NEPI Rockcastle evidențiază tendințele pieței de retail și perspectivele macroeconomice, la nivel global

0

NEPI Rockcastle, cel mai mare proprietar, dezvoltator și administrator de centre comerciale din Europa Centrală și de Est, a organizat recent, la Sofia, cea de-a treia ediție a evenimentului anual Retailers Day, dedicat partenerilor săi din industrie. Acesta a reunit peste 150 de reprezentanți ai unor branduri internaționale de retail, precum și parteneri strategici. Printre subiectele abordate se numără noul proiect greenfield al companiei, din Plovdiv (Bulgaria), tendințele internaționale din retail și perspectivele macroeconomice la nivel global.

Evenimentul a avut loc în centrul comercial Paradise Center din capitala Bulgariei, care are o suprafață închiriabilă brută de 85.200 mp și este una dintre cele mai performante proprietăți ale grupului în ceea ce privește creșterea venitului operațional net. Paradise Center face parte din portofoliul NEPI Rockcastle, care cuprinde 60 de proprietăți, evaluate la 7,9 miliarde de euro, situate în opt țări din Europa Centrală și de Est (CEE).

„Bulgaria cunoaște o dezvoltare accelerată și reprezintă o oportunitate semnificativă pentru retaileri, motiv pentru care ne extindem prezența pe această piață dinamică. Nicio altă companie de real estate din Europa nu are în derulare proiecte de dezvoltare în retail de aproape 800 de milioane de euro, care includ și Promenada Plovdiv. Aceasta este o dovadă a ritmului de creștere economică și a consumului în regiunea CEE, unde ne desfășurăm activitatea”, a declarat Rüdiger Dany, CEO NEPI Rockcastle.

Promenada Plovdiv 

La rândul său, Manol Goygadjiev, Asset Manager pentru Bulgaria în cadrul NEPI Rockcastle, a evidențiat potențialul viitorului centru comercial Promenada Plovdiv, un proiect care va ocupa o suprafață închiriabilă brută de 60.500 mp. Promenada Plovdiv a fost conceput pentru a redefini experiența de shopping în al doilea oraș ca mărime din Bulgaria, aducând branduri noi, care intră pentru prima dată în regiune. La finalul primului trimestru din 2025, proiectul era deja preînchiriat în proporție de 40%. Promenada Plovdiv va include peste 200 de spații comerciale și 1.500 de locuri de parcare, având o suprafață comparabilă cu cea totalizată de cele trei centre comerciale existente în oraș. Finalizarea lucrărilor este estimată pentru sfârșitul lui 2027. 

Plovdiv este unul dintre cele mai vechi orașe din Europa – atestat încă dinainte de Roma sau Atena – și reprezintă un pol industrial important al Bulgariei. Zona metropolitană Plovdiv are o populație de aproximativ 800.000 de locuitori, în majoritate tineri, și înregistrează cea mai rapidă creștere urbană din țară.

În Bulgaria, NEPI Rockcastle deține în prezent două centre comerciale, Paradise Center și Serdika Center, situate în Sofia. 

Perspective macroeconomice

În cadrul evenimentului, Valentin Tătaru, economist-șef ING Bank România, a subliniat că Bulgaria a înregistrat cea mai mare creștere a valorii reale a salariilor dintre țările CEE: peste 16%, în perioada 2021–2023. Pentru 2025, este anticipată o majorare de 2,8% a consumului și o inflație de 4,8%. Creșterea economică susținută a Bulgariei a contribuit la o convergență rapidă în ceea ce privește puterea de cumpărare, de la 47% din media Uniunii Europene în 2012, la peste 65% în 2024.

Carsten Brzeski, Global Head of Macro al ING Germania, a prezentat două scenarii macroeconomice posibile pentru perioada următoare: o revenire la stabilitatea post-pandemie sau un val de prosperitate economică în regiunea CEE, pe măsură ce statele din regiune își continuă integrarea în piața unică europeană.

Retailul experiențial – răspunsul la provocarea lipsei de loialitate

Jack Stratten, director al agenției londoneze de trenduri în retail – Insider Trends, a susținut o prezentare interactivă despre modul în care brandurile pot răspunde provocării tot mai mari generate de lipsa de loialitate și de interes a consumatorilor, în special din rândul Generației Z. Potrivit acestuia, 64% dintre clienți se simt copleșiți de opțiuni, iar 90% resimt un grad ridicat de oboseală în fața publicității comerciale excesive.

În acest context, este necesar ca magazinele să se transforme din simple spații de vânzare în adevărate huburi de experiențe. Unii retaileri creează spații „Instagramabile”, cu accent pe crearea de conținut digital, iar conceptul de „lux accesibil” devine tot mai popular, oferind experiențe de top la prețuri rezonabile.

În încheierea Retailers Day, Marek Noetzel, Chief Operating Officer al NEPI Rockcastle, a subliniat faptul că schimbările din retail se vor accelera exponențial în următorul deceniu, însă nevoia oamenilor de a interacționa, socializa și petrece timp în centrele comerciale va rămâne ridicată. Astfel, strategia de administrare activă a portofoliului și parteneriatele solide cu retailerii vor deveni și mai importante pentru NEPI Rockcastle.

Marek Noetzel a mai arătat că sustenabilitatea rămâne o prioritate, compania fiind angajată în reducerea amprentei de carbon și în sprijinirea retailerilor în atingerea obiectivelor ESG, prin furnizarea de energie verde la prețuri competitive. Totodată, NEPI Rockcastle investește în inițiative cu impact pozitiv în comunitățile locale, asumându-și rolul de lider responsabil în industrie.

Cea de-a treia ediție a Retailers Day a marcat și prezentarea noului branding NEPI Rockcastle, care reflectă viziunea companiei orientată spre viitor și consolidarea identității sale pe piața europeană.