Parteneriat strategic pentru mediu prin programul pentru o Dunăre

0

De Ziua Dunării, pe 29 iunie, Lidl România a anunțat „continuarea proiectului România Limpede și în acest an, în perioada 19-24 septembrie. Proiectul ajuns la a patra ediție este organizat în parteneriat cu asociațiile Mai Mult Verde, ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului) și WWF-România (Fondul Mondial pentru Natură) și cuprinde acțiuni de igienizare a malurilor și luciului Dunării în 5 localități, dar și o serie de ateliere educative și creative ce au ca scop conștientizarea efectelor poluării cu plastic a apelor. Proiectul România Limpede este inițiativa locală Lidl și face parte din Cleanup Collective @Dunăre, o amplă acțiune a Grupului Schwarz, din care retailerul face parte”.

După cum reamintesc organizatorii, „proiectul România Limpede este o inițiativă de reducere și prevenire a poluării cu plastic a apelor Dunării, inițiat de Lidl România în anul 2022 împreună cu 3 ONG-uri: Mai Mult Verde, WWF-România și ASAP. 14.7 tone de deșeuri, dintre care 9.8 tone de plastic, au fost colectate  până în prezent, în cei 3 ani de desfășurare a proiectului, cu ajutorul a peste 500 de voluntari, reprezentanți ai asociațiilor și autorităților locale, membri ai echipei Lidl, elevi și cadre didactice.

Proiectul România Limpede va continua de-a lungul Dunării și în anul 2025, cu accent pe colectarea deșeurilor de plastic de pe malurile și luciul fluviului, pe informarea și educarea participanților cu privire la necesitatea protejării apelor și a integrării responsabile a plasticului în viețile lor, dar și pe activități creative, în vederea reducerii impactul negativ al acestor deșeuri asupra mediului. În perioada 19-24 septembrie vor fi reluate acțiunile de igienizare, informare și conștientizare, cu participarea voluntarilor din comunitățile locale, a reprezentaților autorităților și a angajaților Lidl România. Proiectul se va desfășura în Călărași, Giurgiu, Drobeta-Turnu Severin, Turnu Măgurele și Mahmudia.

Asociația Mai Mult Verde va coordona acțiunile de igienizare desfășurate pe malurile fluviului din cinci orașe – Călărași, Giurgiu, Drobeta-Turnu Severin, Turnu Măgurele și Mahmudia, la care se va adăuga și o acțiune de igienizare a luciului Dunării, cu ajutorul caiacelor, în orașul Giurgiu. Noutatea proiectului din acest an o reprezintă realizarea unei picturi murale participative, ce va fi realizată în Drobeta-Turnu Severin, prin tehnica pixelated art: artistul va propune designul, iar participanții vor contribui activ la realizarea acestuia. Schița va transmite un mesaj puternic despre necesitatea protejării apelor împotriva poluării cu plastic și va implica membrii comunității în discuții și dezbateri pe această temă.

Anul acesta, WWF – România va fi facilitatorul unui atelier de știință participativă, în Mahmudia, unde tinerii vor explora conceptul de râuri potabile și importanța menținerii apelor curate. Această experiență educativă implică tinerii în studierea fluviului lângă care trăiesc. Pornind de la experiența de anul trecut, alături de Li An Phoa, fondatoarea Drinkable Rivers (Ape Potabile), WWF a creat Hub-ul Ape Potabile Delta Dunării, o platformă la care vor fi invitate să adere și organizațiile locale, în calitate de membri. Rezultatele activităților de știință participativă întreprinse de Hub vor continua să contribuie la programul internațional de știință cetățenească Drinkable Rivers, care le oferă oamenilor ocazia să înțeleagă mai bine starea de sănătate a râurilor din apropierea lor. 

ASAP – Armata Selectării Atente a Plasticului va fi prezentă și anul acesta cu o nouă activitate educativă, organizată în Mahmudia: facilitarea a două ateliere de joacă, dedicate tinerilor,  ce explorează meseriile viitorului, alături de partenerii de la WWF – România și Asociația Mai Mult Verde. Sub îndrumarea creativă a unui cunoscut creator de jocuri, participanții vor descoperi în mod interactiv și distractiv cum pot modela viitorul prin meserii creative”. 

Proiectul România Limpede este definit ca „un program pe termen lung, care urmărește cultivarea și extinderea responsabilității pentru apele autohtone, contribuind astfel la sănătatea și bunăstarea oamenilor și a mediului”.

Lidl România subliniază că „a investit constant în reducerea utilizării plasticului și în reciclarea acestuia încă de la intrarea pe piața locală. Strategia Lidl România include atât reducerea cantității de plastic utilizat în operațiunile de business, cât și diminuarea cantităților de deșeuri din plastic care ajung în mediu. Retailerul colaborează cu societatea civilă în programe naționale ce promovează colectarea, sortarea și reciclarea plasticului, având un impact semnificativ la nivel național. În cadrul Grupului Schwarz, din care Lidl face parte, măsurile și proiectele de reducere a cantității de plastic derulate de retailer se ghidează după strategia integrată, REset Plastic. Astfel, gândind global și acționând local, Lidl România răspunde constant provocărilor aduse de problema plasticului”.