- Activitățile locale (48%) și live (46%) au reprezentat cele mai frecvente alegeri ale consumatorilor în materie de divertisment la nivel global în ultimul an
- Generațiile mai în vârstă apreciază formatele facilitate de tehnologie într-o măsură comparabilă cu Generația Z, însă aceasta din urmă acordă o importanță mai mare sustenabilității
- Deși costul și raportul calitate-preț sunt principalele criterii de achiziție ale consumatorilor, majoritatea sunt încă dispuși să plătească suplimentar pentru opțiuni premium
EY a publicat astăzi rezultatele primei ediții a sondajului Media & Entertainment (M&E) Pulse Poll, care analizează percepțiile, atitudinile și intențiile consumatorilor din întreaga lume în materie de activități de divertisment cu participare fizică, precum croaziere, parcuri de distracții tematice, activități de divertisment locale, competiții sportive, spectacole live și cazinouri și complexuri turistice. Realizat în aprilie 2025, sondajul, bazat pe un eșantion de peste 4.000 de consumatori din SUA, Marea Britanie, Europa de Vest și regiunea Asia-Pacific, oferă o perspectivă unică cu privire la atitudinea consumatorilor într-o perioadă de schimbări majore și incertitudine în economia globală.
Concluziile subliniază atracția consumatorilor la nivel global pentru activitățile de divertisment cu participare fizică . Respondenții au indicat activitățile de divertisment locale și spectacolele live drept cele mai frecvente achiziții de media și divertisment în ultimul an, cu procente de 48%, respectiv 46%. Mai mult, 21% dintre consumatorii din întreaga lume intenționează să crească cheltuielile pentru fiecare dintre aceste activități în următorul an. Există și diferențe semnificative între regiuni, americanii fiind mai predispuși să achiziționeze o vizită la un cazinou în următoarele 12 luni (66% față de 49% la nivel global), în timp ce consumatorii din regiunea Asia-Pacific preferă mai mult parcurile de distracții tematice decât cei din alte regiuni (74% față de 65% la nivel global).
Adriana Tabac, Director Marketing și Comunicare, EY România: „Domeniul media și divertisment, care oferă spectacole live, a devenit unul dintre cele mai atractive în ultimul an, iar acest trend se anunță în creștere. Într-o lume marcată de fluctuații economice, tensiuni geopolitice și progrese rapide în tehnologie, consumatorii caută refugiu în experiențele de divertisment locale și live. Această cerere robustă oferă oportunități semnificative pentru furnizorii de servicii, care trebuie să înțeleagă motivațiile și preferințele variate ale consumatorilor, inclusiv utilizarea eficientă a tehnologiei pentru a răspunde așteptărilor în creștere”.
Studiul a evidențiat și rolul tehnologiei, pe care toți consumatorii, inclusiv cei din categoriile demografice mai în vârstă, o indică drept un factor important în îmbunătățirea activităților de divertisment. Cele trei funcționalități digitale pe care consumatorii din toată lumea le consideră cele mai utile sunt biletele digitale, hărțile și instrumentele de orientare, precum și plățile și accesul contactless. În cazul generațiilor mai tinere, dorința de rapiditate și eficiență face ca tehnologia să fie deosebit de importantă: două treimi (66%) dintre respondenții din Generația Z intenționează să achiziționeze bilete cu acces rapid și/sau prioritar în parcurile de distracții tematice în următorul an, comparativ cu 59% la nivelul tuturor consumatorilor.
În ceea ce privește criteriile de achiziție, costul total și raportul calitate-preț au reieșit ca cel mai important factor pentru consumatori (59%) în alegerea unei activități de divertisment. Așa cum era de așteptat, persoanele cu venituri mai mici sunt mai sensibile la factorul preț decât cele cu venituri mai mari. De asemenea, consumatorii au indicat prețul/costul ridicat ca fiind cel mai mare factor de descurajare (52%), înaintea aglomerației și a timpilor mari de așteptare (ambele cu 42%). În plus, apar diferențe interesante în funcție de vârstă: de exemplu, respondenții din Generația Z acordă o importanță mai mare curățeniei (27%) decât media consumatorilor de la nivel global (21%).
Alte concluzii importante reieșite din studiul EY:
- Produsele și serviciile premium rămân populare și, în majoritatea cazurilor, corespund așteptărilor
Dintre cei care au achiziționat bilete la mari parcuri de distracții tematice sau croaziere în ultimul an, aproximativ jumătate (49%) au ales opțiuni suplimentare sau servicii premium, la fel ca peste o treime dintre cei care au achiziționat sejururi la cazinouri/complexuri turistice sau bilete la evenimente sportive. În majoritatea cazurilor, consumatorii consideră că acele cheltuieli suplimentare au meritat: 56% dintre cei care au cumpărat opțiuni suplimentare pentru vizitele la parcuri de distracții tematice afirmă că acestea le-au îndeplinit așteptările, ceea ce reflectă dorința pentru o mai mare eficiență. Persoanele din regiunea Asia-Pacific sunt semnificativ mai predispuse decât media globală să achiziționeze pachete premium pentru activități de divertisment, precum mari parcuri de distracții tematice (59% față de 49% la nivel global), evenimentele sportive (42% față de 37%) și spectacole live (37% față de 26%).
- Motivele de achiziție diferă de la o generație la alta, consumatorii mai tineri punând un accent mai mare pe sănătatea mintală
Întrebați care sunt principalele motivații emoționale pentru achiziționarea unei activități de divertisment, majoritatea consumatorilor la nivel global afirmă că își doresc momente de bucurie și entuziasm (62%) și să petreacă momente memorabile alături de cei dragi (55%). Însă persoanele mai tinere (din Generația Z și milenialii), sunt mai înclinate să menționeze „îmbunătățirea sănătății mintale” comparativ cu generațiile mai în vârstă (32% Generația Z și 27% milenialii față de 23% la nivel global).
- Consumatorii mai tineri sunt mai dispuși să plătească mai mult pentru atribute sustenabile
Când achiziționează activități de divertisment, atributele sustenabile pentru care consumatorii la nivel global sunt cel mai dispuși să plătească în plus sunt alimentele provenite din surse locale (69%) și susținerea comunităților locale (67%). Nu este deloc surprinzător faptul că generațiile mai tinere sunt semnificativ mai receptive la ideea de a plăti un preț mai mare cu cel puțin 26% pentru toate atributele sustenabile, printre care compensarea emisiilor de carbon (28% Generația Z și 16% milenialii față de 12% la nivel global), reducerea amprentei de carbon (25% Generația Z și 15% milenialii, față de media globală de 11%) și practicile de conservare a apei (23% Generația Z și 15% milenialii, față de media globală de 11%). Faptul că tinerii sunt dispuși să plătească în plus pentru atribute sustenabile este remarcabil, având în vedere că, în general, se încadrează în categoria cu cel mai scăzut nivel socio-economic.