Analiză EY: China avansează rapid în tranziția către vehicule electrice, în timp ce Europa își recalibrează strategia, iar SUA stagnează

0
car, auto, electric

China ia avans în tranziția globală către vehicule electrice, în timp ce Europa își ajustează strategia, iar SUA se confruntă cu obstacole, potrivit celei mai recente ediții a raportului EY Mobility Lens Forecaster. Acest model bazat pe inteligență artificială estimează vânzările de vehicule ușoare în China, Europa și SUA până în 2050.

Pe aceste trei piețe, se preconizează că vânzările de vehicule electrice pe baterii (BEV) vor depăși 50% până în 2034, marcând un moment de cotitură. În același timp, autovehiculele hibride și hibride plug-in (PHEV) se vor menține la o cotă de peste 30% până în 2036, ceea ce subliniază rolul lor esențial ca o punte spre electrificarea completă.

Constantin M. Gall, lider EY Global Aerospace, Defense & Mobility, a declarat: „Tranziția către vehiculele electrice avansează, dar neuniform. SUA se confruntă cu incertitudini legislative, costuri ridicate și lacune în materie de infrastructură. Europa se află pe o traiectorie de redresare constantă, sub presiunea obiectivelor stricte privind emisiile. China beneficiază de politici stabile și de un ecosistem solid pentru vehiculele electrice. Tehnologiile hibride se dovedesc esențiale pentru realizarea tranziției către electrificarea completă”.

China: înainte cu viteză maximă

Raportul EY Forecaster prognozează că vehiculele electrice pe baterii (BEV) vor reprezenta peste 50% din vânzările de vehicule ușoare din China până în 2033, susținute de costurile mai mici și de politici de sprijin, precum noile standarde de emisii pentru vehicule VII. Vehiculele cu propulsie alternativă (BEV + PHEV) sunt așteptate să atingă pragul de 50% până în 2025 și să depășească 90% până în 2034.

Chiar dacă ponderea Chinei în vânzările globale de BEV va scădea de la 70% în prezent la 54% până în 2050, această țară va rămâne o forță dominantă în creșterea pieței globale de vehicule electrice.

SUA: politicile și costurile pun piedici creșterii

Prognoza EY arată că în SUA se va înregistra un salt temporar al vânzărilor de vehicule electrice în 2025, în contextul în care cumpărătorii vor încerca să profite de creditele fiscale înainte ca acestea să expire în septembrie. Însă, odată cu dispariția stimulentelor și pe fondul noilor taxe vamale la import și al incertitudinilor legislative, inclusiv potențialul impact al așa-numitei legi „One Big Beautiful Bill”, este de așteptat ca ritmul de creștere să încetinească.

Drept urmare, se estimează că SUA va atinge un prag de 50% în ceea ce privește adoptarea vehiculelor electrice pe baterii abia în 2039, cu cinci ani mai târziu decât prognoza anterioară. Hibridele vor rămâne o opțiune importantă, atingând un vârf de 34% din vânzări până în 2034.

Europa: redresare după 2027

Raportul EY Forecaster sugerează că, în Europa, presiunile economice, reducerea stimulentelor și relaxarea penalizărilor pentru emisii vor încetini creșterea vânzărilor de vehicule electrice pe baterii până în 2027. Însă, se preconizează că limitele mai stricte în privința emisiilor de CO₂ și modelele cu prețuri mai accesibile vor stimula o redresare, vehiculele BEV urmând să depășească o cotă de piață de 50% până în 2032. Până atunci, hibridele, inclusiv vehiculele PHEV, vor rămâne o alternativă rentabilă, depășind vânzările de BEV până în 2030. 

Constantin M. Gall, lider EY Global Aerospace, Defense & Mobility a adăugat: „Pe termen scurt și mediu, va exista o diversitate de sisteme de propulsie, influențată de schimbările legislative, de taxele vamale și de evoluția comportamentului consumatorilor. Ceea ce este clar este că mobilitatea electrică va rămâne esențială pentru viitorul transporturilor”.