Un studiu solicitat de MedLife și realizat în 2024 de Path (unit-ul din Lowe Group specializat în analiza și interpretarea datelor), pe un eșantion reprezentativ la nivel național cu vârste cuprinse între 16 și 35 de ani, cu acces la internet, din panelul Daedalus Online, arată că „doar 10% dintre tinerii cu viață sexuală activă sunt pe deplin conștienți de ce înseamnă bolile cu transmitere sexuală (BTS), cum se manifestă și cum pot fi prevenite sau diagnosticate”. Din datele studiului reținem:
Dialogul cu specialiștii, evitat din rușine sau frică
„1 din 10 participanți la studiu consideră, în mod eronat, că BTS-urile nu pot fi diagnosticate. Această percepție este mai răspândită în rândul bărbaților tineri (18-24 de ani), cu viață sexuală activă sau aflați într-o relație, ceea ce indică o lipsă acută de educație medicală în rândul celor mai expuși.
Subiectul BTS rămâne sensibil și adesea evitat. 44% dintre respondenți au declarat că nu s-ar simți confortabil să discute cu un medic despre astfel de probleme, iar 18% recunosc că nu au vorbit niciodată cu cineva despre subiectul bolilor cu transmitere sexuală. Printre principalele obstacole în calea testării pentru BTS, tinerii menționează lipsa de informare, dar și disconfortul legat de discuțiile despre probleme de sănătate sexuală (17%), teama de a primi un rezultat pozitiv și consecințele acestuia (13%) și frica de stigmatizare socială (10%).
Educația sexuală rămâne o urgență. MedLife continuă programul Testat e Hot
Rezultatele studiului indică o realitate socială în care educația sexuală lipsește sau este incompletă, iar accesul la informații corecte este blocat de rușine și prejudecăți culturale. În acest context, MedLife continuă și în acest an inițiativa Testat e Hot, prin programul de educație sexuală Escape the Past. Testează-te ca în 2025 dedicat tinerilor din România.
Pentru a încuraja testarea și dialogul deschis despre sănătatea sexuală, MedLife oferă gratuit pachete de analize pentru depistarea BTS-urilor în cadrul celor mai mari festivaluri din România – Electric Castle și Summer Well – care includ o gamă variată de teste, acoperind principalele infecții cu transmitere sexuală. De asemenea, organizează work-shopuri și discuții deschise cu medicii buni (ginecologi, urologi și psihoterapeuți – în cadrul acelorași evenimente”.
Ina Bădărău-Ilie, director de comunicare, MedLife: „Rușinea și lipsa de informare îi țin pe tineri departe de testările pentru BTS. Prin continuarea programului Testat e Hot ne propunem să normalizăm testarea pentru aceste afecțiuni și să le oferim tinerilor nu doar acces la servicii medicale specializate, ci și sprijin informațional, într-un mod apropiat de realitatea lor. Observăm deja o creștere a interesului pentru testare, semn că tinerii sunt deschiși, dar au nevoie de contexte sigure și deconectate de judecată pentru a acționa responsabil.”
Potrivit datelor interne MedLife, „interesul pentru testările BTS a avut o creștere importantă de 24% în a doua jumătate a anului 2024 comparativ cu a prima jumătate a aceluiași an, imediat după finalizarea campaniei de informare derulată de MedLife anul trecut, ceea ce indică o deschidere progresivă a tinerilor spre prevenție și servicii medicale specializate.
Prin inițiative precum Testat e Hot, MedLife contribuie activ la schimbarea percepțiilor despre sănătatea sexuală și la reducerea stigmatului din jurul testărilor BTS. Pentru ca tinerii să poată face alegeri informate și să aibă grijă de sănătatea lor intimă fără rușine sau teamă, este esențial să li se ofere acces la informații clare, contexte sigure de discuție și sprijin real din partea specialiștilor”.