesioniști mai competenți, capabili să contribuie la economia reală cu decizii fundamentate, dar și în indivizi mai rezilienți în fața șocurilor economice, conștienți de importanța independenței financiare și a autonomiei personale. Ei vor învăța să evalueze oportunități de microfinanțare pentru debut profesional, să înțeleagă diferențele dintre împrumuturi și burse și să utilizeze servicii bancare digitale în siguranță, navigând cu discernământ printre opțiunile de carieră și investiționale într-o piață a muncii în continuă schimbare.
România are nevoie de educație financiară pe toate palierele,
fără excepție.
Antreprenorii români, motorul creșterii economice, vor beneficia de un ecosistem îmbunătățit de competențe financiare. Într-o piață din ce în ce mai competitivă, succesul unei afaceri depinde critic de capacitatea de a înțelege și gestiona finanțele companiei: accesarea de finanțări interne și europene, planificarea investițiilor, gestionarea capitalului de lucru, evaluarea riscurilor, înțelegerea instrumentelor de asigurare de business și navigarea prin complexitatea reglementărilor fiscale și bancare. Educația financiară le va oferi antreprenorilor actuali și viitori o bază solidă pentru a lua decizii strategice, a evalua corect costurile și beneficiile, a identifica oportunitățile de creștere și a minimiza riscurile. Acest lucru va conduce la o rată mai mare de succes a afacerilor, la inovație și, implicit, la o economie mai robustă și mai stabilă. Ei vor fi mai pregătiți să utilizeze factoringul sau leasingul ca instrumente de finanțare, să înțeleagă asigurările de răspundere civilă sau cyber-risk și să dezvolte bugete antreprenoriale realiste și sustenabile, transformând provocările în oportunități de dezvoltare și contribuind la crearea de valoare adăugată pentru economia românească.
Într-un context internațional marcat de inflație, crize energetice și conflicte geopolitice, o populație educată financiar este mai adaptabilă, mai rezilientă și mai puțin predispusă la panici sau decizii emoționale care pot amplifica turbulențele economice.
Dincolo de aceste segmente specifice, cetățenii în ansamblul lor vor fi principalii beneficiari ai acestui program. Prin înțelegerea corectă a modului de colectare și cheltuire a fondurilor publice, a principiilor transparenței bugetare și a rolului achizițiilor publice, ei vor deveni actori mai informați și mai responsabili în democrația economică. Vor putea cere socoteală autorităților, vor înțelege importanța implicării în procesul bugetar local și central și vor fi mai puțin vulnerabili la populisme sau dezinformare. La nivel personal, educația financiară le va oferi instrumentele necesare pentru a-și gestiona mai bine veniturile și cheltuielile, pentru a economisi și a investi inteligent, pentru a înțelege complexitatea produselor financiare și a se proteja împotriva riscurilor. Într-un context internațional marcat de inflație, crize energetice și conflicte geopolitice, o populație educată financiar este mai adaptabilă, mai rezilientă și mai puțin predispusă la panici sau decizii emoționale care pot amplifica turbulențele economice. Capacitatea de a diferenția între nevoi și dorințe, de a citi și înțelege clauzele contractuale și de a se proteja de schemele de fraudă online devin competențe fundamentale pentru o bună calitate a vieții. Această autonomie financiară contribuie la o reducere a stresului individual și familial, promovând o societate mai echilibrată și mai stabilă.
Pentru a asigura perenitatea și anvergura necesară, fondurile dedicate acestui Program Național de Educație Financiară vor fi exclusiv private. Această abordare subliniază responsabilitatea colectivă a mediului de afaceri, a instituțiilor financiare și a tuturor entităților care înțeleg că o investiție în educație financiară este, de fapt, o investiție strategică în propriul lor viitor, prin crearea unui bazin de clienți, angajați și antreprenori mai informați și mai responsabili. Reușita proiectului necesită un efort susținut din partea tuturor partenerilor instituționali. Angajamentul lor de a livra la timp toate informațiile necesare, conform angajamentelor asumate, este fundamental pentru succesul acestui proiect de țară. Transparența, comunicarea eficientă și respectarea termenelor sunt piloni esențiali pentru construirea încrederii și pentru progresul constant al programului.
ASPES, prin întreaga sa activitate de 22 de ani și prin parteneriatele sale strategice cu instituții fundamentale ale statului român, precum Banca Națională a României, Academia Română, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Academia de Studii Economice și numeroase alte entități academice și profesionale, este gata să coordoneze acest efort național de o amploare fără precedent. Angajamentul nostru este de a construi o societate românească în care fiecare individ, indiferent de vârstă sau statut, să posede competențele necesare pentru a naviga cu încredere și responsabilitate prin labirintul financiar al lumii moderne. Este o investiție strategică nu doar în indivizi, ci în coeziunea socială, în stabilitatea economică și în viitorul României pe scena globală.
Prin „EconomistulAcademic” și Programul Național de Educație Financiară, ASPES își reafirmă rolul de catalizator al excelenței academice contribuind decisiv la edificarea unei Românii mai puternice și mai inteligente din punct de vedere financiar, capabile să prospere într-un mediu global din ce în ce mai complex.



