Tesla, marje în scădere și planuri legate de roboți

0

Tesla a înregistrat livrări și venituri record în ultimul trimestru, dar nu și-a atins țintele de profit pe fondul marjelor în scădere, conform raportului său financiar publicat miercuri seară. „A fost dificil să obținem aceste venituri”, a declarat Elon Musk, CEO-ul companiei, într-o postare pe platforma sa socială X. Musk a descris compania ca fiind într-un moment de cotitură important, în care promovează inteligența artificială (AI) în aplicații din lumea reală, menționând robotul Optimus, Tesla FSD (sistem de conducere autonomă) și Robotaxi.

Compania a înregistrat venituri totale de 28,1 miliarde de dolari, o creștere de 12% față de anul precedent, depășind așteptările Wall Street de aproximativ 26,4 miliarde de dolari. Aceste rezultate au fost determinate de livrările record de vehicule – 497.099 de unități, în creștere cu 7% față de anul precedent – dar și de o creștere semnificativă de 44% a veniturilor din segmentul de producție și stocare a energiei. Tesla a raportat, de asemenea, un flux de numerar liber record de aproape 4 miliarde de dolari.

În ciuda acestor rezultate aparent impresionante, indicatorii de profitabilitate ai companiei au relevat unele dificultăți. Profitul ajustat pe acțiune a fost ușor sub estimări, la 0,50 dolari față de 0,54 dolari, reflectând o scădere de 31% față de anul precedent. Veniturile din operare au scăzut cu 40% față de anul trecut, până la 1,6 miliarde de dolari, rezultând într-o marjă operațională redusă, de 5,8%, în scădere față de 10,8% în urmă cu un an. Scăderea profitabilității a fost atribuită în parte cheltuielilor operaționale mai mari, compensațiilor pe bază de acțiuni și reducerii veniturilor din creditele de emisii reglementate. În plus, Tesla s-a confruntat cu creșterea costurilor medii pe vehicul din cauza tarifelor vamale și a reducerilor competitive de prețuri pentru întreaga sa gamă de produse.

În timpul conferinței privind rezultatele financiare, Musk a declarat că serviciul Robotaxi, fără șoferi de siguranță, ar trebui să înceapă înainte de sfârșitul anului în Austin, capitala Texasului, dar compania rămâne prudentă. Tesla se așteaptă, de asemenea, ca Robotaxi-urile sale să fie prezente în opt sau zece zone metropolitane înainte de finalul lui 2025.

În ceea ce privește roboții, Musk a anunțat planuri de a lansa Optimus V3 în primul trimestru al anului 2026, menționând că acesta va arăta mai degrabă ca o persoană în costum de robot decât ca un robot tradițional. El a prevăzut, de asemenea, că Optimus va evolua devenind o mașinărie extrem de capabilă, care ar putea îndeplini în viitor sarcini complexe, cum ar fi operațiile chirurgicale. Potrivit lui Musk, astfel de progrese ar putea juca un rol major în extinderea accesului generalizat la servicii medicale de nivel ridicat.

Însă Optimus se confruntă cu o concurență puternică din partea mai multor firme de robotică de top. Boston Dynamics, Agility Robotics și Figure AI rămân principalii rivali occidentali, fiecare dintre aceste companii promovând umanoizi comerciali precum Atlas, Digit și Figure 03 pentru utilizare în producție și logistică. Între timp, jucători chinezi precum Unitree, XPeng Robotics și Agibot își extind rapid producția și vizează obiective industriale similare. Alți concurenți, printre care Sanctuary AI și Apptronik, dezvoltă, de asemenea, umanoizi de nouă generație care urmăresc să combine inteligența artificială cu comportamentul uman pentru a fi utilizați în fabrici, depozite și medii casnice.

În ansamblu, deși Tesla a înregistrat o creștere puternică a veniturilor, alimentată de livrări record și implementări în zona de energie, presiunile continue asupra marjelor și creșterea costurilor reprezintă provocări semnificative într-un moment în care compania își continuă strategiile ambițioase de creștere și automatizare. Cu toate acestea, creșterea vânzărilor din trimestrul al treilea poate reflecta în mare măsură o creștere punctuală înainte de expirarea creditelor fiscale pentru vehiculele electrice din SUA, și nu o revenire reală a cererii. Odată cu dispariția stimulentelor și apariția pe piață a unor concurenți mai ieftini, menținerea ritmului de creștere pare dificilă.

Tesla este a doua cea mai deținută acțiune de către investitorii de pe platforma de tranzacționare și investiții eToro, la sfârșitul trimestrului trecut. Evaluarea companiei, care a crescut cu peste 80% din 2022, pare oarecum deconectată de creșterea mai lentă a veniturilor și de concurența tot mai mare. Deocamdată acțiunile sunt cotate pentru o execuție impecabilă a  marilor promisiuni, cum ar fi autonomia și robotica, dar ambele sunt încă la ani distanță de a da roade din punct de vedere comercial, deoarece drumul pe care îl are de parcurs compania ar putea fi mult mai anevoios decât pare să creadă piața.

Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.