Adaptarea la crizele din ultimii doi ani și comunicarea de bune practici în predarea și promovarea științelor și a carierelor în știință, în educația formală și în cea non-formală formează tematică ediției a IV-a a Conferinței Naționale a Comunității Educație pentru Știință, ce se va desfășura în perioada 28-30 aprilie 2022 la Suceava, sub titlul „Scrutând viitorul: perspectivele educației STEM. Lecții din criză”, de către Universitatea din București, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, în colaborare cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului și Institutul Național de Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei”. Sunt invitați să participe150 de profesori din învățământul preuniversitar, cărora organizatorii le propun „un exercițiu de imaginație într-o încercare de a previziona direcțiile pe care educația, în general, și cea pentru știință, în particular, alături de serviciile de suport în învățare și dezvoltarea carierelor (consilierea școlară), ar putea evolua în următoarele decade”.
Totodată, organizatorii anunță în avanpremieră că „profesorii selectați pentru participarea la conferința de la Suceava vor avea parte de întâlniri cu specialiști în domenii de educație și cercetare științifică, sesiuni practice de ateliere, dezbateri și prezentări de proiecte și bune practici educaționale, vizite în laboratoarele de cercetare şi expoziţii interactive.
Printre subiectele prelegerilor și prezentărilor conferinței se vor regăsi: învățarea prin experiment și investigație (știința pentru mediu, fabricare de montaje experimentale, astronomie, seismologie, explorarea planetelor, energii neconvenționale, nanomateriale, chimie, biologie moleculară, realitate augmentată, bioeconomie, cartografie interactivă etc.), tematici actuale din domeniul psiho-pedagogic (curriculum integrat, comunitatea de alumni, construirea carierelor, dezvoltare socio-emoțională, neuroștiințe, instruirii multimedia, evaluarea impactului, pedagogii inovative), proiecte, concursuri educaționale, activități citizen science.
La conferință se pot înscrie profesorii de științe și tehnologie (fizică, matematică, chimie, biologie, informatică, geografie, tehnologii etc.) și profesorii consilieri școlari și în carieră din învățământul preuniversitar interesați de perfecționarea în predarea modernă, activă și integrată a științelor și în serviciile de sprijin în învățare și construirea carierelor. Participanții sunt, de asemenea, invitați să trimită lucrări pe tematicile conferinței ce vor fi prezentate în sesiuni dedicate.
Un număr de 100 de aplicanți pot primi burse integrale sau parțiale de participare din partea organizatorilor, burse care constau în sprijin financiar pentru acoperirea cheltuielilor de cazare și de masă. Cadrele didactice din Republica Moldova sunt și ele eligibile pentru burse. Pentru informații suplimentare privind procesul de selecție și tipul de sprijin financiar pentru care sunt eligibili participanții pot fi consultate informațiile de pe website-ul dedicat conferinței.
Organizatorii își propun să încurajeze și să consolideze dialogul între principalii actori interesați de educație și formare, de orientarea și dezvoltarea carierelor în aceste domenii, să faciliteze promovarea modelelor de bune practici și să susțină cercetarea în domeniul educației STEM și în domeniile asociate, prin fundamentarea politicilor educaționale în domeniu.
Prin această colaborare, partenerii rămân angajați eforturilor constante de a sprijini transferul de idei și de cunoștințe spre societate, de a contribui în formarea unor rețele de promovare a științei în educație și de a susține excelența în școlile din România.
Mai multe detalii cu privire la ediția din 2022 a Conferinței Naționale a Comunității Educație pentru Științe pot fi accesate aici și aici”.