Sondaj eToro Retail Investor Beat: Investitorii români cumpără în momentele de scădere a pieței

0
cripto, etoro,

Investitorii individuali din întreaga lume profită de volatilitatea pieței și cumpără în perioadele de scădere, românii fiind în frunte, potrivit ultimului raport trimestrial Retail Investor Beat al platformei de tranzacționare și investiții eToro. Studiul, care a chestionat 10.000 de investitori individuali din 12 țări, a relevat că 66% dintre investitori cumpără în perioadele de declin ale pieței. Dintre acești investitori, 6% cumpără în orice perioadă de scădere, 22% când piața scade cu 5-10%, 25% când scade cu 11-20% și 13% doar când scade cu peste 20%.

Dintre toate țările analizate, investitorii individuali din România sunt cei mai predispuși să cumpere în perioadele de scădere, 80% din ei acționând astfel, în timp ce 10% cumpără în orice perioadă de scădere, 25% când piața scade cu 5-10%, 29% în timpul unei scăderi de 11-20%, în timp ce alți 16% spun că ar cumpăra acțiuni în timpul unei scăderi de peste 20% pe piețele financiare. Interesant este faptul că 12% dintre toți investitorii români chestionați nu încearcă să se sincronizeze cu evoluția pieței și nu efectuează achiziții în mod regulat sau automat.

Bogdan Maioreanu, analist de piață eToro pentru România, a declarat: „Majoritatea investitorilor individuali români (80%) au o experiență de investiții de mai puțin de 5 ani. Însă, în acest timp, au asistat atât la mișcări ascendente, cât și descendente ale pieței. În ciuda fluctuațiilor pieței, în prezent ne aflăm la cele mai ridicate niveluri de evaluare din istorie, atât pentru indicii americani, cât și pentru cei locali. Așadar, investitorii au învățat să profite și de mișcările descendente ale pieței, considerându-le oportunități de a adăuga active la prețuri mai mici în portofoliile lor.”

Comentând datele de la nivel mondial, Lale Akoner, strateg pentru piețele globale la eToro, a declarat: „Investitorii individuali profită de scăderile pieței cumpărând în momentele de depreciere, demonstrând astfel o abordare strategică în fața discrepanței în prețurile activelor pe fondul volatilității crescute. Datele arată că două treimi dintre investitori acționează în perioadele de declin, mulți dintre ei așteptând corecții semnificative înainte de a intra pe piață. Este un semnal al asumării unui risc calculat, mai degrabă decât al unui optimism orb. Corecțiile istorice, precum corecția Dow din 2018 (-19%) și scăderea din 2020 cauzată de pandemie (-37%), ne reamintesc că volatilitatea poate oferi oportunități celor care au răbdare și viziune. Aceste mișcări inteligente continuă să conteste noțiunea învechită conform căreia acești investitori sunt „dumb money” și subliniază sofisticarea lor tot mai mare pe piețele financiare.”

Impactul știrilor


Doar 12% dintre investitorii de individuali la nivel global (inclusiv 15% dintre investitorii individuali din România) au declarat că știrile le influențează în mod semnificativ deciziile de investiții, iar 40% (45% dintre investitorii din România) au afirmat că știrile le influențează într-o oarecare măsură alegerile. În timp ce 25% dintre investitori la nivel global au afirmat că știrile nu le influențează în mod semnificativ strategiile, doar 21% dintre investitorii români au răspuns la fel, iar 13% (12% dintre investitorii români) au declarat că știrile nu le influențează deloc deciziile de investiții.

Știrile din media trezesc o serie de emoții în rândul investitorilor. Cel mai popular răspuns (31% la nivel global, 28% în România) a fost sentimentul de alertă și verificarea mai frecventă a investițiilor. În timp ce 21% dintre investitorii globali și români au declarat că știrile îi fac să se simtă anxioși și îngrijorați cu privire la impactul asupra investițiilor lor; un număr similar (21% la nivel global, 24% dintre investitorii români) au declarat că se simt calmi și încrezători în strategiile lor pe termen lung. Doar 12% (15% dintre investitorii români) au declarat că se simt copleșiți de volumul mare de informații.

Bogdan Maioreanu a adăugat: „România a experimentat o avalanșă de știri în timpul campaniei electorale, iar unele dintre acestea s-au tradus în mișcări ale pieței bursiere locale. Acest lucru ar putea explica numărul mai mare de investitori români, comparativ cu media globală, care au declarat că se simt copleșiți. Cu toate acestea, strategia pe termen lung le conferă investitorilor încredere și îi face pe unii să fie vigilenți pentru a putea reacționa la mișcările pieței, așa cum am văzut în abordarea „cumpără la preț redus”.

Lale Akoner, strateg pentru piețe globale la eToro, a comentat, de asemenea: „Titlurile din presă pot fi numeroase și rapide, dar temperamentul, și nu supraîncărcarea cu informații, este ceea ce definește avantajul investitorului pe termen lung. Datele noastre arată un spectru larg de reacții emoționale, însă mai mult de jumătate dintre investitorii individuali rămân vigilenți, neutri sau calmi în fața zgomotului mediatic, ceea ce sugerează o capacitate crescândă de a distinge semnalele de sentimentele generale. În 2025, de la schimbările în politicile comerciale la etapele importante ale bitcoinului, ritmul știrilor s-a accelerat, dar la fel și capacitatea investitorilor individuali de a se adapta fără a reacționa exagerat. Acest lucru reflectă nu doar conștientizarea dinamicii pieței, ci și o disciplină în continuă evoluție.

Volatilitatea stârnește discuții despre investiții

În perioadele de volatilitate a piețelor, investitorii individuali observă schimbări în frecvența discuțiilor despre investiții în cercurile lor sociale. În ansamblu, 29% dintre respondenții globali (27% dintre cei români) au observat o creștere a acestor discuții. O analiză mai atentă a diferențelor generaționale relevă că această tendință este deosebit de pronunțată în rândul generațiilor Z și Millennials, 35% din fiecare grup observând mai multe discuții. În schimb, procentul scade la 27% și, respectiv, 21% pentru generația X și Baby Boomers. În cazul investitorilor români, intensificarea discuțiilor este mai evidentă în rândul generației Millennials (32%), urmați de generația Z (26%), în timp ce generațiile mai în vârstă, precum generația X și Baby Boomers, înregistrează aproximativ același procent (23-24%).

Lale Akoner a adăugat: „Perioadele de volatilitate a pieței acționează adesea ca un catalizator pentru reflecție și conversație. Acestea sporesc conștientizarea colectivă, nu doar în ceea ce privește riscurile, ci și oportunitățile, determinând multe persoane să se implice mai activ în investițiile pe care le consideră potrivite. Constatările noastre arată că Gen Z și Millennials, care au crescut într-o eră în care investițiile sunt atât digitale, cât și sociale, sunt deosebit de sensibili la acest aspect. Deschiderea lor față de discuțiile despre piețe reflectă o schimbare culturală, departe de vechiul stigmat al „discuțiilor despre bani”, către o abordare mai informată, bazată pe colegialitate, a gândirii financiare. Normalizarea acestor conversații este un semn că investitorii mai tineri tratează piețele nu ca pe o speculație, ci ca pe o cercetare serioasă, comună.”


Bogdan Maioreanu a comentat: „Pentru România, intensificarea discuțiilor despre investiții este un lucru pozitiv. În acest context, nu este o coincidență că acest comportament este mai evident în rândul generației Millennials, deoarece aceștia sunt tineri aflați la apogeul vieții productive, care doresc să-și valorifice cât mai bine veniturile. Și poate că acest lucru îi va inspira și pe alții, inclusiv pe cei din alte grupe de vârstă, să descopere lumea fascinantă a investițiilor.”



Cea mai recentă ediție a Retail Investor Beat s-a bazat pe un sondaj realizat în rândul a 10.000 de investitori individuali din 12 țări și 3 continente. Următoarele țări au avut 1.000 de respondenți: Marea Britanie, SUA, Germania, Franța, Australia, Italia și Spania. Următoarele țări au avut 600 de respondenți: Țările de Jos, Danemarca, Polonia, România și Cehia. Sondajul a fost realizat în perioada 14 – 18 mai 2025 de către compania de cercetare Opinium. Investitorii individuali au fost definiți ca fiind persoane care se administrează singure sau care beneficiază de consiliere și care dețin cel puțin un produs de investiții, inclusiv acțiuni, obligațiuni, fonduri, un ISA (cont individual de economii) pentru investiții sau echivalent. Nu a fost necesar ca aceștia să fie utilizatori eToro.