EY și World Retail Congress (WRC) au publicat un studiu[1]care analizează reziliența sectorului de retail și perspectivele sale de creștere, arătând că e nevoie de noi modele de business pentru ca retailerii să prospere în actualul context economic dificil.
Studiul evidențiază reziliența acestui sector, care a făcut față cu succes unor perturbări numeroase de-a lungul ultimelor decenii, printre care explozia cumpărăturilor online, apariția telefoanelor inteligente, rețelele de socializare, crizele financiare, pandemia globală, perturbările lanțurilor de aprovizionare, instabilitatea geopolitică și inflația. În pofida acestor provocări, capitalizarea bursieră a primilor 20 de retaileri la nivel mondial s-a triplat, demonstrând capacitatea sectorului de a se adapta și de a se dezvolta într-un mod sustenabil.[2]
Liderii din retailul global au identificat șase domenii prioritare pentru accelerarea creșterii:
1. Valorificarea activelor existente pentru a oferi servicii B2B – Retailerii conștientizează potențialul neexploatat al infrastructurii, competențelor și bazei lor de clienți și investesc în aceste capacități pentru a avea acces la oportunități de creștere a veniturilor la nivelul întregului lanț de aprovizionare.
2. Remodelarea spațiilor fizice și digitale pentru a furniza mai multe oferte bazate pe servicii – Deși vânzările online continuă să crească, magazinele fizice joacă în continuare un rol esențial în obținerea de venituri. Regândirea magazinelor și cuantificarea reală a performanțelor acestora dintr-o perspectivă „multi-canal” vor deveni mai importante. Există retaileri care transformă spațiile comerciale în centre comunitare sau în puncte de ridicare a comenzilor online sau care testează servicii de închiriere, revânzare și reparații și altele. În domeniul alimentar și cel farmaceutic, integrarea serviciilor de sănătate, cum ar fi clinici medicale și programe de wellness în incinta magazinelor, oferă oportunități suplimentare pentru a răspunde evoluției nevoilor consumatorilor.
3. Restructurarea activității economice prin cedări de active și achiziții strategice, pentru a îmbunătăți performanța – Studiul EY CEO Confidence Index a relevat că se acordă o atenție semnificativă optimizării portofoliilor și restructurării cu scopul de a reduce costurile și de a disponibiliza capital pentru investiții în dezvoltare. 49% dintre directorii generali din retail intenționează să cedeze active cu performanțe slabe, problematice sau neesențiale în următoarele 12 luni. Studiul a arătat că fuziunile și achizițiile vor juca un rol cheie în acest an, deși există probabilitatea ca activitatea să încetinească. 58% dintre directorii generali din retail plănuiesc fuziuni și achiziții în următoarele 12 luni, în principal pentru a avea acces la noi tehnologii (37%), la noi capacități (35%) și la posibilități de integrare pe verticală (35%).
4. Adoptarea tehnologiei pentru a spori eficiența, pentru a îmbunătăți experiența clienților și pentru a susține noi modele de afaceri – Tehnologia stă la baza majorității eforturilor retailerilor de a-și proteja marja de profit și de a stimula creșterea. Tehnologia va reprezenta, probabil, categoria de cheltuieli cel mai puternic protejată în bugetele din retail. Inteligența artificială va juca un rol central în investițiile în tehnologie, aplicațiile acesteia fiind împărțite între integrarea inteligenței artificiale în infrastructura existentă și explorarea de noi inițiative în diverse ramuri ale acestei tehnologii.
5. Investiții pentru dezvoltarea unor oferte complet noi – Retailerii pot valorifica activele existente și pot face investiții care să permită extinderea sau reorientarea către sectoare complet noi. Intrarea în domenii precum tehnologie, media, sănătate, imobiliare sau servicii financiare ar putea deschide noi direcții de creștere.
6. Explorarea parteneriatelor pentru a susține noi modele de afaceri și pentru a ameliora modelele operaționale –Companiile care operează platforme online pentru comandarea și livrarea de mâncare, care inițial și-au construit activitatea în jurul livrărilor de mâncare de la restaurante, pătrund acum agresiv în domeniul alimentar, al magazinelor de proximitate și în alte categorii ale comerțului cu amănuntul, valorificându-și infrastructura logistică și tehnologică, pentru a își diversifica sursele de venit și pentru a răspunde evoluției cererii din partea consumatorilor.
Malin Andrée, lider EY Global, EMEIA and Nordics Retail, a declarat „În pofida incertitudinilor tot mai mari, schimbarea aduce și oportunități, iar comercianții trebuie să dea dovadă de curaj. Privind înapoi la problemele depășite împreună în ultimul deceniu și ascultându-i pe liderii din acest domeniu care au fost intervievați pentru acest raport, am fost impresionată de optimismul, reziliența și capacitatea de inovare care definesc acest sector”.
Ian McGarrigle, președintele World Retail Congress, a declarat: „Retailerii de top au depășit constant așteptările pieței prin investiții în noi strategii de afaceri și știm că aceștia explorează modele de afaceri alternative, precum servicii de revânzare, închiriere, reparații, abonamente, servicii de sănătate, media și logistică. Totuși, aceste modele se confruntă cu provocări legate de dimensionare și de generarea unor venituri semnificative comparativ cu activitățile de comerț tradiționale. Principalii factori care le afectează succesul sunt timpul și banii.
Marii comercianți cu amănuntul au înregistrat unele succese, însă veniturile din aceste modele noi rămân relativ mici. Accentul ar trebui să fie pus pe profitabilitate și creștere, întrucât noile surse de venit înregistrează o creștere mai rapidă și au un potențial mai mare. Comercianții trebuie să acționeze progresiv pentru a își dezvolta capacitățile, valorificând datele despre clienți și integrând treptat noile modele, pentru a produce creștere și profit pe un termen de cinci sau zece ani”.
Raportul este disponibil pentru descărcare aici.
[1]Studiul a fost realizat pe baza unor interviuri cu lideri din domeniu, a unor cercetări proprii ale EY, printre care studiul EY Parthenon CEO Outlook Survey și studiul EY Future Consumer Index, precum și pe baza datelor furnizate de Coresight Research, Oxford Economics, Capital IQ, Euromonitor, MarketWatch, ThredUp și Business Research Insights.
[2] Capital IQ 2025