Regulamentul privind industria net-zero: ce înseamnă pentru România?

Date:

de Luciana Miu, Head of Clean Economy
Energy Policy Group

 

Pe 16 martie, Comisia Europeană a propus „Regulamentul privind industria net-zero” (Net-Zero Industry  Act), menit să reducă dependența Uniunii de importurile de tehnologii necesare pentru a atinge țintele de  net-zero până în 2050. Concret, propunerea are în vizor consolidarea industriei prelucrătoare europene  pentru a crește producția domestică de tehnologii necesare decarbonizării, prezentând ambiția de a  produce în Uniunea Europeană 40% din necesarul tehnologic al tranziției până în 2030. Formulat parțial  ca un răspuns la Regulamentul privind reducerea inflației (Inflation Reduction Act), promulgat în Statele  Unite, și pentru a reduce dependența de țări terțe precum China, Regulamentul privind industria net-zero  vine alături de alte propuneri menite să crească autonomia UE într-un viitor cu emisii reduse de carbon,  precum Regulamentul privind materiile prime critice.

Acest regulament și negocierile care vor urma merită urmărite din perspectiva României, deoarece  prezintă oportunități semnificative pentru dezvoltarea industriei autohtone. Regulamentul  consolidează o serie de oportunități pentru industria prelucrătoare europeană, numind opt tehnologii cheie principale a căror producție domestică va crește, inclusiv pentru producția de energie regenerabilă  și hidrogen verde, stocarea energiei, și captarea și stocarea carbonului. Capacitatea industriei  prelucrătoare din România, precum și condițiile geografice și geologice, poate fi un atu considerabil  pentru competitivitatea economică națională în acest context. Pentru a da doar câteva exemple,  industria producătoare de petrol și gaze naturale (care este în vizorul Regulamentului pentru dezvoltarea  de capacități de stocare de CO2) are o prezență semnificativă în România; capacitatea de producție de  chimicale poate deveni un motor pentru producția de hidrogen verde, susținută de potențialul de energie  regenerabilă considerabilă al României, și poate fundamenta dezvoltarea industriei domestice de  producere a electrolizoarelor; iar regiunile de Tranziție Justă, cu o istorie îndelungată a industriei  prelucrătoare, își pot reinvigora economiile locale prin conversia profesională și deschiderea de afaceri în  producția de tehnologii net-zero.

Pentru a profita de aceste oportunități, România trebuie să implementeze un cadru politic și de  reglementare pe măsura provocării de a reduce drastic emisiile de carbon. Lipsa unui cadru coerent  de reglementare pentru o industrie cu emisii reduse de carbon riscă nu numai pierderea acestor  oportunități de dezvoltare economică, dar și îngreunarea procesului de decarbonizare a industriei  existente, care este un contribuitor-cheie la economia națională. Precum am arătat într-un raport recent  EPG, industria României are nevoie de măsuri concrete de sprijin legislativ și financiar pentru a-și  implementa planurile de decarbonizare, care pentru industria grea implică de multe ori înlocuirea  proceselor tehnologice și investiții semnificative cu puține ferestre de oportunitate. Dacă finanțarea  producției domestice de tehnologii de decarbonizare și a aplicației acestora în industria României se va  face prin instrumentalizarea măsurilor de ajutor de stat, acest lucru ar putea fi mai puțin favorabil țărilor  cu spațiu fiscal mai redus, precum România. În acest scop, România ar trebui să lucreze intens să  atragă investiții pentru noi lanțuri valorice și să distribuie în mod eficient veniturile din fonduri  europene spre decarbonizarea industriei grele, inclusiv prin veniturile rezultate din vinderea certificatelor  de emisii (venit pe care statele membre vor fi obligate să le cheltuiască în întregime în scopul mitigării și  adaptării climatice). România ar trebui de asemenea să susțină înființarea Fondului Suveran al UE și  reorganizarea cadrului financiar multianual al UE pentru a oferi o opțiune de susținere a noilor lanțuri  valorice industriale care poate adresa în același timp eforturile de convergență economică între statele  membre.

Accelerarea decarbonizării industriei europene generează o necesitate urgentă pentru transformarea  industriei României, transformare care poate deveni o oportunitate importantă în contextul  Regulamentului privind industria net-zero. Cu siguranță, acest regulament este doar începutul traiectorii  către emisii net-zero în UE până în 2050, o traiectorie în care România ar putea ocupa o poziție de lider.  Pentru ca acest lucru să fie posibil, măsurile de sprijin la nivel național trebuie să fie pe măsura provocării,  luând în considerare importanța economică a industriei românești, cât și nevoia de investiții în noi  tehnologii și procese pentru un viitor cu emisii reduse de carbon.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...