Studiu ABSL: Transparența salarialã o prioritate a industriei serviciilor externalizate 

Date:

Industria de outsourcing se pregătește intens pentru implementarea Directivei europene privind transparența salarială și remunerare egală între bărbați și femei  pentru aceeași muncă , conform celui mai recent studiu Barometrul HR, realizat de Asociația Business Service Leaders (ABSL) în colaborare cu PwC România.

Potrivit raportului, aproximativ o treime dintre companiile din industrie au început elaborarea unui plan de acțiune detaliat, aliniat cerințelor Directivei. Totuși, aceste planuri nu sunt încă finalizate. 

Trei din zece companii din sectorul externalizării de servicii au efectuat analize ale discrepanțelor salariale și dispun de un plan activ pentru reducerea acestora. Acest demers, mai susținut în raport cu media pieței, indică un angajament crescut al organizațiilor față de promovarea echității salariale, în conformitate cu tendințele europene și cerințele legislative actuale.

Peste 75% dintre companiile din domeniu raportează un decalaj salarial mai mic de 5%, ceea ce reflectă o tendință pozitivă în reducerea inegalităților salariale. Una din zece organizații are procese clar definite și deja implementate, conform Directivei privind transparența salarială.

Patru din zece respondenți consideră că, deși procesele sunt conturate, acestea necesită îmbunătățiri pentru a asigura conformitatea deplină cu legislația europeană. Această percepție indică un nivel moderat de pregătire și subliniază necesitatea unor ajustări la nivel operațional și procedural.

„Directiva privind transparența salarială, un subiect sensibil, care poate ușor aluneca într-o abordare emoțională, nu face decât să consolideze și să generalizeze tendințele și bunele practici de remunerare în ceea ce privește echitatea internă și comunicarea. Dreptul salariaților și candidaților de a fi informați cu privire la modul în care sunt remunerați reiterează importanța stabilirii unor criterii de salarizare obiective, care țin fie de caracteristicile postului, fie de nivelul individual de competență și performanță și, implicit, să reducă elementele discreționare. Aplicate corect și rațional, aceste principii susțin motivarea angajaților și dezvoltarea unor culturi organizaționale solide, dar presupun un efort important de aliniere, documentare și comunicare la nivelul fiecărei organizații”, a declarat Oana Munteanu, Director, People & Organisation, PwC România.

În ceea ce privește impactul modificărilor fiscale de la începutul anului legate de eliminarea scutirii de impozit pentru anumite categorii de angajați, aproximativ trei sferturi dintre companiile din industria serviciilor pentru afaceri au menținut salariile brute neschimbate. 28% au introdus noi beneficii cu tratament fiscal mai avantajos, iar un procent similar a crescut componenta variabilă a veniturilor salariale. Totodată, 22% au analizat eligibilitatea pentru alte facilități fiscale (cum ar fi facilitățile pentru activități de cercetare și dezvoltare), iar alte 22% au investit în programe de formare și dezvoltare profesională.

„Industria noastră se adaptează la noile realități economice, atât la nivel local, cât și global. Nivelul salariilor și al taxelor aferente sunt factori esențiali pentru dezvoltarea de noi servicii și atragerea investitorilor. Pentru a ne menține competitivitatea pe piața europeană și internațională și pentru a atrage investiții, este nevoie in primul rand de stabilitate și de o strategie națională coerentă de creștere economică”, spune Cătălin Iorgulescu, Vicepreședinte ABSL.

La nivel general, salariul de bază a crescut cu 3,2% în martie 2025 față de septembrie 2024. Sectorul de outsourcing a înregistrat cea mai redusă creștere salarială, de doar 0,85%. Această evoluție reflectă o evolutie mai lentă, după o perioadă de creșteri salariale susținute în ultimii trei ani, peste media pieței.

Industria serviciilor pentru afaceri numără peste 200.000 de angajați și se situează în top 5 industrii ca aport la PIB.

Studiul a fost realizat de ABSL împreună cu PwC România în perioada martie – aprilie 2025, pe un eșantion de 53 de companii din industria de outsourcing. 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Altex dă startul campaniei Black Friday de Primăvară – o săptămână de reduceri spectaculoase

Altex, liderul pieței electro-IT din România, lansează ediția de...

TeraPlast – profit net la nivel consolidat de 1,2 milioane de lei în T1/2025

Grupul TeraPlast, procesator de polimeri, anunță rezultatele financiare...

Cegeka România, cifră de afaceri cu aproape 4% mai mare în 2024 decât în anul precedent

Compania de tehnologie Cegeka România anunță „o cifră de...