Barometrul industriei în decembrie

Date:

Barometru lunar realizat pe un eşantion de 300 de firme de IRSOP şi Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA), Facultatea de Management (coordonatori dr. Petre Datculescu, prof. univ. dr. Florina Pînzaru, conf. univ. dr. Lucian Anghel) arată „contracţie puternică în industrie în decembrie 2019”, cu explicaţia probabilă „că sezonalitatea a contribuit la slăbirea activităţii, dar nu a fost singurul factor de regres”. Indicatorii arată că:

„Producţia – Volumul producţiei a scăzut la 40 de puncte, cu 10 puncte sub graniţa de 50 între expansiune şi contracţie. Stocurile au fost în contracţie permanentă tot anul şi au rămas contractate la 47 de puncte în decembrie.

Cererea – Comenzile noi au căzut de la 53 în noiembrie la 40 în decembrie. Lipsa comenzilor se va simţi în activitatea din lunile următoare. Comenzile pentru export sunt la un minim istoric de 32 de puncte. Căderea brutală arată ca şi cum industria s-a decuplat în mare măsură de la piaţa externă. E greu de presupus cum si când se va restabili activitatea de export. Importurile de materii prime s-au contractat şi ele masiv, de la 56 în noiembrie la 45 în decembrie. Când se evaporă comenzile, managerii reduc sau sistează importurile şi le reactivează dacă apar comenzi noi la orizont. Decalajul are implicaţii asupra volumului activităţii.

Forţa de muncă – Numărul salariaţilor a rămas contractat la 47 de puncte. De aproape doi ani indicatorul pentru angajări a semnalat mai degrabă intenţia managerilor de a conserva în loc de a creşte numărul actual de salariaţi. Dar, după scăderile repetate de activitate, culminând cu contracţia din decembrie, nu e exclus ca în 2020 să apară si tendinţe de disponibilizare.

Costuri şi venituri – Costurile de producţie au scăzut de la 69 în noiembrie la 64 în decembrie, dar se află tot în zona de creştere, peste 50 de puncte. Un personal constant menţine costurile ridicate, dar în lumina slăbirii masive a activităţii, cheltuielile salariale vor deveni curând nesustenabile. Preţurile încasate de firme pentru produsele lor au rămas de trei luni pe loc la 55 de puncte. Nu cresc şi nu scad, dar semnalează că firmele se bazează pe preţuri pentru a maximiza veniturile în condiţii de cerere slabă.

Aşteptările – Indicatorul global de încredere a managerilor în redresarea activităţii peste o jumătate de an a crescut la 70 de puncte, de la 64 în noiembrie. În stadiul actual de comprimare a industriei, aşteptările managerilor seamănă mai mult cu speranţa decât cu realismul”.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...