Silviu Geană, lider, Federația Silva
Conducerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor încearcă de aproape un an să promoveze un proiect de HG prin care să reorganizeze RNP Romsilva. Toate tentativele de legiferare pornite de la MMAP au fost pline de erori. În repetate rânduri, Ministerul Justiției a atras atenția asupra acestora, arătând că pentru un astfel de proiect de reorganizare este nevoie mai întâi de modificarea Codului Silvic și a Statutului personalului silvic.
Decisă să modifice modul în care este organizată și funcționează Romsilva, conducerea MMAP a promovat OUG nr. 63/2025 pentru a pregăti reorganizarea acestei regii naționale. OUG nr. 63/2025 modifică, pentru a patra oară într-un an, Codul Silvic și, pentru a doua oară într-un an, Statutul personalului silvic.
OUG nr. 63/2005 a fost adoptată de Guvern, dar și de această dată suntem în situația unor neconcordanțe și erori care fac neconstituțională această ordonanță. Prin urmare, Federația SILVA s-a adresat Avocatului Poporului pentru declanșarea procedurii de control de constituționalitate și sesizarea CCR. Din perspectiva noastră, OUG nr. 63/2025 conține o serie de prevederi și dispoziții care încalcă flagrant Constituția României.
9 motive de neconstituționalitate pentru OUG nr. 63/2025
1. Lipsa situației extraordinare și a urgenței reglementării – încălcarea art. 115 alin. (4) din Constituție.
Reforma structurii și funcționării Romsilva și a ocoalelor silvice este una profundă, cu impact pe termen lung, care nu poate fi justificată printr-o urgență reală și imediată. Chiar CCR a statuat că reformele structurale se fac prin Parlament, nu prin OUG.
2. Extinderea obiectului ordonanței dincolo de motivele invocate – încălcarea art. 115 alin. (6) din Constituție.
Deși se invocă necesitatea îndeplinirii unor jaloane PNRR limitate, OUG reglementează: transformarea unor funcții ocupate în baza unui contract individual de muncă, în unele pentru care urmează să se încheie contracte de mandat; modificarea vechimii minime necesare pentru ocuparea unor funcții de conducere; proceduri de selecție și evaluare, sancțiuni și încetarea contractului de mandat; modificarea regimului sancționator în Codul Silvic; introducerea unor noi articole în Codul Silvic cu caracter permanent.
Aceste modificări nu sunt justificate de situația extraordinară invocată, depășind astfel limitele constituționale ale delegării legislative.
3. Lipsa avizelor de la instituțiile și ministerele avizatoare pentru varianta finală a proiectului de OUG, așa cum a solicitat Ministerul Justiției.
Ministerul Justiției, în observațiile formulate asupra proiectului și transmise MMAP menționează în mod expres: „Revine inițiatorului sarcina de a se asigura că toți avizatorii prezentului proiect au avizat aceeași formă ca și cea prezentată Ministerului Justiției.”
Proiectul care a fost adoptat de Guvern în ședința din data de 20 noiembrie 2025 nu este cel care a fost avizat de Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Muncii și Secretariatul General al Guvernului. Acestea au avizat o versiune mai veche – și diferită – de cea adoptată de Guvern. Mai mult, OUG adoptată de Guvern nu a fost semnată de Ministerul Justiției.
4. Aprobarea OUG fără dezbaterea proiectului final în Comisia de Dialog Social.
Acest lucru reprezintă un viciu de procedură care, în opinia noastră, a afectat considerabil interesele profesionale, economice și sociale ale partenerilor sociali, patronate și sindicate, așa cum sunt prevăzute de art. 9 din Constituție.
5. OUG nr. 63/2025 încalcă dreptul la muncă și stabilitatea raporturilor de muncă – art. 41 din Constituție.
Transformarea raporturilor de muncă în contracte de mandat pentru unele categorii de funcții silvice de conducere – șefi de ocoale și directori, echivalează cu o diminuare substanțială a protecției juridice de care beneficiază salariații în temeiul Codului muncii. Contractul de mandat presupune lipsa garanțiilor privind stabilitatea, condițiile de încetare și protecția la concediere, ceea ce afectează: continuitatea activității profesionale, dreptul la securitate în muncă și posibilitatea reală de apărare a drepturilor în fața abuzurilor.
Așa cum a subliniat și Ministerul Justiției, astfel de schimbări ce afectează drepturi fundamentale nu pot fi realizate prin intermediul unei Ordonanțe de Urgență a Guvernului, ci doar prin lege votată în Parlament.
6. Limitarea excesivă și nejustificată a accesului la anumite funcții de conducere – încălcarea art. 16 din Constituție.
Eliminarea gradelor profesionale minime pentru ocuparea funcțiilor de conducere în administrația silvică și impunerea unor condiții de vechime în domeniul silvicultură pentru ocuparea anumitor posturi, corelat cu vechimea în funcții de conducere, reprezintă o barieră artificială care elimină un procent semnificativ dintre profesioniștii calificați din sistemul silvic. Lipsa justificării obiective transformă norma într-o măsură discriminatorie, în contradicție cu principiul egalității de șanse și accesul liber la funcții, exclusiv pe criterii profesionale.
7. Lipsa clarității, previzibilității și stabilității legislative – încălcarea art. 1 alin. (5) din Constituție.
O.U.G. nr. 63/2025 introduce proceduri noi, fără a defini elemente esențiale precum:
- criterii obiective pentru stabilirea indicatorilor de performanță;
- modalitatea de contestare a evaluărilor anuale;
- limitele utilizării înregistrărilor audio-video.
8. Încălcarea principiului separației puterilor statului – art. 1 alin. (4)
O.U.G. 63/2025 – aduce modificări structurale și permanente în organizarea și conducerea structurilor silvice ale statului, dar și a ocoalelor silvice de regim, intervenind asupra unui domeniu esențial care, prin natura și amploarea sa, aparține exclusiv competenței legislative a Parlamentului.
9. Afectarea dreptului la negociere colectivă și libertatea sindicală – art. 40 și 41 (5).
Prin modificarea unilaterală și intempestivă a Statutului personalului silvic, Guvernul a eliminat elemente esențiale din contractele colective, a schimbat regimul juridic al unor funcții fără consultarea partenerilor sociali și a afectat capacitatea sindicatelor de a reprezenta eficient salariații.
Modificările introduse prin OUG 63/2025 produc efecte grave asupra: stabilității personalului silvic; funcționării ocoalelor silvice și a RNP Romsilva; funcționării ocoalelor silvice de regim; protecției pădurilor prin destabilizarea structurilor de administrare și asupra drepturilor angajaților.
Această instabilitate legislativă afectează buna administrare a patrimoniului public forestier, cu repercusiuni directe asupra interesului național.



