Acțiuni vs. bunuri: Cum se compară entuziasmul consumatorilor cu performanța companiilor

0

Platforma de tranzacționare și investiții eToro a publicat o nouă analiză care evidențiază costul de oportunitate asociat achizițiilor de consum „costisitoare”.

eToro a comparat valoarea de revânzare pe 5 ani a articolelor populare – inclusiv „produsele virale” de pe rețelele sociale – cu performanța pe 5 ani a acțiunilor companiilor care le produc. Rezultatele sugerează că, în timp ce unele articole de colecție cresc în valoare și chiar depășesc creșterea prețului acțiunilor companiilor din spatele lor, multe bunuri de consum își pot pierde valoarea, iar aceeași sumă de bani investită în acțiuni ar fi putut* crește.

Bogdan Maioreanu, analist de piață eToro pentru România, a declarat: „Uneori simțim că trebuie să cumpărăm diferite produse pentru a ne ușura viața, ca recompensă pentru succesul nostru sau ca „investiție” în stilul nostru de viață. Deși unele articole de colecție, cum ar fi anumite păpuși Labubu sau anumite articole de lux, pot crește în valoare, unele produse nu supraviețuiesc entuziasmului inițial sau valoarea lor se depreciază foarte repede, în timp ce compania care le produce continuă să prospere. Nu spunem că oamenii ar trebui să înceteze să cumpere produsele pe care le iubesc, dar dacă credeți în puterea companiilor din spatele lor, o investiție vă poate oferi expunere și la performanța acestora.

De la lansarea sa în 2020, Apple iPhone 12 a pierdut aproximativ 82% din valoarea sa, dacă a fost achiziționat la prețul de lansare de aproximativ 4500 RON, în timp ce acțiunile Apple au înregistrat o creștere de peste 130% în aceeași perioadă. Aceasta înseamnă că banii de pe un telefon care valorează astăzi aproximativ 800 RON ar fi putut valora astăzi aproape 10.400 RON dacă suma inițială de 4500 RON ar fi fost investită în acțiuni acum 5 ani*.

Achiziționat în 2020 cu aproximativ 54.000 de euro, un BMW Seria 5 520d valorează astăzi între 22.000 și 25.000 de euro, în funcție de starea și kilometrajul său; dacă suma ar fi fost utilizată pentru achiziționarea de acțiuni BMW, în ciuda situației actuale din industria auto, valoarea sa ar fi putut fi de aproximativ 61.500 de euro.* Alte exemple pot fi găsite în tabelul de mai jos.

Anumite produse de nișă au înregistrat însă atât o creștere a valorii de revânzare, cât și a valorii acțiunilor. Seria 2 Labubu Little Monster de la Pop Mart din 2019, cu o valoare inițială de aproximativ 25 de dolari, a înregistrat o creștere a valorii de peste 3000% pe piețele de revânzare pentru cele mai rare păpuși, datorită popularității crescânde a mărcii Labubu, în timp ce acțiunile Pop Mart au crescut cu peste 1360% în trei ani, sau cu 159% de la oferta publică inițială din decembrie 2020.

Iar unii consumatori norocoși s-ar putea trezi cu un produs a cărui valoare de revânzare o depășește cu mult pe cea a acțiunilor companiei. De exemplu, colecționarii de adidași care au reușit să achiziționeze o pereche de Nike Dunk Low Viotech la prețul de retail atunci când au fost lansați la sfârșitul anului 2019 ar putea obține un profit de până la 45% dacă ar decide să le vândă. În același timp, acțiunile Nike au scăzut cu 53% în această perioadă de cinci ani; prin urmare, investitorii care au cumpărat acțiuni Nike în același timp ar fi înregistrat o scădere a valorii investiției lor.

ProdusCompanieEvoluția prețului produsului în ultimii 5 aniEvoluția prețului acțiunilor
Ultimii 5 aniUltimii 3 aniAnul trecutDe la începutul anului
iPhone 12 (64GB)Apple-82%131%80%19%8%
GeForce RTX 3090Nvidia-57%1267%983%22%33%
PlayStation 5 (disc edition)Sony-48%153%100%58%38%
Xbox Series XMicrosoft-36%124%91%14%12%
Google Pixel 5Alphabet / Google-80%245%204%79%58%
BMW 5 SeriesBMW-54%14%4%28%10%
Nike Dunk Low Viotech (2019)Nike45%-53%-41%-16%-17%
Labubu Little Monsters Series 2 (2019)Pop Mart3000%N/A1363%5139%123%

Sursa: Refinitiv. Date preluate la 24/11/2025.

Notă: Performanțele anterioare nu constituie un indicator al rezultatelor viitoare. Oferta publică inițială a Pop Mart a avut loc în decembrie 2020.

„Unii colecționari obțin profituri uriașe păstrând obiectele în starea lor originală, dar provocarea este să știi ce va acumula valoare și ce își va pierde popularitatea. Produsele destinate consumatorilor, cum ar fi telefoanele și mașinile, se devalorizează în timp din cauza uzurii sau a faptului că designul și tehnologia devin depășite, așa că este nevoie de un anumit fler și noroc pentru a găsi următorul pantof de sport sau Labubu, obiecte râvnite de colectionari.

„Deși nicio investiție nu este garantată, există mai multe resurse publice disponibile despre piața de acțiuni decât despre piața de articole de colecție, pe care persoanele fizice le pot utiliza pentru a se informa înainte de a face achiziții. Piața de acțiuni este puternic reglementată, susținută de infrastructuri precum bursele de valori și acoperită de un ecosistem de analiști, mass-media și rapoarte de cercetare. Pe de altă parte, piața de articole de colecție funcționează prin licitații, vânzări private sau piețe de nișă, astfel încât, de obicei, există mai puțină transparență”, spune Bogdan Maioreanu.


În cadrul acestui studiu, eToro a analizat produse cunoscute cu prețuri de vânzare cuprinse între 600 și 310.000 RON, colectând prețurile actuale cerute de OLX și Autovit.ro, pentru a determina cât se depreciază acestea la 5 ani după achiziție. Prețurile au fost apoi comparate cu performanța prețului acțiunilor mărcilor din perioada 2020-2025 și din anul 2025 până în prezent. Datele privind prețul acțiunilor au fost preluate de la Refinitiv la 24 noiembrie 2025.

Cifrele privind deprecierea compară valorile noi ale diferitelor produse, prețurile de lansare estimate din 2020, cu prețul afișat pentru un produs second-hand în stare „bună”. Performanța prețului acțiunilor utilizează indici de randament total, acolo unde sunt disponibili. Performanțele anterioare nu sunt un indicator al rezultatelor viitoare; capitalul este expus riscului.

* Aceste exemple sunt doar ilustrative. Ele se bazează pe valorile istorice de revânzare ale anumitor produse de consum comparate cu performanța trecută a acțiunilor. Aceste scenarii nu iau în considerare factori precum comisioanele, volatilitatea pieței sau condițiile imprevizibile ale pieței sau alte costuri care pot afecta performanța și randamentele.