Agentic AI — sisteme care pot planifica, acționa și învăța singure — este adoptat de organizații cu o viteză care depășește ritmul de implementare a tehnologiilor de inteligență artificială tradiționale sau generative. În mai puțin de doi ani, 35% dintre companii explorează deja Agentic AI, iar alte 44% intenționează să îl implementeze în curând. Cu toate acestea, puține organizații au dezvoltat cadrele manageriale necesare pentru a-și reproiecta fluxurile de lucru, modelele de guvernanță, planificarea investițiilor și strategiile de talent pentru a ține pasul cu acest ritm fără precedent.
Acestea sunt unele dintre concluziile celui de-al nouălea studiu global anual privind AI și strategia de afaceri, publicat de MIT Sloan Management Review și Boston Consulting Group (BCG). Intitulat „The Emerging Agentic Enterprise: How Leaders Must Navigate a New Age of AI”, raportul se bazează pe un sondaj efectuat în rândul a 2.102 executivi din 21 de industrii și 116 țări, precum și pe interviuri cu lideri de top.

„Istoric, am avut o separare clară între tehnologie și oameni, iar procesele de management au fost concepute în jurul acestei distincții. Dar Agentic AI nu este nici instrument, nici coleg — înseamnă și una și alta și se simte foarte bine în această zonă gri. Organizațiile care vor reuși sunt cele care recunosc natura duală a Agentic AI ca pe un atu, nu ca pe un defect”, a declarat Sam Ransbotham, profesor de analitică la Boston College și coautor al raportului.
Spre deosebire de tehnologiile anterioare, sistemele de Agentic AI sunt mai mult decât instrumente de operat sau asistenți care așteaptă instrucțiuni. Tot mai mult, ele se comportă ca niște colegi autonomi, capabili să execute procese complexe, în mai multe etape, și să se adapteze pe parcurs. În mod remarcabil, 76% dintre executivii chestionați consideră Agentic AI mai degrabă un coleg de muncă decât un instrument.
„Agentic AI are puterea de a transforma fluxuri de lucru întregi și de a provoca procesele de afaceri existente. Organizațiile care vor reuși sunt cele care depun efortul de a-și reimagina procesele și nu doar încearcă să integreze forțat Agentic AI în cele existente”, a declarat Shervin Khodabandeh, managing director și senior partner BCG, lider al diviziei de AI a firmei și coautor al raportului.

Alte concluzii importante din raport:
- 66% dintre organizațiile de top în domeniul Agentic AI se așteaptă la schimbări ale modelelor operaționale, comparativ cu 42% dintre cele aflate la începutul adoptării tehnologiei.
- 58% dintre liderii Agentic AI anticipează modificări ale structurilor de guvernanță în următorii trei ani, cu așteptări privind o creștere de 250% a sistemelor AI cu autoritate decizională.
- 43% dintre lideri estimează o deschidere mai mare către angajarea generaliștilor în locul specialiștilor; 45% anticipează reducerea nivelurilor de management intermediar; iar 29% se așteaptă la mai puține roluri entry-level.
- 95% dintre angajații din organizațiile de top în Agentic AI raportează un impact pozitiv al AI asupra satisfacției lor profesionale.
- 73% dintre liderii Agentic AI se așteaptă ca utilizarea tehnologiei să schimbe capacitatea organizației de a se diferenția, comparativ cu 53% dintre cei fără adoptare de Agentic AI. De asemenea, 76% dintre angajații din organizațiile de top cred că Agentic AI le va influența capacitatea de a se diferenția profesional, comparativ cu 49% dintre cei din organizații fără adoptare de Agentic AI.
Organizațiile se confruntă acum cu o provocare fără precedent din cauza unicității Agentic AI, care funcționează simultan ca instrument și coleg: necesitatea de a gestiona un singur sistem care cere atât abordări specifice resurselor umane, cât și tehnici de management al activelor. Raportul oferă recomandări bazate pe dovezi despre cum să procedeze.
Raportul integral poate fi consultat aici.



