Pe fondul schimbării trendurilor, evoluției gusturilor consumatorilor și incertitudinii pieței, industria bijuteriilor se confruntă cu un mediu din ce în ce mai exigent. Pandora, gigantul danez al bijuteriilor, simte aceste presiuni. Deși talismanele de pe brățările Pandora încă atrag clienții în magazine, investitorii nu par să fie cuceriți de strălucirea lor în acest moment. Dar, cu sezonul de cumpărături de sărbători de iarnă la ușă, acest lucru s-ar putea schimba.
Revistele de modă precum Harper’s Bazaar, Fashion, Vogue au definit tendințele în materie de bijuterii pentru toamna/iarna 2025 ca fiind o formă îndrăzneață de exprimare a propriei personalități, evidențiind accesorii foarte specifice, inclusiv broșe, cercei și brățări . Chiar și clasica perlă a fost reimaginată cu forme sculpturale, șiruri stratificate și combinații neașteptate. În ceea ce privește culorile, amestecul de metale – argint, aur galben și aur roz – creează combinații dinamice. În același timp, pandantivele contemporane, colierele cu șnur și lanțurile suprapuse pot satisface simțul artistic, dar și dorința de lux cotidian. Inelele interesante, cerceii îndrăzneți și talismanele creează povești unice care ajută clienții să-și exprime propria individualitate.
Când ne gândim la bijuterii accesibile, marca care ne vine adesea în minte este Pandora, cunoscută pentru brățările sale cu talismane extrem de personalizabile. Pandora A/S este cel mai mare brand de bijuterii din lume ca volum. Cu peste 2700 de magazine concept în întreaga lume — inclusiv în aproape toate centrele comerciale din cele mai mari orașe din România — și peste 6800 de puncte de vânzare în peste 100 de țări, Pandora speră să profite de ultimele tendințe, întrucât se află în procesul de implementare a strategiei Phoenix. Acesta este un plan pe termen lung lansat în 2021 pentru a transforma compania într-un brand complet de bijuterii, concentrându-se pe patru piloni: brand, design, personalizare și piețe principale. În ciuda unei evoluții constante de expansiune a retailerului și a marjelor de profitabilitate impresionante, acțiunile Pandora au înregistrat o scădere a prețului acțiunilor de aproximativ 40% în 2025. Acum, compania se confruntă cu o provocare majoră în ceea ce privește recâștigarea încrederii investitorilor. Mai ales după raportul financiar din al doilea trimestru al acestui an — când acțiunile au scăzut cu 18% într-o singură zi — piața a căutat semne pozitive ale unei redresări, dar acestea au fost puține și rare.
Rezultatele financiare publicate în această săptămână arată însă că Pandora rămâne sub presiune. Veniturile au crescut cu 3% în coroane daneze, profitul net a scăzut cu 18% și, în ciuda marjelor brute de aproximativ 79%, EBITDA a scăzut de la 25,7% în trimestrul al treilea al anului 2024 la 24,5%. Prin urmare, acțiunile au scăzut cu 9% în această săptămână — un semnal clar că investitorii sperau la mai mult de la gigantul danez al bijuteriilor.
Din septembrie 2022, când prețul acțiunilor sale a atins un nivel minim, Pandora a fost o poveste de succes, dar acum încep să apară fisuri în această narațiune. Cifrele de creștere odată puternice aparțin acum trecutului. Provocările care stau la baza acestei situații sunt bine cunoscute: un dolar mai slab, creșterea prețurilor aurului, argintului și platinei și incertitudinea semnificativă în ceea ce privește tarifele vamale. În teorie, un brand de calibrul Pandora ar trebui să poată compensa astfel de presiuni prin prețuri mai mari, dar scăderea profitului net arată că acest lucru se întâmplă doar într-o măsură limitată. Și când, într-o piață care caută perfecțiunea iar investitorii se așteaptă ca Pandora să-și depășească propriile obiective, este și mai dezamăgitor când compania doar îndeplinește previziunile sau le ratează cu puțin. Ultimul trimestru al 2025 care vine cu Black Friday și sărbătorile de iarnă va fi, ca întotdeauna, cea mai importantă perioadă a anului pentru Pandora — și de data aceasta ar putea fi cea mai importantă din ultimii ani, dacă compania va reuși să schimbe cursul. Odată cu stabilizarea dolarului, scăderea prețurilor metalelor prețioase și îmbunătățirea condițiilor legate de tarifele vamale, Pandora ar putea beneficia de un context favorabil și ar putea încheia al patrulea trimestru într-o notă mai pozitivă, care ar putea conduce compania către o revigorare a piețelor în 2026.



