AHK România promovează folosirea extinsă a arbitrajului și prezintă noul său regulament de arbitraj

0

Curtea de Arbitraj de pe lângă AHK România, înființată în 2010, a prezentat Regulamentul său revizuit în cadrul celei de-a patra Conferințe Internaționale de Arbitraj, organizate de AHK România. Acesta integrează evoluțiile recente ale regulilor internaționale de arbitraj, oferind companiilor o alternativă atractivă pentru soluționarea disputelor. Au fost introduse prevederi mai detaliate și reguli noi pentru a face întregul proces de arbitraj mai rapid și mai eficient. În special pentru companiile cu activitate internațională, arbitrajul reprezintă un element foarte important în redactarea contractelor. Modificările, împreună cu explicațiile detaliate ale experților care au contribuit la actualizarea Regulamentului, au fost prezentate în cadrul conferinței, la care au participat specialiști din domeniu și invitați de renume din mediul privat. 

„Arbitrajul este important pentru companii deoarece reprezintă o modalitate alternativă de soluționare a disputelor, printr-o procedură mai flexibilă, cu costuri mai reduse în multe situații și, totodată, cu sprijinul experților. Părțile pot include în contractele lor, indiferent de tipul acestora, nu doar în cazurile de fuziuni și achiziții, o clauză care se referă la arbitrajul viitoarelor lor litigii, iar acest lucru poate fi făcut în conformitate cu legea  privind arbitrajul, la sediul arbitrajului”, a explicat dr. Cristiana Stoica, fondator STOICA & ASOCIAȚII.

În calitate de președinte AHK România și CEO al companiei de energie E.ON România, Volker Raffel consideră că arbitrajul este benefic pentru orice companie. „Mi-am dat seama în viața mea profesională că o instanță de arbitraj poate rezolva un caz într-o perioadă decentă de timp, iar acest lucru este posibil prin faptul că exista doar o instanță, și nu mai multe, ca în cazul instanțelor publice. Un alt argument este că la o Curte de Arbitraj există profesioniști care cunosc și relațiile economice. Din aceste două considerente cred că este important ca o clauză compromisorie să fie introdusă încă de la început în contractele de afaceri”, a explicat el.

Președintele Curții de Arbitraj a AHK România, prof. dr. Claus Köhler, a prezentat noile reguli de arbitraj, aspecte legate de concurența în arbitraj, de contractele de fuziuni și achiziții și de arbitrajul instituțional, care include mai nou și componenta de tehnologie. El a subliniat confidențialitatea totală a proceselor de arbitraj, care protejează secretele comerciale. „Arbitrajul este extrem de important pentru companii, deoarece reprezintă o modalitate rapidă și mai ales executorie de soluționare a disputelor între părți. Într-un context transfrontalier, adică atunci când sunt implicate două sau mai multe țări, multe hotărâri ale instanțelor de stat nu sunt executabile. Arbitrajul oferă o sentință executorie, similară unei hotărâri judecătorești, valabilă în 172 de țări, conform Convenției de la New York din 1958,” a precizat Köhler.  

Pentru eficientizarea procesului de arbitraj, noul Regulament al Curții de Arbitraj de pe lângă AHK România cuprinde acum termene clare pentru o serie de contracte procedurale, astfel ca procesul să fie clar și predictibil. Nerespectarea acestor termene are efecte importante asupra diferitelor soluții prevăzute de cadrul arbitral.

„De exemplu, am inclus termene clare pentru înregistrarea cererii de arbitraj, pentru răspuns, pentru prezentarea probelor și de asemenea, termene referitori la numirea arbitrilor. Dar probabil cea mai importantă este durata procesului: până la emiterea hotărârii arbitrale, am prevăzut opt luni”, a spus Cristiana Stoica. 

Disputele pot apărea însă și în contractele derulate de instituțiile publice. Acestea afectează însă în mod direct comunitatea, întrucât sunt legate de obicei de construirea de școli, drumuri, spitale etc. „Întrebarea este: poate arbitrajul sau orice alt mecanism alternativ de soluționare a disputelor să ofere sectorului public o cale mai bună? Din perspectiva mea, răspunsul este, potențial, da, dar doar printr-un cadru clar, la nivel național și în limitele dreptului public”, a explicat Mihaela Nastea, director achiziții publice în cadrul Primăriei Municipiului Oradea.

La masa rotundă despre fuziuni și achiziții (M&A) și antitrust experții au vorbit despre complexitatea tranzacțiilor de tip M&A, mai ales atunci când acestea implică reglementări privind concurența sau controlul investițiilor străine. Aceste niveluri suplimentare de verificare fac și mai importantă existența unor mecanisme de soluționare a disputelor care să fie atât flexibile, cât și rezistente sub presiune.

În cadrul celei de-a doua mese rotunde, pe tema arbitrajului instituțional cu sprijinul tehnologiei, specialiștii au vorbit despre riscurile legate de folosirea tehnologiei în procesele de arbitraj. Acestea au implicații etice și țin de păstrarea confidențialității și autenticității probelor, protecția datelor etc. Soluțiile propuse – stabilirea unui protocol de securitate cibernetică și a unor reguli pentru păstrarea datelor.

În concluzie, Curtea de Arbitraj a AHK România oferă eficiență, neutralitate, confidențialitate, predictibilitate, abordare transfrontalieră, flexibilitate și profesionalism. Astfel se aliniază tendințelor comunității internaționale de arbitraj, regulile sale putând fi aplicabile oricărui tip de relație comercială.

„A fost un schimb minunat de opinii, menit să crească gradul de conștientizare privind arbitrajul în România. Avem expertiza și profesioniștii necesari pentru a gestiona toate tipurile de cazuri de arbitraj și sperăm că vom putea contribui la o deschidere mai mare pentru folosirea arbitrajului în România”, a conchis Sebastian Metz, director general al AHK România.